Procedowana w Sejmie nowelizacja ustawy o finansach publicznych wprowadza ważne dla samorządów zmiany, m.in. w zasadach obliczania indywidualnego wskaźnika zadłużenia (druk nr 1789).
Już teraz jednak wielu wójtów i skarbników stoi przed dylematem, na podstawie jakich przepisów opracować projekt przyszłorocznego budżetu.
Termin instrukcyjny
– Nowelizacja jest niewątpliwie istotna dla samorządów – mówi Marek Wójcik, dyrektor biura Związku Powiatów Polskich. – Nie mogę jednak odpowiedzialnie przygotować projektu przyszłorocznego budżetu na podstawie przepisów jeszcze nieobowiązujących, które są dopiero przedmiotem prac parlamentarnych – wyjaśnia.
Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego (w gminie: wójt) powinien do 15 listopada przedłożyć właściwej radzie projekt budżetu na 2014 r. W tym samym terminie powinien on trafić także do regionalnej izby obrachunkowej.
Jak wyjaśnia prof. Cezary Kosikowski z Uniwersytetu w Białymstoku, przepisy nie określają kolejności, w jakiej zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma przedstawiać tym adresatom projekt uchwały budżetowej, a więc może dokonać tego równocześnie albo w różnym czasie, jednak nie później niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy.