Kontrola MEN: Wybór szkolnych podręczników za sprzęt dydaktyczny od wydawnictwa

Zgłoszenia nadużyć związane z wyborem podręczników szkolnych uruchomiły kontrole Ministerstwa Edukacji Narodowej w placówkach oświatowych. Dyrektorzy niektórych szkół mieli przyjmować od wydawnictw sprzęt dydaktyczny w zamian za korzystanie z książek ich oficyny.

Publikacja: 16.07.2013 15:12

MEN: dobór podręczników przez nauczyciela powinien opierać się na przesłankach dydaktycznych, które

MEN: dobór podręczników przez nauczyciela powinien opierać się na przesłankach dydaktycznych, które pozwolą na właściwe dopasowanie ich do potrzeb i możliwości uczniów.

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Od marca br. kuratorzy kontrolowali placówki pod kątem prawdopodobnych nielegalnych praktyk.

Wydelegowani przez MEN kuratorzy badali samodzielność decyzji nauczyciela przy wyborze podręczników oraz wystąpienie sygnalizowanych umów między szkołą a wydawcą.  Ocenie została również poddana zgodność używanych książek z wytycznymi resortu edukacji wraz  z jej upublicznieniem w odpowiednim terminie. Sprawdzono również czy szkoły podjęły działania związane z obrotem podręcznikami używanymi.

Kontroli łącznie poddano 935 szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Z badań kuratorów wynika, że nie wszystkie szkoły poddały się sugestiom Ministerstwa Edukacji w sprawie doboru podręczników. Szkoły wyjaśniają przesłanki takich decyzji kierując się m. in. cena książek i promocja wydawnictw. Większość szkół podała do publicznej wiadomości obowiązujące w następnym roku szkolnym pomoce dydaktyczne w wyznaczonym terminie.

W aż 311 placówkach stwierdzono zawarcie umów z wydawcami. Były to m. in. umowy użyczenia, darowizny i porozumienia. W 102 szkołach natomiast zawarto umowy o wyborze lub korzystaniu z książek konkretnego wydawcy.

Ujawnione działania mogą prowadzić do naruszeń ustawy o systemie oświaty. W związku z tym MEN zleciło kuratorom wydanie polecenia o konieczności zaniechania naruszeń wobec działań sprzecznych sprawę lub mogących do tego zmierzać.

Ministerstwo zwraca uwagę, że dobór podręczników przez nauczyciela powinien opierać się na przesłankach dydaktycznych, które pozwolą na właściwe dopasowanie ich do potrzeb i możliwości uczniów.

Pozyskiwanie i gospodarowanie przez szkole otrzymanym mieniem podlega kontroli wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty powiatu lub marszałka województwa. Kuratorzy wystąpili do niektórych organów kontroli w sprawie wykrytych praktyk oraz zwrócili się do dyrektorów szkół z rozwiązaniami, które mają ograniczyć nauczycielom prawo wyboru podręczników dla uczniów.

Podjęta walka z nadużyciami w szkolnictwie ma niewątpliwie wpływ na edukacje dyrektorów, nauczycieli i organów je kontrolujących o konsekwencjach prawnych niewłaściwego stosowania się do ustawy o systemie oświaty.

Od marca br. kuratorzy kontrolowali placówki pod kątem prawdopodobnych nielegalnych praktyk.

Wydelegowani przez MEN kuratorzy badali samodzielność decyzji nauczyciela przy wyborze podręczników oraz wystąpienie sygnalizowanych umów między szkołą a wydawcą.  Ocenie została również poddana zgodność używanych książek z wytycznymi resortu edukacji wraz  z jej upublicznieniem w odpowiednim terminie. Sprawdzono również czy szkoły podjęły działania związane z obrotem podręcznikami używanymi.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"