Zmiany w ustawie
NSA podzielił pogląd wyrażony w uchwale siedmiu sędziów NSA z 19 maja 2003 r. (sygn. akt OPS 1/03) w myśl którego w sytuacji, gdy ustawa (albo umowa) powierza organowi jednostki samorządu terytorialnego rolę organu administracji publicznej, organ taki będzie niejako bronił interesu jednostki samorządu terytorialnego w formach właściwych dla organu prowadzącego postępowanie. W takim przypadku możliwość dochodzenia przez tę jednostkę jej interesu prawnego w trybie postępowania administracyjnego, czy też sądowoadministracyjnego jest wyłączona.
NSA zauważył, że w następstwie podjęcia powyższej uchwały ustawodawca wprowadził zmiany w ustawie o gospodarce gruntami (ustawa nowelizująca z 24 sierpnia 2007 r. – por. art.142 ust.2 u.g.n.), wprowadzając przepis zgodnie z którym w przypadku spraw dotyczących zwrotu wywłaszczonych nieruchomości, w których stroną postępowania jest gmina lub powiat, prezydent miasta na prawach powiatu sprawujący funkcję starosty podlega wyłączeniu (por. także art.124 ust.8 u.g.n.). W ocenie NSA w komentowanej sprawie miało odpowiednie zastosowanie także stanowisko wyrażone w uchwale NSA z dnia 16 lutego 2016 r. (sygn. akt I OPS 2/15), w której Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że powiat nie ma legitymacji procesowej strony w sprawie o ustalenie wysokości odszkodowania od powiatu za nieruchomość przejętą pod drogę publiczną, która stała się własnością powiatu, jeżeli decyzję wydaje starosta.
Już na gruncie rozpoznawanej sprawy NSA stwierdził, że powierzenie organowi jednostki samorządu terytorialnego właściwości do orzekania w sprawie indywidualnej w formie decyzji wyłącza możliwość dochodzenia przez tę jednostkę jej interesu prawnego w trybie postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego. Miasto stanowi jednolity podmiot, niezależnie od tego jak wskazuje się jego sposób reprezentacji, nie zmienia to faktu, że decyzja wydana została w pierwszej instancji przez organ tego miasta. W demokratycznym państwie prawnym niedopuszczalna jest wykładnia przepisów prawa, zgodnie z którą jednostka samorządu terytorialnego realizując poprzez swoje organy powierzone jej zadania z zakresu administracji publicznej, najpierw jest władna w sposób władczy i jednostronny kształtować sytuację prawną podmiotów od niej niezależnych, a następnie jest uprawniona do wnoszenia środków zaskarżenia od podejmowanych przez te organy decyzji. Powyższa wykładnia, zwłaszcza w sprawach tego typu jak rozpoznawana, znajduje również potwierdzenie na gruncie reguł wykładni celowościowej. Gdyby przyjąć odmienne rozumienie przepisów normujących legitymację procesową miasta w sprawach, w których decyzje w pierwszej instancji podejmuje jego organ, to z jednej strony mielibyśmy do czynienia z właścicielem, który został pozbawiony własności nieruchomości z mocy prawa, z drugiej zaś z miastem na rzecz którego przeszła własność tej nieruchomości, którego organ (prezydent) jest właściwy do wydania decyzji w przedmiocie odszkodowania za tę nieruchomość i który jednocześnie miałby uprawnienie do zaskarżania kolejnych rozstrzygnięć zapadających w sprawie odszkodowania. W konsekwencji NSA uznał, że sąd pierwszej instancji nietrafnie rozpoznał i oddalił skargę miasta reprezentowanego przez jego prezydenta, pomimo niedopuszczalności tej skargi. Sąd ten stosownie do przepisu art. powinien skargę tą odrzucić (art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a.). Jeżeli skarga ulegała odrzuceniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym, Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem uchyla wydane w sprawie orzeczenie oraz odrzuca skargę.
podstawa prawna: postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 października 2016 r. (sygn. I OSK 3008/14)
Komentarz
Katarzyna Paczuska-Tokarska, adwokat, kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
Zgodnie z art. 28 k.p.a. stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Natomiast w art. 29 k.p.a. wskazuje się, że stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne – również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Ponadto stosownie do art. 50 § 1 p.p.s.a. uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym. Stroną postępowania sądowoadministracyjnego, zgodnie z art. 32 p.p.s.a. jest skarżący oraz organ którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi, zaś art. 33 § 1 p.p.s.a. określa status uczestników postępowania, którymi są osoby biorące udział w postępowaniu administracyjnym, lecz nie wnoszące skargi, jeżeli wynik postępowania dotyczy ich interesu prawnego. Jak wynika z powyższego zasadnicze znaczenie przy badaniu legitymacji procesowej ma posiadanie przez podmiot interesu prawnego (klauzula generalna) przy czym można przyjąć, że przysługiwanie przymiotu strony w postępowaniu administracyjnym oznacza bycie stroną również w postępowaniu sądowoadministracyjnym.