Rada Miejska w Byczynie (woj. opolskie) przyjęła uchwałę w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2013–2017. Dokument ów zakwestionował wojewoda opolski, ponieważ w jego ocenie uchwała nie zawierała minimum postanowień, które były w niej niezbędne. Brakowało w niej bowiem: prognozy stanu technicznego zasobu mieszkaniowego z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne, zasad zarządzania lokalami i budynkami. W uchwale zapomniano również o określeniu źródeł finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
Zgodnie z art. 21 ust. 2 tzw. ustawy lokalowej, czyli ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 266 ze zm.), wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy powinien obejmować osiem szczegółowych postanowień o tym, czego zabrakło w uchwale rady gminy Byczyna, to znaczy: prognozę stanu technicznego zasobu mieszkaniowego, sposób i zasady zarządzania lokalami, a także źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej. Ponadto w programie gospodarowania zasobem mieszkaniowym muszą być określone: wydatki na zasoby mieszkaniowe w kolejnych latach oraz opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
Wojewoda zauważył, że katalog elementów wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy jest otwarty, na co wskazuje użyte wyrażenie „w szczególności", ale jednocześnie są to elementy obligatoryjne.
Dlatego brak w uchwale choćby jednego z elementów obligatoryjnych oznacza przyjęcie przez radę gminy regulacji częściowej (niepełnej), co stanowi istotne naruszenie prawa – tak stwierdził wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym (sygnatura akt: NK.III.4131. 1.108.2012.IM).