Uchwały budżetowe do końca lutego

Ostateczny termin, w którym rada (sejmik) musi uchwalić budżet na przyszły rok, upływa 28 lutego 2011 r.

Publikacja: 16.11.2010 06:00

Uchwały budżetowe do końca lutego

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wydłuża się bowiem – o cały miesiąc – czas, w którym gminne (powiatowe) rady oraz sejmiki województw mają uchwalić budżety na 2011 r. Sejm uchwalił 29 października [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=852336FA9EAD24A483177D0FA4C58BCC?id=335524]ustawę o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej[/link]. Jej przepisy mają duże znaczenie dla jednostek samorządu terytorialnego.

Procedurę uchwalania budżetu jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy ustawy o finansach publicznych. Wyznaczają nie tylko właściwe organy do dokonywania poszczególnych czynności, ale również terminy, w których powinny zostać podjęte.

Jednym z takich przepisów jest art. 238 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy o finansach publicznych[/link]. Mówi, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego (w gminach – wójt) sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej:

- organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego;

- regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania.

Czynności te powinny zostać dokonane do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Dotrzymanie terminu jest konieczne, bo organ stanowiący nie może budżetu uchwalić bez zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej o projekcie. Jak wynika z art. 239 omawianej ustawy, [b]uchwałę budżetową organ stanowiący podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego[/b]. Powinno to zatem nastąpić najpóźniej 31 grudnia. Tylko wyjątkowo ustawodawca zezwala na podjęcie uchwały później. Jako nieprzekraczalny termin wyznaczył 31. dzień stycznia.

Ustalając sztywne terminy poszczególnych etapów prac nad samorządowymi budżetami, ustawodawca nie wziął jednak pod uwagę takich sytuacji jak tegoroczna. W 2010 r. następuje zmiana gminnych, powiatowych i wojewódzkich władz. Organy wykonawcze (wójt, zarząd) zachowują ciągłość działania, ale rady definitywnie i nieodwołalnie kończą swoją aktywność w dniu końca kadencji. Przypada on 12 listopada.

Co to oznacza? To, że nawet jeżeli zarząd (wójt) opracuje i przedłoży określonym w ustawie o finansach publicznych podmiotom projekt przyszłorocznego budżetu, to po 12 listopada żadne prace nad nim ani w radach, ani w komisjach rad nie będą prowadzone. Tak będzie aż do czasu ukonstytuowania się nowych rad i sejmików.

Ta właśnie sytuacja zmusiła ustawodawcę do wprowadzenia art. 40 ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej. Stanowi on, że [b]uchwałę budżetową na 2011 r. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 28 lutego 2011 r.[/b] Wydłużenie ostatecznego terminu podjęcia uchwały budżetowej ma umożliwić nowym organom stanowiącym zapoznanie się z projektami, a także uwzględnia czas potrzebny nowym organom stanowiącym na zorganizowanie pracy, w tym powołanie komisji.

Konsekwencją niepodjęcia uchwały budżetowej w nowym, incydentalnie wprowadzonym terminie będzie to, że zostanie on ustalony przez właściwą regionalną izbę obrachunkową. Powinno to nastąpić najpóźniej do 31 marca 2011 r.

[i]Etap legislacyjny:

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”