Organy jednostek samorządu terytorialnego zobowiązane są współpracować z organami kontroli skarbowej. 24 maja br. wchodzi w życie nowe rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej, państwowymi i samorządowymi jednostkami organizacyjnymi oraz sądami i państwowymi osobami prawnymi.
Koordynacja i pomoc techniczna
Gminy, powiaty i województwa samorządowe także zobowiązane zostały do niezwłocznego udostępniania informacji gromadzonych w aktach spraw, zbiorach danych, ewidencjach i rejestrach.
Informacji udziela się w dwojaki sposób. Organy kontroli mają bowiem prawo żądać udostępnienia danych w formie elektronicznej (np. skopiowanych na nośniku danych czy przesłania ich pocztą elektroniczną) albo przeglądać dokumenty, kserować je czy robić notatki. Współdziałanie może polegać zarówno na koordynacji działań organów samorządowych i kontroli skarbowej, jak też na udzielaniu organom kontroli skarbowej (pracownikom tych organów) pomocy technicznej. Chodzi o udostępnianie pomieszczeń biurowych, środków łączności, środków transportu czy sprzętu biurowego.
Na pisemny wniosek
Co do zasady wniosek z żądaniem współdziałania trzeba sporządzić i dostarczyć jednostkom samorządu terytorialnego na piśmie. Rozporządzenie wskazuje, jakie elementy powinno takie pismo zawierać.
Przede wszystkim należy w nim określić, kto z wnioskiem występuje (wskazanie organu kontroli skarbowej, inspektora lub pracownika), datę i miejsce sporządzenia wniosku oraz podstawę prawną. W zależności od tego, jakich działań od gminy się oczekuje, wskazać w nim należy: zakres żądanych informacji i sposób ich udostępnienia, zakres działań przewidzianych do koordynacji lub zakres niezbędnej pomocy technicznej.