Kto płaci za kampanię, a kto za karty do głosowania

Co do zasady za sfinansowanie referendum odpowiada ta jednostka, której ono dotyczy. W niektórych sytuacjach część kosztów jest pokrywana z budżetu centralnego. Wydatki z nim związane ma również inicjator

Aktualizacja: 28.01.2009 06:10 Publikacja: 28.01.2009 06:00

Kto płaci za kampanię, a kto za karty do głosowania

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Koszty referendum pokrywane są z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, której dotyczy rozstrzygana w tej drodze kwestia. W przypadku referendum wojewódzkiego lub powiatowego środki na podstawie kalkulacji kosztów ponoszonych przez właściwe powiaty i gminy przekazywane są z budżetu jednostki, której referendum dotyczy, nie później niż w terminie 20 dni przed dniem głosowania.

Ostateczne rozliczenie i przekazanie środków między jednostkami samorządu terytorialnego następuje najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia przeprowadzenia referendum.

Natomiast z art. 40 ust. 1 w zw. z jego ust. 4 wynika, że w przypadku referendum w sprawie odwołania organu gminy, powiatu lub województwa koszty ponoszone są również z budżetu państwa w zakresie, w jakim finansują czynności wykonywane przez komisarza wyborczego.

Ponadto gdy referendum jest organizowane z inicjatywy mieszkańców, innych uprawnionych podmiotów, wydatki inicjatora pokrywane są z jego źródeł własnych.

[srodtytul]W zależności od rodzajów wydatków[/srodtytul]

Do kosztów pokrywanych z samorządowych budżetów należy zaliczyć w szczególności związane ze sporządzeniem spisu osób uprawnionych do głosowania. Ponadto zapłacą one diety członków komisji referendalnych oraz związane z zapewnieniem tym komisjom techniczno-materialnych warunków pracy: wyposażenie lokali do głosowania m.in. w urny i materiały biurowe, zapewnienie środków transportu czy łączności telefonicznej.

Jeżeli chodzi o wydatki związane z czynnościami komisarza wyborczego, za które płaci budżet państwa z puli środków przysługujących Krajowemu Biuru Wyborczemu, to są one przeznaczone w szczególności na:

- badanie wiarygodności kart zawierających podpisy osób popierających inicjatywę zorganizowania referendum;

- podanie do publicznej wiadomości postanowienia o przeprowadzeniu referendum;

- druk kart do głosowania;

- powołanie i przeszkolenie członków komisji (terytorialnych i obwodowych) oraz

- sprawdzenie prawidłowości ustalenia wyników referendum.

Natomiast kosztami inicjatora będą wydatki związane ze zbieraniem podpisów, drukiem ulotek, plakatów oraz innymi czynnościami związanymi z przeprowadzaniem kampanii referendalnej.

Jak wynika z wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej w sprawie finansowania inicjatywy przeprowadzenia referendum lokalnego (dostępne pod adresem internetowym: [link=http://www.pkw.gov.pl]www.pkw.gov.pl[/link]), z art. 28 ust. 2 ustawy o referendum lokalnym wynika zakaz skierowany do organów gminy i ich członków prowadzenia kampanii na jej koszt. Jednocześnie z przepisu tego wynika dopuszczalność prowadzenia kampanii przez wójta czy radnych. Muszą się oni jednak stosować do ograniczeń wynikających z omawianego przepisu, dotyczących zasad finansowania tych działań.

[srodtytul]Ograniczone źródła finansowania[/srodtytul]

Ustawa o referendum lokalnym zawiera również ograniczenia dotyczące źródeł jego finansowania. Zawiera je art. 43 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym inicjatorowi referendum oraz innym podmiotom uczestniczącym w kampanii referendalnej nie mogą być przekazywane, a inicjator referendum nie może przyjmować na te cele środków finansowych pochodzących od wymienionych w tym przepisie osób i instytucji. Art. 43 ust. 1 należy rozumieć w ten sposób, że przekazywanie tych pieniędzy przez wymienione podmioty jest objęte zakazem. Natomiast zakaz ich przyjmowania – objęty sankcją karną z art. 71 ustawy – dotyczy tylko inicjatora referendum, a nie pozostałych uczestników kampanii.

[srodtytul]Obowiązki sprawozdawcze[/srodtytul]

Obowiązkiem pełnomocnika inicjatora referendum lokalnego jest ponadto sporządzenie sprawozdania finansowego z dochodów oraz wydatków związanych z referendum. Należy je przekazać – w terminie trzech miesięcy, licząc od dnia głosowania – właściwemu organowi wykonawczemu gminy, powiatu lub województwa, na obszarze której odbyło się referendum. Sprawozdanie to należy udostępnić mieszkańcom danej jednostki do wglądu. W przypadku referendum organizowanym w sprawie odwołania organu JST sprawozdanie przekazuje się komisarzowi wyborczemu, który następnie je udostępnia.

Wzór sprawozdania określa rozporządzenie ministra finansów z 16 lutego 2001 r. Ponieważ jego przepisy nie wymagają podawania w sprawozdaniu danych dotyczących rachunku bankowego, na którym gromadzone były środki finansowe z przeznaczeniem na finansowanie wydatków związanych z referendum, ani dołączania do sprawozdania dokumentów potwierdzających weryfikację podawanych w nim informacji, to stwierdzić należy, że nie ma podstaw do żądania przedstawienia takich informacji.

Pamiętać należy, że nadwyżkę środków finansowych pozostałych na referendum organizator ma obowiązek przekazać instytucji charytatywnej.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=128788]ustawa z 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (DzU nr 88, poz. 985 ze zm.)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=143003]rozporządzenie ministra finansów z 16 lutego 2001 r. w sprawie wzoru sprawozdania finansowego o źródłach i wysokości pozyskanych funduszy oraz o wydatkach poniesionych na cele referendalne (DzU nr 14, poz. 128)[/link][/i]

[ramka][b]Stanowisko merytoryczne to nie kampania[/b]

Przedstawienie merytorycznego stanowiska w sprawie zarzutów postawionych w kampanii referendalnej, np. w sprawie odwołania organu wykonawczego gminy przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie może być uznawane za prowadzenie kampanii referendalnej przez ten organ. Warunkiem jest, aby wystąpienie takie dotyczyło zarzutów, a nie wniosku o odwołanie (z wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej zamieszczonego na: [link=http://www.pkw.gow.pl]www.pkw.gow.pl[/link]) [/ramka]

[ramka][b]GPP>uwaga[/b]

Jeżeli inicjatorem przeprowadzenia referendum lokalnego jest partia polityczna, to zasady jego finansowania określa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162205]ustawa z 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (DzU nr 79, poz. 857 ze zm.)[/link].[/ramka]

Koszty referendum pokrywane są z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, której dotyczy rozstrzygana w tej drodze kwestia. W przypadku referendum wojewódzkiego lub powiatowego środki na podstawie kalkulacji kosztów ponoszonych przez właściwe powiaty i gminy przekazywane są z budżetu jednostki, której referendum dotyczy, nie później niż w terminie 20 dni przed dniem głosowania.

Ostateczne rozliczenie i przekazanie środków między jednostkami samorządu terytorialnego następuje najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia przeprowadzenia referendum.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów