Zgodnie z art. 271 ustawy o finansach publicznych nie później niż do 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta). W powiatach i województwach absolutorium udzielane jest zarządowi.
Milczące prawo
Czasami zdarza się jednak, że w gminie nie rządzi wójt, a np. osoba wyznaczona przez premiera (art. 28f i art. 96 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym). Albo inna osoba zastępująca, zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, nieobecnego długotrwale wójta (art. 28g tej ustawy). Możliwa jest również sytuacja, gdy obydwa organy gminy zostają zawieszone, a władzę w jednostce sprawuje zarząd komisaryczny (art. 97 omawianej ustawy).
Powstaje zatem pytanie, czy w takich sytuacjach rada również zobowiązana jest do podjęcia uchwały absolutoryjnej.
– Przepisy prawa milczą na ten temat, chociaż bez wątpienia sytuacje takie również powinny zostać uregulowane – mówi Ryszard Krawczyk, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.
A skoro tak, to należy kierować się zasadami logiki.