NIK zaniepokojona poprzednimi, negatywnymi wynikami kontroli podjęła się ponownego sprawdzenia zgodności działania poznańskiego oddziału ANR. Ujawniono brak realizacji zaleceń pokontrolnych po wizytacji Delegatury NIK w latach 2005 – 2006. Pozwala to stwierdzić, że Agencja nie przestrzegała przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Nieprawidłowości w działaniu Agencji polegały na prowadzeniu zbyt „liberalnej polityki" w stosunku do kontrahentów i preferencyjne traktowanie niektórych z nich, bez konieczności spełnienia wymaganych przesłanek.
NIK wykazała wystąpienie zjawisk korupcjogennych w transakcjach ANR.
Kontrola Delegatury utwierdziła NIK o występowaniu przy transakcjach ANR zjawisk korupcjogennych. Kontrola ujawniła: pomijanie procedur wewnętrznych Agencji przy realizacji zadań, jednoosobowe i samowolne podejmowanie decyzji, brak egzekwowania dokumentów. Ponadto Agencja nie stosowała się do terminów wywieszania wykazów nieruchomości i ogłoszeń przetargowych, w których pojawiały się nieuczciwe dane oraz nie dokumentowała tego typu działań lub robiła to niewłaściwie. Wobec powyższych zaniedbań i ich skali Izba stwierdziła, że Agencja była zarządzana niewłaściwie.
Agencja na podstawie wewnętrznych regulacji wydawanych przez kolejnych prezesów umożliwiała przenoszenie dzierżawy na osoby trzecie, co jest sprzeczne z ustawą o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Zgodnie z przepisami ustawy wyłonienie dzierżawcy nieruchomości rolnych możliwe jest jedynie w formie przetargu. Zatem działania Agencji według NIK stanowiły bezwzględne naruszenie prawa.