Reklama

Gminy bezprawnie wydają zarządzenia o zasadach organizacji pracy szkół

Zarządzenia prezydentów wskazujące dyrektorom szkół, jak mają organizować pracę, są wydawane wbrew przepisom.

Publikacja: 21.02.2013 08:21

Gminy bezprawnie wydają zarządzenia o zasadach organizacji pracy szkół

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Co roku do końca kwietnia dyrektorzy szkół muszą przedstawić organowi prowadzącemu arkusz organizacyjny. To najważniejszy dokument pracy, który przydziela m.in. poszczególnym klasom i nauczycielom liczbę godzin z poszczególnych przedmiotów. Musi  m.in. respektować wymagania ministra edukacji określone w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania. Ponadto władze gmin w zarządzeniach często określają sposób sporządzania arkuszy, zasady zatrudniania nauczycieli, liczebność klas  itp. Takie akty funkcjonują m.in. w Szczecinie, Płocku, Toruniu.

Dyrektorzy szczecińskich szkół otrzymali w ubiegłym roku wytyczne, że dla każdego niepełnosprawnego ucznia w oddziale integracyjnym mają zaplanować 0,2 etatu nauczyciela wspomagającego. W efekcie w klasach z trzema uczniami niepełnosprawnymi taki pedagog  jest jedynie przez połowę zajęć.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 20 grudnia 2012 r. (sygnatura akt: II SA/Rz 1145 /12) wskazał, że takie zarządzenia są bezprawne. Sąd rozpatrywał skargę gminy na rozstrzygnięcie wojewody stwierdzające nieważność wydanego w marcu ubiegłego roku zarządzenia o zasadach organizacji pracy przedszkoli i szkół w roku 2012/2013.

Wójt uzasadniał, że sposób i zasady sporządzania arkuszy organizacyjnych zawarte w zarządzeniu pozwalają zapewnić ich zgodność z przepisami prawa oraz możliwościami organizacyjnymi i finansowymi gminy.

Sąd w uzasadnieniu wskazał, że wójt nie może w taki sposób egzekwować obowiązujących przepisów, w szczególności ustawy o systemie oświaty, Karty nauczyciela oraz kodeksu pracy, nawet jeśli w określonych przypadkach pewne rozwiązania mogłyby być dla gminy korzystniejsze. Gmina bowiem ma prawo tylko do nadzoru finansowego i administracyjnego. A ten nie może ingerować w uprawnienia dyrektora jako pracodawcy. Określenie zasad zatrudniania nauczycieli  ingeruje zaś w ich ustawowy zakres zadań.

Reklama
Reklama

Te uprawnienia dyrektora, na zasadzie wyłączności kompetencji, wynikają z art. 39 ust. 11 pkt 1 i ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Ponadto jego autonomiczną pozycję potwierdza art. 7 Karty nauczyciela. Stanowi on, że dyrektor kieruje szkołą, jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, przewodniczącym rady pedagogicznej. Wyrok rzeszowskiego sądu nie jest prawomocny.

Związek Nauczycielstwa Polskiego od dawna podkreśla, że takie zarządzenia nie mają podstawy prawnej.

– To oznacza, że wykraczają poza kompetencje organów samorządowych – podkreśla Sławomir Broniarz, prezes ZNP.

Co roku do końca kwietnia dyrektorzy szkół muszą przedstawić organowi prowadzącemu arkusz organizacyjny. To najważniejszy dokument pracy, który przydziela m.in. poszczególnym klasom i nauczycielom liczbę godzin z poszczególnych przedmiotów. Musi  m.in. respektować wymagania ministra edukacji określone w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania. Ponadto władze gmin w zarządzeniach często określają sposób sporządzania arkuszy, zasady zatrudniania nauczycieli, liczebność klas  itp. Takie akty funkcjonują m.in. w Szczecinie, Płocku, Toruniu.

Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama