Tryb prac i terminy uchwalania uchwał budżetowych określa ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zgodnie z nią uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego. W sytuacji, w której rada albo sejmik budżetu w tym terminie nie uchwali, zostaje on ustalony przez regionalną izbę obrachunkową. Powinno to nastąpić najpóźniej do końca lutego.
37,8 proc. wyniesie udział gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2013 r.
Do czasu podjęcia uchwały budżetowej przez radę gminy (powiatu) albo sejmik województwa podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego jest projekt budżetu na ten rok.
Szczególne przypadki
Jak wyjaśnia prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku, użyte w art. 239 ustawy o finansach publicznych pojęcie „szczególnie uzasadnione przypadki" należy wiązać nie tylko z wydarzeniami losowymi lub trudno przewidywalnymi, takimi jak klęski żywiołowe czy wprowadzenie stanu wyjątkowego. Będą nimi również bardziej prozaiczne przyczyny, jak nieuchwalenie w terminie przez Sejm ustawy budżetowej na dany rok.
11,4 mld zł wyniesie w 2013 r. w sumie kwota subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i województw