W Senacie trwają prace nad uchwaloną 10 października 2014 r. przez Sejm nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Samorządy twierdzą, że zawiera ona wiele niekorzystnych dla gmin przepisów, co gorsza – wprowadzonych bez konsultacji.
– Nasz sprzeciw budzi wprowadzenie maksymalnych stawek opłat za odbiór odpadów – mówi Mariusz Poznański, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP. – Reguły ich ustalania powinny gwarantować rzeczywiste sfinansowanie kosztów funkcjonowania tego systemu – dodaje.
Uchwalona przez Sejm nowelizacja pozbawia także wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) możliwości egzekwowania opłat za odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców. Zmiany te kwestionują m.in. regionalne izby obrachunkowe.
– Odebranie wójtom oraz zarządom związków między-?gminnych tych kompetencji doprowadzi do dużych opóźnień albo nawet zahamowania strumienia dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – zwraca uwagę Grażyna Wróblewska, przewodnicząca Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.
– Przekazanie egzekucji tej opłaty naczelnikom urzędów skarbowych z pewnością gminom nie pomoże – dodaje Jerzy Lechnerowski, burmistrz gminy Kórnik. – Dzisiaj urzędy skarbowe i tak są obciążone nadmierną pracą w zakresie egzekucji administracyjnej – podkreśla.