Czego dotyczył spór
W marcu 2013 r. rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie udzielania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym. Postanowiła, że miesięczna stawka dotacji przypadająca na jednego ucznia w danym typie szkoły będzie ustalana na podstawie aktualnego planu wydatków bieżących ponoszonych w analogicznych rodzajach szkół publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia.
Kolegium regionalnej izby obrachunkowej (RIO) unieważniło jednak ten zapis. W jego ocenie był on sprzeczny z art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie bowiem z jego treścią dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych przysługują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50 proc. obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. I w wysokości nie niższej niż 50 proc. ustalonych w budżecie danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.
Kolegium zauważyło też, że zgodnie z uchwałą zarząd powiatu miał zawierać umowę z podmiotem ubiegającym się o dotację w terminie 30 dni od dnia uchwalenia budżetu. Tymczasem w ocenie organu nadzoru ustawa o systemie oświaty nie przewiduje zawierania umów z podmiotem ubiegającym się o dotację, a podstawą jej udzielenia jest sam przepis.
Wątpliwości RIO wzbudziły też postanowienia rady powiatu w zakresie imiennego wykazu uczniów. Z unieważnionej uchwały wynikało bowiem, że podstawą przekazania dotacji jest imienny wykaz uczniów danego typu szkoły uczestniczących w co najmniej 50 proc. obowiązkowych zajęć edukacyjnych w miesiącu poprzednim. Wykaz – poza wskazanymi wyjątkami – miał być dostarczany do starostwa powiatu do 10. każdego miesiąca.
W ocenie RIO takie zastrzeżenia wykraczają poza uprawnienia organu stanowiącego i kolidują z ustawowo przewidzianym prawem do otrzymywania rocznej dotacji wypłacanej co miesiąc na zasadach wynikających z art. 90 ust. 3a ustawy o systemie oświaty.