Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu. Zasady określone w tej ustawie wskazują, że prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych. Dotyczy to także samorządu - wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast są zobowiązani do informowania mieszkańców o tym, co się dzieje w gminie. Art. 4 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że zobowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności m.in. organy władzy publicznej.
Informacją publiczną, o której wiedzę mają prawo mieć mieszkańcy gminy, są informacje o planowanych działaniach, projektowanych aktach normatywnych i programach dotyczących realizacji zadań publicznych, w tym mających wpływ na finanse gminy.
Do przekazania informacji publicznej włodarze są zobowiązani za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej, umożliwiając mieszkańcom wstęp na posiedzenia rady gminy czy też udostępniając materiały, w tym audiowizualne i teleinformatyczne z tych posiedzeń.
Czytaj więcej
Do 23 września trwają konsultacje tzw. ustawy medialnej. Celem miało być wzmocnienie pluralizmu mediów, ale resort kultury „przy okazji” planuje likwidację prasy samorządowej. Organizacje samorządowe protestują. Bo nie taki był cel reformy samorządowej – pisze rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Mieszkańcy chcąc uzyskać szczegółowe informacje o działalności gminy, np. o tych, które nie zostały wcześniej udostępnione, mogą także złożyć wniosek o udzielenie informacji publicznej. Nie zawsze jednak jest taka potrzeba, ponieważ włodarze coraz chętniej dzielą się informacjami o funkcjonowaniu gminy za pośrednictwem mediów społecznościowych, strony internetowej gminy czy w trakcie spotkań organizowanych z mieszkańcami.