Na jak długo zawieszać urzędnika

Gdy wobec urzędnika mianowanego toczą się jednocześnie postępowania dyscyplinarne i karne, dochodzi do kolizji przepisów

Publikacja: 19.05.2009 07:25

Na jak długo zawieszać urzędnika

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Rzecznik praw obywatelskich dopatrzył się jej między [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A59B4D3037D71AFD517FEF739E52615?id=77635]ustawami z 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury[/link] oraz z 16 września 1982 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=069EABD41A6CEF194138FAC7491BCA4E?id=162332]o pracownikach urzędów państwowych[/link]. Na podstawie tej pierwszej urzędnicy są zatrudniani na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 2), a tej drugiej – mianowania (art. 22).

Możliwość wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przewiduje ustawa o pracownikach urzędów państwowych.

W takim wypadku możliwe jest zawieszenie urzędnika mianowanego na czas do trzech miesięcy (art. 12 ust. 1 i 2). Ustawa o pracownikach sądów i prokuratury nie przewiduje postępowania dyscyplinarnego za naruszenie obowiązków pracowniczych, ale nakazuje odpowiednie stosowanie ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Przewiduje ponadto możliwość zawieszenia urzędnika: obligatoryjnie, gdy zarzucono mu przestępstwo umyślne, i fakultatywnie, gdy nieumyślne. Zawieszenie to trwa do prawomocnego zakończenia postępowania. Kolizja dotyczy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków, gdy wobec urzędnika jednocześnie wszczęto postępowania karne i dyscyplinarne.

„Należałoby przyjąć, że przepisy art. 12b ustawy o pracownikach sądów i prokuratury, zobowiązujące do zawieszenia urzędnika w pełnieniu obowiązków w przypadkach przewidzianych w tych przepisach, nie dotyczą urzędników mianowanych, wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne. Nie przewidują one bowiem stosowania określonych w nich zasad do urzędników zatrudnionych na podstawie mianowania, tak jak czyni to art. 12 ust. 5 ustawy o pracownikach sądów i prokuratury w zakresie rozwiązywania stosunku pracy bez wypowiedzenia” – pisze rzecznik. Ten przepis jednoznacznie wyłącza odesłanie w sprawach rozwiązania stosunku pracy do ustawy o pracownikach urzędów państwowych.

Zdaniem RPO w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury powinna się znaleźć podobna jednoznaczna regulacja odnosząca się do okresów zawieszania urzędników mianowanych w pełnieniu obowiązków, gdy jednocześnie zostały wobec nich wszczęte postępowania karne i dyscyplinarne. Wystąpił więc do ministra o usunięcie tej luki prawnej.

Rzecznik praw obywatelskich dopatrzył się jej między [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A59B4D3037D71AFD517FEF739E52615?id=77635]ustawami z 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury[/link] oraz z 16 września 1982 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=069EABD41A6CEF194138FAC7491BCA4E?id=162332]o pracownikach urzędów państwowych[/link]. Na podstawie tej pierwszej urzędnicy są zatrudniani na podstawie umowy o pracę (art. 4 ust. 2), a tej drugiej – mianowania (art. 22).

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"