Zasady przyznawania dotacji szkołom niepublicznym określił sam ustawodawca

Uchwała nie może uzależnić przyznania dotacji szkołom niepublicznym od zawarcia umowy czy dostarczania listy uczniów. Do kompetencji rady powiatu nie należy bowiem określenie warunków nabywania prawa do dotacji.

Publikacja: 19.11.2013 02:00

Czego dotyczył spór

W marcu 2013 r. rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie udzielania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym. Postanowiła, że miesięczna stawka dotacji przypadająca na jednego ucznia w danym typie szkoły będzie ustalana na podstawie aktualnego planu wydatków bieżących ponoszonych w analogicznych rodzajach szkół publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia.

Kolegium regionalnej izby obrachunkowej (RIO) unieważniło jednak ten zapis. W jego ocenie był on sprzeczny z art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie bowiem z jego treścią dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych przysługują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50 proc. obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. I w wysokości nie niższej niż 50 proc. ustalonych w budżecie danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia.

Kolegium zauważyło też, że zgodnie z uchwałą zarząd powiatu miał zawierać umowę z podmiotem ubiegającym się o dotację w terminie 30 dni od dnia uchwalenia budżetu. Tymczasem w ocenie organu nadzoru ustawa o systemie oświaty nie przewiduje zawierania umów z podmiotem ubiegającym się o dotację, a podstawą jej udzielenia jest sam przepis.

Wątpliwości RIO wzbudziły też postanowienia rady powiatu w zakresie imiennego wykazu uczniów. Z unieważnionej uchwały wynikało bowiem, że podstawą przekazania dotacji jest imienny wykaz uczniów danego typu szkoły uczestniczących w co najmniej 50 proc. obowiązkowych zajęć edukacyjnych w miesiącu poprzednim. Wykaz – poza wskazanymi wyjątkami – miał być dostarczany do starostwa powiatu do 10. każdego miesiąca.

W ocenie RIO takie zastrzeżenia wykraczają poza uprawnienia organu stanowiącego i kolidują z ustawowo przewidzianym prawem do otrzymywania rocznej dotacji wypłacanej co miesiąc na zasadach wynikających z art. 90 ust. 3a ustawy o systemie oświaty.

Ponadto organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie posiada uprawnień do określania sposobu ustalania dotacji dla poszczególnych miesięcy – w tym przypadku dla stycznia.

Podkreślono, że postanowienia aktów prawa miejscowego, a takim aktem jest niewątpliwie przedmiotowa uchwała, nie mogą wykraczać poza granice kompetencji przysługujących organowi stanowiącemu, w tym przypadku poza zakres określony ustawą o systemie oświaty. Regulacja zawarta ww. postanowieniach uchwały, jako przekraczająca zakres upoważnienia ustawowego pozostaje w sprzeczności z art. 7 i art. 94 Konstytucji, z których jednoznacznie wynika, że stanowienie prawa miejscowego następuje nie tylko na podstawie, lecz także w granicach upoważnień ustawowych, co wyklucza dopuszczalność wyjścia aktem prawa miejscowego poza granice upoważnienia ustawowego.

Rada powiatu zaskarżyła uchwałę RIO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ale przegrała.

Rozstrzygnięcie

Oddalając jej skargę, sąd zwrócił uwagę m.in. na konieczność rozróżnienia między przesłankami, od jakich zależy uzyskanie prawa do otrzymania dotacji, a podstawą do jej obliczenia i trybu udzielania dotacji. Uchwała rady powiatu nie może bowiem wkraczać w kwestie uregulowane ustawowo w sposób jednolity dla wszystkich adresatów norm ustawowych, tj. precyzujących warunki oraz przesłanki nabycia prawa do dotacji.

Jak podkreślał WSA, rola rady sprowadza się w tym przypadku do uregulowania trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Ta kompetencja odnosi się więc do kwestii bardziej technicznych, m.in. dotyczących wymagań formalnych, w tym również w zakresie rozliczenia.

Sędziowie nie mieli wątpliwości, że organ powiatu, wykonując kompetencję prawodawczą wynikającą z upoważnienia ustawowego, obowiązany jest działać ściśle w granicach tego upoważnienia. Nie ma uprawnień do regulowania tego, co uregulowano w ustawie, czy regulować to w sposób odmienny bądź wychodzić poza zakres upoważnienia ustawowego. WSA zgodził się z RIO, że skarżąca wprowadziła pozaustawowe warunki przyznawania dotacji. Za taki dodatkowy, niedopuszczalny warunek sąd uznał m.in. nałożenie obowiązku zawarcia umowy i dostarczania listy uczniów.

Czego dotyczył spór

W marcu 2013 r. rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie udzielania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym. Postanowiła, że miesięczna stawka dotacji przypadająca na jednego ucznia w danym typie szkoły będzie ustalana na podstawie aktualnego planu wydatków bieżących ponoszonych w analogicznych rodzajach szkół publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów