Zwolniony policjant może wrócić do służby albo w wyniku orzeczenia wydanego przez sąd administracyjny rozpatrujący skargę funkcjonariusza na zwolnienie albo w rezultacie wyroku sądu karnego oczyszczającego go z zarzutu popełnienia czynu, który był powodem jego zwolnienia (wyjątkiem od tej zasady jest tylko powrót do służby w trybie nadzwyczajnym w wyniku decyzji przełożonego). Zgodnie bowiem z art. 42 ust. 1 ustawy o Policji (dalej uop) uchylenie lub stwierdzenie nieważności decyzji o zwolnieniu ze służby w policji z powodu jej wadliwości stanowi podstawę przywrócenia do służby na stanowisko równorzędne. Stosownie natomiast do treści art. 42 ust. 7 uop przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio do policjanta zwolnionego ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 8 i 9, jeżeli postępowanie karne zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego.
Chodzi tu o policjanta zwolnionego ze służby w przypadku:
- popełnienia przez niego czynu o znamionach przestępstwa albo przestępstwa skarbowego, jeżeli popełnienie czynu jest oczywiste i uniemożliwia jego pozostanie w służbie;
- upływu 12 miesięcy zawieszenia w czynnościach służbowych, jeżeli nie ustały przyczyny będące podstawą zawieszenia. Taką przyczyną jest wszczęcie przeciwko policjantowi postępowania karnego w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowania dyscyplinarnego, jeżeli jest to celowe z uwagi na dobro postępowania lub dobro służby.
U podstaw przywrócenia policjanta do służby jest zatem zwykle rozstrzygnięcie sądowe. Ma to znaczenie przy ustalaniu zarówno daty tego przywrócenia, jak i początku biegu terminu na zgłoszenie przez funkcjonariusza gotowości do podjęcia służby. Ponieważ samo orzeczenie sądu to za mało, aby mogło dojść do faktycznego podjęcia służby przez policjanta. Choć reaktywacja stosunku służbowego następuje z mocy prawa, co oznacza, że nie wymaga ona żadnej aktywności ze strony ani funkcjonariusza, ani organów policji, to jednak dalsze (praktyczne) istnienie stosunku służbowego takiego zaangażowania stron już potrzebuje.
Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lipca 2013 r. (I OSK 1968/12), zgodnie z którym samo przywrócenie do służby nie zależy od woli policjanta czy organów policji ani nie wymaga podejmowania przez nich w tym konkretnym zakresie żadnych działań. Nie ma więc także podstaw do wydawania w tym zakresie decyzji administracyjnej o przywróceniu do służby. Co więcej, zdaniem NSA, gdyby doszło do podjęcia takiego rozstrzygnięcia administracyjnego, taka decyzja, jako wydana bez podstawy prawnej, musiałaby być wyeliminowana z obrotu prawnego z przyczyn przewidzianych w art. 156 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej kpa).