Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy

Istotą regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy jest określenie szczegółowych zasad związanych z gospodarką odpadami.

Aktualizacja: 28.06.2013 07:58 Publikacja: 28.06.2013 00:31

Regulamin ustali rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komuna

Regulamin ustali rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński Robert Gardziński

Obowiązek uchwalenia regulaminu, został nałożony na gminy ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: „ustawa u.c.p.g.). Zgodnie z jej nowelizacją od 1 lipca 2013 r., każda gmina ma obowiązek wprowadzenia regulaminu oraz odbioru odpadów od mieszkańców gminy. Innymi słowy, z dniem wejścia w życie regulaminu, mieszkańcy nie mają obowiązku posiadania ważnej umowy na wywóz odpadów, gdyż obowiązek ten został przeniesiony na gminy. Mieszkańcy zaś muszą zgłosić liczbę osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym, w celu obliczenia przez organ wysokości miesięcznej opłaty za wywóz odpadów.

Akt prawa miejscowego

Zgodnie z art. 4 ustawy u.c.p.g rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin ten stanowi odrębną uchwałę. Oznacza to, że jest on aktem prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). W celu uchwalenia regulaminu stosowany jest tryb zgodny z jej przepisami.

Ustawa u.c.p.g. wprowadza dodatkowy wymóg proceduralny, jakim jest zasięgnięcie opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. W celu jej  uzyskania stosuje się regulacje przewidziane w art. 89 ust.1 i 2 u.s.g. Zatem w przypadku gdy ustawa uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu gminy od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten organ powinno nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego projektu. W przypadku, gdy inspektor sanitarny nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę. Po wydaniu opinii, rada gminy jest zobowiązana do zapoznania się z jej treścią. Nie oznacza to, że jest zobowiązana do jej zastosowania i uwzględnienia ewentualnych wskazań inspektora. Z istoty opinii wynika bowiem, że nie jest ona wiążąca, a zatem wystarczające jest jedynie wystąpienie o opinię i zapoznanie się z jej treścią przez gminę.

Jakie obowiązki

Zgodnie z  art. 4 ust. 2 ustawy u.c.p.g., regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, które dotyczą

- wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

- prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

- uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

-  mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

- rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

- średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

- liczby osób korzystających z tych pojemników;

- częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

- innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

- obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

- wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

- wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Przepis ustawowy zawiera enumeratywne wyliczenie działań i czynności, które regulamin obligatoryjnie powinien zawierać. Wyliczenie to ma charakter wyczerpujący, czyli ustawodawca wyłączył możliwość zamieszczania postanowień, które wykraczałyby poza treść przepisu. Jednocześnie zobligował rady gmin do zawarcia  wszystkich postanowień w nim wymienionych. Braki w zakresie obowiązkowego unormowania lub przekroczenie upoważnienia ustawowego stanowić mogą istotne naruszenie prawa.

Można zaskarżyć

Rada Gminy nie może uchwalić regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie regulującego materię wykraczającą poza zakres delegacji określonej w ustawie. Przykładowo, niedopuszczalne jest wprowadzenie w regulaminie postanowienia określającego zakaz umieszczania tablic reklamowych na elewacjach zewnętrznych budynków, bądź posadowionych na nieruchomościach stanowiących własność osób prywatnych. Regulamin, który jest aktem prawa miejscowego i zawiera postanowienie wykraczające poza ustawowy katalog może zostać zaskarżony przez osoby mające w tym interes prawny do wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie postanowienia, które jest sprzeczne z treścią ustawy.

Łukasz Bernatowicz, radca prawny, Klaudia Szkodzińska, prawnik, Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych Bernatowicz Komorniczak Mazur sp.p.

Obowiązek uchwalenia regulaminu, został nałożony na gminy ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: „ustawa u.c.p.g.). Zgodnie z jej nowelizacją od 1 lipca 2013 r., każda gmina ma obowiązek wprowadzenia regulaminu oraz odbioru odpadów od mieszkańców gminy. Innymi słowy, z dniem wejścia w życie regulaminu, mieszkańcy nie mają obowiązku posiadania ważnej umowy na wywóz odpadów, gdyż obowiązek ten został przeniesiony na gminy. Mieszkańcy zaś muszą zgłosić liczbę osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym, w celu obliczenia przez organ wysokości miesięcznej opłaty za wywóz odpadów.

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"