Przepisy ustawy o samorządzie gminnym określają właściwość rady gminy do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 2 pkt 19 lit. a tej ustawy do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zbywania nabywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata, lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Ponadto przepis ten stanowi, że do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.
Drugim, nie mniej ważnym przepisem jest art. 37 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Stanowi on, że zawarcie umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje w drodze przetargu. Rada gminy może natomiast wyrazić - w uchwale - zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia tych umów.
Oba przytoczone przepisy dotyczą wyłącznie nieruchomości.
Ustawa nie definiuje
Ustawa o samorządzie gminnym nie definiuje pojęcia nieruchomości i dlatego pojęciu nieruchomości, o którym mowa w art. 18 ust. 2 pkt 19 lit. a należy nadać znaczenie określone w kodeksie cywilnym.
Zgodnie z art. 46 § 1 kc nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W ramach polskiego porządku prawnego można wyróżnić trzy rodzaje nieruchomości: gruntowe, budynkowe i lokalowe.