We wtorek w naszej redakcji odbyła się uroczystość wręczenia pamiątkowych dyplomów laureatom dorocznego rankingu urzędów skarbowych. Wyróżniamy w nim urzędy, które najlepiej spełniają misję administracji skarbowej, czyli przyjazność dla podatnika i skuteczny pobór podatków, a przy tym wydają merytorycznie poprawne decyzje.
Obecny na uroczystości Marian Banaś, wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej, podkreślał, że celami administracji są sprawny pobór podatków i walka z oszustwami, ale też przyjazne podejście do uczciwych podatników, w tym przedsiębiorców.
– Jesteśmy służbą, a to oznacza, że nie możemy odbębniać swoich obowiązków – mówił Banaś, podkreślając konieczność zrozumienia przez urzędników trudnych nieraz spraw biznesu. Zapowiedział też, że projektowana ordynacja podatkowa ułatwi negocjacje i mediacje podatników z urzędami.
W naszym rankingu za urząd przyjazny uznajemy taki, który zabiera podatnikowi jak najmniej czasu. Dlatego w tej kategorii kluczowe znaczenie miał czas postępowań prowadzonych na wniosek podatnika, a także to, ile zabierają urzędowi wewnętrzne procedury pozwalające szybko załatwić jego sprawę.
W kategorii urzędu poprawiającego jakość doceniliśmy te urzędy, którym udało się zmniejszyć odsetek decyzji skutecznie zakwestionowanych przez organy odwoławcze i sądy. Nietrafione decyzje wiążą się nie tylko z uciążliwą walką odwoławczą, ale też z niepotrzebnymi kosztami – zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla Skarbu Państwa.