Kraków to jedna z wielu gmin, które zaskarżyły nakazy zwrotu części dotacji celowej z budżetu państwa na pomoc materialną dla uczniów. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił jego skargę kasacyjną na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w tej sprawie (sygn. akt: II GSK 717/12).
Od państwa 80 proc.
Miasto otrzymało w 2010 r. 2,4 mln zł na pomoc materialną dla uczniów. Tymczasem 1 stycznia 2010 r. weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych. Art. 128 ust. 2 przewidywał, że dotacja celowa z budżetu państwa może pokrywać 80 proc. zadania. Na pozostałe 20 proc. gminy muszą przeznaczyć własne środki.
Wyjątki od tej zasady mogą jednak określać odrębne ustawy. Zgodnie z pismami Ministerstwa Edukacji Narodowej, taką ustawą jest ustawa z 1991 r. o systemie oświaty. Wejście w życie nowej ustawy o finansach publicznych nie powinno więc spowodować zmian w dotowaniu stypendiów i zasiłków uczniowskich.
Powołując się m.in. na stanowisko MEN, Kraków wykorzystał w 2010 r. na pomoc materialną dla uczniów całe 100 proc. dotacji zamiast 80 proc. plus własne 20 proc. Wojewoda małopolski wezwał więc Gminę Miejską Kraków do zwrotu części dotacji w kwocie 480 tys. zł. Minister finansów utrzymał w mocy decyzję wojewody, gdyż żaden z przepisów ustawy o systemie oświaty nie przewiduje, że udział procentowy dotacji z budżetu państwa powinien być wyższy niż 80 proc. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę miasta.
Sporne stanowisko
Podczas rozprawy kasacyjnej w NSA pełnomocniczka Gminy Miejskiej Kraków zakwestionowała pogląd, że art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych spowodował zmianę dotychczasowego sposobu dotowania stypendiów i zasiłków szkolnych.