– To największy dotychczas w regionie program skierowany do podstawówek. Obejmiemy nim ponad 40 tys. dzieci – mówi Beata Krzemińska, rzeczniczka kujawsko-pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, który otrzymał ponad 33 mln zł. – Sfinansujemy zajęcia pozalekcyjne, wyrównawcze i terapeutyczne oraz szkolenia dla nauczycieli i pomoce dydaktyczne.
[srodtytul]I słabi, i zdolni[/srodtytul]
Edukacja odpowiadająca na potrzeby uczniów – i słabszych, i wybitnie uzdolnionych – to jedno z głównych założeń rozpoczętej reformy programów nauczania. W tym roku szkolnym obejmie ona uczniów pierwszych i drugich klas podstawówek i gimnazjów.
Reforma zakłada, że nie tylko w szkołach niepublicznych, ale także masowych, w których klasy liczą ponad 20 osób, powinno się prowadzić zajęcia dopasowane do indywidualnych potrzeb dzieci i otaczać je pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Jest to szczególnie ważne, gdy od zeszłego roku szkolnego w pierwszych klasach obok siedmiolatków uczą się sześciolatki.
– Potrzeby dzieci się pojawiają, gdy te przychodzą do szkoły. Trudno więc z góry zaplanować zajęcia, które będą trafiały w ich zainteresowania – zaznacza dr Eugenia Rostańska, pedagog z Uniwersytetu Śląskiego. – Mamy jedynie wiedzę o pewnych grupach potrzeb, co powinniśmy zrobić, by wyrównać braki. Czasem nie dostrzegamy, że dzieci są bardzo ciekawe świata i zaczynają edukację z dużą o nim wiedzą.