Obowiązek uchwalenia regulaminu, został nałożony na gminy ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: „ustawa u.c.p.g.). Zgodnie z jej nowelizacją od 1 lipca 2013 r., każda gmina ma obowiązek wprowadzenia regulaminu oraz odbioru odpadów od mieszkańców gminy. Innymi słowy, z dniem wejścia w życie regulaminu, mieszkańcy nie mają obowiązku posiadania ważnej umowy na wywóz odpadów, gdyż obowiązek ten został przeniesiony na gminy. Mieszkańcy zaś muszą zgłosić liczbę osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym, w celu obliczenia przez organ wysokości miesięcznej opłaty za wywóz odpadów.
Akt prawa miejscowego
Zgodnie z art. 4 ustawy u.c.p.g rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten stanowi odrębną uchwałę. Oznacza to, że jest on aktem prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). W celu uchwalenia regulaminu stosowany jest tryb zgodny z jej przepisami.
Ustawa u.c.p.g. wprowadza dodatkowy wymóg proceduralny, jakim jest zasięgnięcie opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. W celu jej uzyskania stosuje się regulacje przewidziane w art. 89 ust.1 i 2 u.s.g. Zatem w przypadku gdy ustawa uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu gminy od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu. W przypadku, gdy inspektor sanitarny nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę. Po wydaniu opinii, rada gminy jest zobowiązana do zapoznania się z jej treścią. Nie oznacza to, że jest zobowiązana do jej zastosowania i uwzględnienia ewentualnych wskazań inspektora. Z istoty opinii wynika bowiem, że nie jest ona wiążąca, a zatem wystarczające jest jedynie wystąpienie o opinię i zapoznanie się z jej treścią przez gminę.
Jakie obowiązki
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy u.c.p.g., regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, które dotyczą
- wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących: