Czy starosta wybrany przez radę będzie sam rządził powiatem

Wprowadzenie jednoosobowego organu wykonawczego w powiecie oraz możliwość łączenia funkcji wójta z mandatem senatora proponuje prezydent.

Publikacja: 15.01.2013 09:15

Wprowadzenie jednoosobowego organu wykonawczego w powiecie ?oraz możliwość łączenia funkcji wójta z

Wprowadzenie jednoosobowego organu wykonawczego w powiecie ?oraz możliwość łączenia funkcji wójta z mandatem senatora proponuje prezydent.

Foto: www.sxc.hu

Kancelaria Prezydenta RP zakończyła prace nad kolejną wersją projektu ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw.

Opracowany przez ekspertów Forum Debaty Publicznej projekt zawiera wiele innowacyjnych rozwiązań. Oto garść przykładów. Możliwość łączenia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora, wprowadzenie w powiecie jednoosobowego organu wykonawczego (obecnie funkcję tę pełni kolegialny zarząd), umożliwienie tworzenia związków komunalnych przez gminy i powiaty.

– W mojej ocenie projekt ten zmierza do przesunięcia znaczenia między organami jednostek samorządu terytorialnego w kierunku dalszego wzmocnienia pozycji organów wykonawczych – komentuje Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Świadczy o tym nie tylko wola zastąpienia zarządu powiatu organem jednoosobowym, ale także zmiana zasad udzielania absolutorium, które osłabiają kompetencje gminnych rad – wyjaśnia ekspert.

Ocena realizacji zadań

Jedną z ciekawszych propozycji zawartych w projekcie jest zmiana zasad funkcjonowania instytucji absolutorium. „W obecnym stanie prawnym absolutorium sprowadziło się wyłącznie do oceny poprawności (i to niejednokrotnie poprawności jedynie formalnej) wykonania budżetu" – czytamy w uzasadnieniu.

Oznacza to, że bez wykazania, iż organ wykonawczy dopuścił się kwotowego naruszenia granic wydatków, i to z własnej winy, nie jest możliwe podjęcie przez radę uchwały odmawiającej udzielenia absolutorium wójtowi bądź zarządowi powiatu (województwa).

Dlatego prezydencki projekt proponuje rozdzielić ocenę wykonania budżetu od oceny sposobu realizacji zadań przez organ wykonawczy.

Za formalnoprawną kontrolę wykonania przez wójta budżetu i wynikające stąd udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium odpowiedzialne stałyby się regionalne izby obrachunkowe – proponuje prezydent. Rada natomiast zyskałaby nowe narzędzie w postaci skwitowania, czyli oceny sposobu realizacji przez organ wykonawczy zadań jednostki samorządu terytorialnego.

Co istotne, prezydent proponuje, aby w razie zmian na stanowisku organu wykonawczego w trakcie roku skwitowania udzielano oddzielnie, dla każdej z osób piastujących funkcje.

Nagrody i odprawy

Istotne jest również to, że nieudzielenie skwitowania nie będzie się wiązać z negatywnymi konsekwencjami dla organu wykonawczego. W szczególności nie będzie wszczynać procedury zmierzającej do odwołania osoby piastującej tę funkcję ze stanowiska.

Projekt zakłada natomiast, że w razie udzielenia skwitowania rada (sejmik) będzie mogła przyznać organowi wykonawczemu nagrodę roczną nieprzekraczającą trzymiesięcznego średniorocznego wynagrodzenia przysługującego nagradzanemu w roku  skwitowania.

Zgodna z samorządowymi postulatami jest natomiast propozycja przyznania odpraw tym wójtom (starostom i marszałkom), którzy odchodzą wraz z końcem kadencji. O wprowadzenie takich odpraw apelował do prezydenta RP Ryszard Grobelny, prezes Związku Miast Polskich.

– Wieloletni wójtowie w zasadzie nie mają możliwości powrócenia do poprzedniego zawodu – wskazuje samorządowiec. – Po prostu tracą kompetencje, a do tego ciąży na nich roczne ograniczenie w poszukiwaniu zatrudnienia wynikające z przepisów antykorupcyjnych – dodaje.

– Z pewnością będzie o czym dyskutować podczas prac nad prezydenckim projektem ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw – mówi Marek Wójcik ze Związku Powiatów Polskich. – Oczywiście jeśli w ogóle do tego w najbliższym czasie dojdzie, bo do tej pory, po dwóch latach przygotowań, dotarto dopiero do konsultacji społecznych – zastrzega.

etap legislacyjny konsultacje społeczne

Opinia:

Prof. Andrzej Szewc, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu

W prawie samorządowym instytucja absolutorium od samego początku , tj. od 1990 r. była związana ze skwitowaniem organu wykonawczego z wykonania budżetu. Był to jeden z głównych środków kontroli sprawowanej przez radę gminy najpierw nad zarządem gminy, a po 2002 r. nad wójtem, burmistrzem i prezydentem miasta. Po wejściu w życie ustawy o samorządzie powiatu (u.s.p.) i Ustawy o samorządzie województwa (u.s.w.) to samo odnosiło się do relacji pomiędzy radą powiatu (sejmikiem województwa) a zarządami tych JST.  Nikomu to do tej pory nie wadziło. Prezydencki  projekt ustawy – wprowadzając instytucję skwitowania - pozornie zmierza  do tego, aby zakres kontroli rady (sejmiku) nad organem wykonawczym poszerzyć. W istocie rzeczy nie daje jednak radzie (sejmikowi) żadnego nowego instrumentu. Organy te mogą bowiem osiągnąć skutki prawne proponowanego skwitowania także w obecnym stanie prawnym (zob. art.28b u.s.g. i odpowiadające mu przepisy w u.s.p. i w u.s.w.).  Proponowane „skwitowanie" w istocie ograniczałoby zakres kompetencji kontrolnych rady (sejmiku), bo w zakresie skwitowania z wykonania budżetu radę (sejmik) wyręczałaby RIO. Jeśli wziąć  pod uwagę, że RIO to organ państwowy, to proponowana nowela wpisuje się w niepokojący ciąg działań legislacyjnych zmierzających do ograniczania samodzielności organów samorządu terytorialnego i zastępowania ich kompetencji kompetencjami  organów państwowych.

Bałamutny jest argument, że RIO „ stałyby się odpowiedzialne za formalno-prawną kontrolę wykonania budżetu przez organ wykonawczy jednostki samorządu i wynikające stąd udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium". Zauważyć należy, że także w obecnym stanie prawnym izby i tak mają praktycznie decydujący wpływ na uchwały absolutoryjne.  Po pierwsze, opiniują wnioski komisji rewizyjnych w sprawie absolutorium. I jakkolwiek formalnie opinie te nie  są dla rad (sejmików) wiążące , to raczej nie zdarza się, aby uchwała absolutoryjna została podjęta wbrew opinii RIO, a to dlatego – że potem RIO – ocenia jej legalność w trybie nadzoru. Po drugie, RIO mają też istotne kompetencje  w sprawach odwołania organu wykonawczego z powodu odmowy udzielenia absolutorium. Po trzecie, decyzja w sprawie odmowy udzielenia absolutorium nie może opierać się tylko na podstawach formalnych. Rada (sejmik) zna i może uwzględnić także okoliczności pozaprawne, RIO – raczej nie. Wreszcie, po czwarte – nasuwa się pytanie po co izbom dodatkowa „robota" i odpowiedzialność. I tak mają jej sporo.

Wiążą się z tym jednak również istotne problemy praktyczne. Uchwała RIO będzie rzecz jasna rozstrzygnięciem nadzorczym.  To oznacza, że organowi wykonawczemu będzie na nie przysługiwała skarga  do sądu administracyjnego, a potem – ewentualnie – skarga kasacyjna do NSA. To, realnie rzecz biorąc, oznacza że uchwała RIO może stać się prawomocna po długim czasie od daty jej podjęcia. W konsekwencji przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta może stać się niemożliwe lub niecelowe. To samo w jakimś stopniu odnosi się do odwołania zarządu powiatu lub województwa.

Sumując, uważam że przy absolutorium „majstrować" nie warto. A jeżeli już miano by tę instytucję poszerzyć na skwitowanie z wykonania całości zadań przez organ wykonawczy, to i tak ocena i decyzja powinna pozostać w gestii organu stanowiącego. RIO – jak dotąd – powinna być  tu jedynie kompetentnym podmiotem opiniodawczym i to jedynie w zakresie spraw budżetowych i okołobudżetowych.

Nowe formy współdziałania

Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego, które staje się coraz częściej formą świadczenia lokalnych usług publicznych, ma uzyskać nowe formy:

- konwent powiatowy

– instrument współdziałania gmin i powiatu o charakterze koordynacyjnym, z uprawnieniami opiniodawczymi

- konwent wojewódzki

– instrument współdziałania gmin i powiatów z samorządem województwa o charakterze koordynacyjnym, z uprawnieniami opiniodawczymi w zakresie rozwoju regionalnego

- zespół współpracy terytorialnej

– instrument współdziałania gmin, powiatów i województwa w programowaniu i realizacji rozwoju lokalnego(regionalnego); stanowi uzupełnienie luki istniejącej dziś pomiędzy stowarzyszeniem j.s.t. a celowym związkiem komunalnym, oczekiwane przez wiele nawiązanych już partnerstw j.s.t.

Kancelaria Prezydenta RP zakończyła prace nad kolejną wersją projektu ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw.

Opracowany przez ekspertów Forum Debaty Publicznej projekt zawiera wiele innowacyjnych rozwiązań. Oto garść przykładów. Możliwość łączenia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora, wprowadzenie w powiecie jednoosobowego organu wykonawczego (obecnie funkcję tę pełni kolegialny zarząd), umożliwienie tworzenia związków komunalnych przez gminy i powiaty.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów