Reklama
Rozwiń
Reklama

Na jak długo zawieszać urzędnika

Gdy wobec urzędnika mianowanego toczą się jednocześnie postępowania dyscyplinarne i karne, dochodzi do kolizji przepisów

Publikacja: 19.05.2009 07:25

Na jak długo zawieszać urzędnika

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Rzecznik praw obywatelskich dopatrzył się jej między [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A59B4D3037D71AFD517FEF739E52615?id=77635]ustawami z 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury[/link] oraz z 16 września 1982 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=069EABD41A6CEF194138FAC7491BCA4E?id=162332]o pracownikach urzędów państwowych[/link]. Na podstawie tej pierwszej urzędnicy są zatrudniani na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 2), a tej drugiej – mianowania (art. 22).

Możliwość wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przewiduje ustawa o pracownikach urzędów państwowych.

W takim wypadku możliwe jest zawieszenie urzędnika mianowanego na czas do trzech miesięcy (art. 12 ust. 1 i 2). Ustawa o pracownikach sądów i prokuratury nie przewiduje postępowania dyscyplinarnego za naruszenie obowiązków pracowniczych, ale nakazuje odpowiednie stosowanie ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Przewiduje ponadto możliwość zawieszenia urzędnika: obligatoryjnie, gdy zarzucono mu przestępstwo umyślne, i fakultatywnie, gdy nieumyślne. Zawieszenie to trwa do prawomocnego zakończenia postępowania. Kolizja dotyczy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków, gdy wobec urzędnika jednocześnie wszczęto postępowania karne i dyscyplinarne.

„Należałoby przyjąć, że przepisy art. 12b ustawy o pracownikach sądów i prokuratury, zobowiązujące do zawieszenia urzędnika w pełnieniu obowiązków w przypadkach przewidzianych w tych przepisach, nie dotyczą urzędników mianowanych, wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Nie przewidują one bowiem stosowania określonych w nich zasad do urzędników zatrudnionych na podstawie mianowania, tak jak czyni to art. 12 ust. 5 ustawy o pracownikach sądów i prokuratury w zakresie rozwiązywania stosunku pracy bez wypowiedzenia” – pisze rzecznik. Ten przepis jednoznacznie wyłącza odesłanie w sprawach rozwiązania stosunku pracy do ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Reklama
Reklama

Zdaniem RPO w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury powinna się znaleźć podobna jednoznaczna regulacja odnosząca się do okresów zawieszania urzędników mianowanych w pełnieniu obowiązków, gdy jednocześnie zostały wobec nich wszczęte postępowania karne i dyscyplinarne. Wystąpił więc do ministra o usunięcie tej luki prawnej.

Rzecznik praw obywatelskich dopatrzył się jej między [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A59B4D3037D71AFD517FEF739E52615?id=77635]ustawami z 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury[/link] oraz z 16 września 1982 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=069EABD41A6CEF194138FAC7491BCA4E?id=162332]o pracownikach urzędów państwowych[/link]. Na podstawie tej pierwszej urzędnicy są zatrudniani na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 2), a tej drugiej – mianowania (art. 22).

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama