Ranking Urzędów Skarbowych "Rzeczpospolitej" 2018

Doceniliśmy urzędy skarbowe za przyjazność dla podatników, merytoryczną jakość wydawanych decyzji oraz efektywność działania.

Aktualizacja: 03.10.2018 11:08 Publikacja: 02.10.2018 19:53

Na zdjęciu (od lewej): Monika Jarzębska (US w Sierpcu), Barbara Szypuła (US w Oławie), wiceminister

Na zdjęciu (od lewej): Monika Jarzębska (US w Sierpcu), Barbara Szypuła (US w Oławie), wiceminister finansów Marian Banaś, dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu Anna Chałupa, Grażyna Pytlas (US w Jarocinie), dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Andrzej Pasek, Violetta Detmer (US w Lipnie), Edyta Waligóra (US w Legionowie), Jacek Kołodziejczyk (US w Olkuszu), Teresa Jarzec (US w Piasecznie), Beata Rocka-Grobarczyk (US Warszawa-Bielany), Radosław Słoniewski (Pierwszy US w Radomiu), zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej” Tomasz Pietryga

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz

We wtorek w naszej redakcji odbyła się uroczystość wręczenia pamiątkowych dyplomów laureatom dorocznego rankingu urzędów skarbowych. Wyróżniamy w nim urzędy, które najlepiej spełniają misję administracji skarbowej, czyli przyjazność dla podatnika i skuteczny pobór podatków, a przy tym wydają merytorycznie poprawne decyzje.

Obecny na uroczystości Marian Banaś, wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej, podkreślał, że celami administracji są sprawny pobór podatków i walka z oszustwami, ale też przyjazne podejście do uczciwych podatników, w tym przedsiębiorców.

– Jesteśmy służbą, a to oznacza, że nie możemy odbębniać swoich obowiązków – mówił Banaś, podkreślając konieczność zrozumienia przez urzędników trudnych nieraz spraw biznesu. Zapowiedział też, że projektowana ordynacja podatkowa ułatwi negocjacje i mediacje podatników z urzędami.

W naszym rankingu za urząd przyjazny uznajemy taki, który zabiera podatnikowi jak najmniej czasu. Dlatego w tej kategorii kluczowe znaczenie miał czas postępowań prowadzonych na wniosek podatnika, a także to, ile zabierają urzędowi wewnętrzne procedury pozwalające szybko załatwić jego sprawę.

W kategorii urzędu poprawiającego jakość doceniliśmy te urzędy, którym udało się zmniejszyć odsetek decyzji skutecznie zakwestionowanych przez organy odwoławcze i sądy. Nietrafione decyzje wiążą się nie tylko z uciążliwą walką odwoławczą, ale też z niepotrzebnymi kosztami – zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla Skarbu Państwa.

Nagrody dla urzędów skutecznych przyznaliśmy za sprawne realizowanie tytułów egzekucyjnych, czyli dochodzenie wymierzonych już podatków. Jednym z czynników oceny było to, czy kontrolerzy często mylą się w oszacowaniu nieprawidłowości w rozliczeniach podatników. Jak przyznają naczelnicy zwycięskich urzędów, swój sukces w inkasowaniu należności osiągają nie tylko bezwzględnym stosowaniem prawa.

– Staramy się najpierw stosować miękką egzekucję, czyli rozmawiać z podatnikami, zachęcając ich do dobrowolnej wpłaty. Często to najskuteczniejsza metoda – przyznaje Beata Rocka-Grobarczyk, naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany.

W rankingu nie powołujemy kapituły. O kolejności zdecydowały mierniki statystyczne dotyczące wyników pracy urzędów, uzgodnione z Ministerstwem Finansów. Zresztą sam resort stosuje takie kryteria do oceny pracy urzędów. A ponieważ urzędy w różnych miastach różnią się między sobą liczebnością personelu, osobno nagrodziliśmy małe (zatrudniające do 60 pracowników), średnie (61–130 pracowników) i duże (131 i więcej pracowników).

Więcej o urzędach skarbowych piszemy na rp.pl oraz w specjalnym dodatku dla prenumeratorów „Rz". Przedstawiamy tam pełne wyniki, a także komentarze skarbowców i doradców podatkowych o sukcesach administracji skarbowej i wyzwaniach dla niej. Piszemy m.in. o unowocześnianiu przepływu informacji na linii urząd–podatnik, a także o efektach reformy tworzącej KAS – zarówno dla państwowej kasy, jak i dla podatników.

Kliknij w tabele poniżej, żeby zobaczyć pełne wyniki rankingu

Najbardziej przyjazne urzędy

Urzędy poprawiające jakość

Najbardziej efektywne urzędy

Rozmowa Pawła Rochowicza z Radosławem Słoniewskim - naczelnikiem I US w Radomiu

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów