Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2016 r. 61-IBPP3.4512.597.2016.1.SR) rozstrzygnął kwestię zastosowania przez gminę właściwego prewspółczynnika i współczynnika do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami na inwestycje przekazywane następnie jednostkom budżetowym gminy oraz braku zastosowania art. 86 ust. 7b ustawy o VAT do tego odliczenia.
Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwróciła się gmina miejska, będąca czynnym podatnikiem VAT, która wykonuje zarówno czynności opodatkowane VAT jak też zwolnione oraz w ogóle niepodlegające VAT. Przedstawiając opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, gmina wskazała, że realizuje inwestycje (np. remont lub rozbudowa sali gimnastycznej), które zamierza nieodpłatnie przekazać swoim jednostkom budżetowym. Powołując się na treść wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r., sygn. C-276/14 oraz uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r., sygn. I FPS 1/13, gmina wskazała, że z dniem 1 stycznia 2017 r. dokona centralizacji rozliczeń gminy i jej jednostek organizacyjnych, w związku z czym w przypadku inwestycji przekazanych nieodpłatnie jednostkom budżetowym gmina nabędzie prawo do odliczenia VAT w części, w jakiej inwestycje są wykorzystywane do działalności gospodarczej przez poszczególne jednostki.
Na tle zaprezentowanego stanu faktycznego gmina powzięła wątpliwość dotyczącą zastosowania właściwego prewspółczynnika i współczynnika do dokonania odliczenia VAT. Gmina zapytała, czy właściwe będzie zastosowanie prewspółczynnika i współczynnika obliczonych odrębnie dla poszczególnych jednostek budżetowych, które korzystają z przekazanych przez gminę inwestycji. Gmina zadała także pytanie dotyczące konieczności stosowania art. 86 ust. 7b ustawy o VAT do odliczenia VAT po dokonaniu centralizacji rozliczeń gminy i jej jednostek.
W ocenie gminy prawidłowe będzie stosowanie proporcji obliczonych dla poszczególnych jednostek do odliczenia VAT związanego z wydatkami na inwestycje przekazane tym jednostkom. Natomiast art. 86 ust. 7b ustawy o VAT zdaniem gminy nie będzie miał zastosowania, gdyż dotyczy on jedynie sytuacji, w których towary są wykorzystywane do celów osobistych podatnika, co w przypadku gminy nie będzie miało miejsca.
W wydanej interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach co do zasady zgodził się ze stanowiskiem gminy. W przypadku pytania nr 1 stanowisko gminy zostało uznane za prawidłowe, a w uzasadnieniu organ pował się m.in. na art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz rozporządzenia wykonawczego w sprawie prewspółczynnika z 17 grudnia 2015 r., a także tzw. specustawy o centralizacji rozliczeń VAT z 5 września 2016 r. Natomiast stanowisko gminy w przypadku pytania nr 2, dotyczącego zastosowania art. 86 ust. 7b zostało uznane za nieprawidłowe. Należy jednak zaznaczyć, że powodem takiego rozstrzygnięcia było jedynie błędne uzasadnienie przez gminę przyczyny braku zastosowania tego przepisu. Jak bowiem wskazał organ, brak zastosowania art. 86 ust. 7b wynika ze zmiany przepisów od 1 stycznia 2016 r. i nie ma związku z centralizacją rozliczeń gminy i jej jednostek.