Zatrudnieni w budżetówce nie odchodzą z pracy z pustymi rękami

Niektórzy podwładni dużo zyskują na rozstaniu z pracodawcą. Czasami nie uda mu się wykpić odprawą ekonomiczną, ale musi wyłożyć znacznie więcej

Publikacja: 19.06.2009 07:30

Przedstawiamy, jakie świadczenia przysługują osobom w poszczególnych grupach zawodowych z powodu utraty pracy. Nie chodzi przy tym o odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy czy pośmiertne, ale o należności przysługujące wyłącznie z racji zakończenia zatrudnienia.

Jeśli jesteś pracodawcą prywatnym, to nie masz obowiązku wypłaty ekstrapieniędzy osobie kończącej pracę w normalnych okolicznościach, np. za zwykłym wypowiedzeniem lub porozumieniem stron. Gdy angażujesz poniżej 20 pracowników, to nie musisz uiszczać odpraw nawet zwalnianym z powodów kryzysowych, np. ekonomicznych, organizacyjnych, ograniczania etatów, likwidacji działu. Czeka to jednak firmy zatrudniające przynajmniej 20 osób, które redukują z tych powodów personel. Podlegają one bowiem pod [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=605FA1C8D9AE6C075C0BEEE682EBA56F?id=169524]ustawę z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.), dalej ustawa o zwolnieniach grupowych[/link]. Zgodnie z jej art. 8 osobie żegnającej się z szefem w tych okolicznościach należy się odprawa, której wysokość zależy od stażu zatrudnienia w zakładzie dokonującym zwolnień. I tak, gdy staż ten wynosi:

- krócej niż dwa lata – w grę wchodzi miesięczna pensja,

- przynajmniej dwa lata i maksymalnie osiem lat – dwumiesięczne wynagrodzenie,

- ponad osiem lat – trzymiesięczne wynagrodzenie.

[wyimek][b]19 140 zł[/b] To maksymalna wartość odprawy pieniężnej wypłacanej na podstawie ustawy o zwolnieniach grupowych[/wyimek]

Odprawy te należą się także podwładnym uprawnionym do odprawy emerytalnej lub rentowej. Nie odprowadzamy od nich składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Wynika tak z § 2 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=34B31DD36D5E96B94A4722441753BC62?id=77617]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.)[/link]. Opodatkowujemy natomiast na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej.

Kodeks pracy przewiduje jeszcze odprawę dla osoby zatrudnianej z wyboru, która nie pozostaje w związku z tym na urlopie bezpłatnym. Ma ona prawo dodatkowo do miesięcznej płacy (art. 75 k.p.).

Wymienione odprawy liczymy jak ekwiwalent za niewykorzystany w naturze urlop wypoczynkowy. Postępujemy bowiem zgodnie z:

- § 2 ust. 1 pkt 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C1A3BD4E39B5B546E8573C59798AF760?id=73966]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.)[/link],

- art. 8 ust. 3 ustawy o zwolnieniach grupowych.

[srodtytul]Zwolniony urzędnik dostaje pieniądze nawet przez pół roku[/srodtytul]

[b]Właśnie sześć miesięcy to maksymalny okres ich wypłacania, jeżeli przyczyną ustania zatrudnienia była likwidacja jednostki lub jej reorganizacja[/b]

Na takie wsparcie finansowe mogą liczyć mianowani urzędnicy państwowi oraz urzędnicy służby cywilnej (SC), z wyjątkiem tych, którzy nabyli prawo do emerytury. Będą je otrzymywać do czasu podjęcia nowej pracy lub rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, ale nie dłużej niż przez sześć miesięcy. Jest zmniejszane o zasiłki chorobowe i macierzyńskie, jakie zwolniony uzyskuje podczas przerwy w zatrudnieniu lub przed otwarciem własnego biznesu. Od świadczenia urząd odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne jak od wynagrodzenia wypłacanego w trakcie zatrudnienia. Okres jego pobierania wliczamy do stażu uprawniającego do uprawnień pracowniczych na takich samych zasadach co przebywanie na zasiłku dla bezrobotnych. Zasadniczo więc okres otrzymywania świadczenia uwzględniamy w ogólnym stażu pracy oraz w okresach składkowych wpływających na nabycie emerytury. Nie przyjmujemy go jednak do okresów wymaganych do uzyskania:

- prawa i długości pobierania zasiłku dla bezrobotnych,

- prawa do urlopu wypoczynkowego,

- uprawnień do wykonywania niektórych zawodów, określonych według odrębnych przepisów, np. nauczyciela, przewoźnika, pilota wycieczek, detektywa, konserwatora zabytków.

Świadczenie pieniężne liczymy według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

[srodtytul]W urzędach państwowych[/srodtytul]

Świadczenie pieniężne według opisanych reguł przysługuje mianowanemu urzędnikowi państwowemu po upływie wypowiedzenia złożonego z powodu likwidacji urzędu bądź jego reorganizacji, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie tego urzędnika na inne stanowisko w tym samym urzędzie. Potwierdza to art. 13 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13[sup]1[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9531D2DA4FF4FB2A44BD527B7E17A239?id=162332]ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (DzU z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.), dalej ustawa o pracownikach urzędów państwowych.[/link]

Co do zbiegu prawa z odprawą ekonomiczną z ustawy o zwolnieniach grupowych, to ta ostatnia wyklucza jej stosowanie do zatrudnionych na podstawie mianowania. Urzędników państwowych wykonujących pracę na tej podstawie jest tymczasem coraz mniej. Od 2 grudnia 1994 r. (dzień wejścia w życie noweli do ustawy o pracownikach urzędów państwowych) są oni na ogół zatrudniani na umowach o pracę i ewentualnie z powołania, gdy tak stanowią przepisy szczególne. Stosunki pracy powstałe z mianowania przed tą datą pozostały jednak w mocy. Dlatego mianowany urzędnik państwowy tracący pracę z powodu kasacji jednostki go zatrudniającej bądź jej przekształceń nie otrzymuje odprawy z ustawy o zwolnieniach grupowych obok świadczenia pieniężnego.

[ramka][b]Przykład [/b]

Pan Adam ma status urzędnika państwowego. Jest zatrudniony na podstawie mianowania od 1992 r. Urząd, gdzie pracuje, podlega restrukturyzacji, a pracodawca nie jest w stanie zaproponować mu innego stanowiska. Dlatego pan Adam dostał wypowiedzenie na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych, a po jego upływie ma pobierać świadczenie pieniężne określone w art. 131 tej ustawy. Skoro został zwolniony z przyczyn go niedotyczących, domagał się też wypłaty odprawy wynikającej z art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych. Szef jednak odmówił. I prawidłowo, bo z profitów ustawy o zwolnieniach grupowych nie korzystają bowiem zatrudnieni na podstawie mianowania.

[b]Przykład [/b]

Pani Danuta jest urzędniczką państwową, zaangażowaną na umowie o pracę. Pracodawca wręczył jej wypowiedzenie w związku ze zmianami restrukturyzacyjnymi w jednostce, gdzie kobieta pracuje od siedmiu lat. Po zakończeniu zatrudnienia nie będzie dostawać świadczenia pieniężnego z art. 131 ustawy o pracownikach urzędów państwowych, która została zarezerwowana wyłącznie dla urzędników mianowanych. Uzyska natomiast odprawę pieniężną z ustawy o zwolnieniach grupowych w wysokości wynagrodzenia za dwa miesiące.[/ramka]

Na identycznej pozycji co urzędniczka z przykładu 2 znajduje się pracownik urzędu państwowego niebędący urzędnikiem. Po stracie posady z przyczyn go niedotyczących nie ma on szans na świadczenie pieniężne, ale na odprawę pieniężną z ustawy o zwolnieniach grupowych – jak najbardziej.

UWAGA: Przyznanie tzw. odprawy ekonomicznej urzędnikom państwowym i pracownikom urzędów państwowych, zatrudnionych na umowach o pracę, jest niezgodne z art. 1 ust. 2 pkt b dyrektywy nr 98/59/WE z 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych (DzU UE L 1998/225/16). Dyrektywa wyłącza bowiem spod jej stosowania osoby zatrudnione w administracji publicznej i w instytucjach prawa publicznego.

[srodtytul]W służbie cywilnej[/srodtytul]

Na takich samych zasadach dostaje świadczenie pieniężne urzędnik SC odchodzący z pracy za wypowiedzeniem z powodu likwidacji urzędu, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie go do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości. Wynika tak z art. 73[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77929EA682A9069C58C56F872A9858FA?id=293420] ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505)[/link], dalej ustawa o służbie cywilnej. Po nabyciu uprawnień do emerytury nie będzie go pobierał. Nie należy mu się też odprawa z art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych.

[ramka][b]Przykład [/b]

Pan Bogdan jest pracownikiem SC na umowie o pracę. Stracił właśnie pracę z przyczyn go niedotyczących za porozumieniem stron. Nie przysługuje mu świadczenie pieniężne z art. 73 ustawy o służbie cywilnej, ponieważ to przywilej urzędniczy (wszyscy urzędnicy SC są zatrudniani na podstawie mianowania). Dostanie natomiast odprawę ekonomiczną z ustawy o zwolnieniach grupowych.[/ramka]

[srodtytul]Odwołany menedżer państwowy hojnie uposażony[/srodtytul]

[b]Żegnające się ze swoimi fotelami osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe lub zarządzające niektórymi podmiotami prawnymi nie mają na co narzekać[/b]

Wprawdzie nie partycypują w takim systemie zabezpieczeń w razie ustania zatrudnienia, jaki mają nauczyciele, ale dostają przynajmniej miesięczną pensję. Zważywszy na wysokość ich dochodów, nie są to małe pieniądze.

[srodtytul]Prezydent i nie tylko[/srodtytul]

Kierownicze stanowiska państwowe zajmują m.in. prezydent, premier, członkowie rządu, ministrowie, wiceministrowie, marszałkowie Sejmu i Senatu, wojewodowie i wicewojewodowie. Jeśli zostaną od- wołani z funkcji i już zaprzestają ich sprawowania wskutek upływu kadencji, podbierają dotychczasowe wynagrodzenie przez:

- miesiąc – gdy funkcję pełnili nie dłużej niż trzy miesiące,

- dwa miesiące – jeśli zajmowali swoje stanowisko ponad trzy miesiące, ale maksymalnie 12 miesięcy,

- trzy miesiące – jeśli pełnili funkcję dłużej niż 12 miesięcy.

Stanowi tak art. 5 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FDC7659E36515FE765DCEB73E906B277?id=71656]ustawy z 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (DzU nr 20, poz. 101 ze zm.)[/link]. Co więcej, gdy w trakcie wymienionych okresów podejmą się jakiegoś zajęcia niżej płatnego, to należy się im dodatek wyrównawczy do poziomu dotychczasowej, kierowniczej pensji aż do zakończenia tych okresów.

[srodtytul]Na czele strategicznych przedsiębiorstw[/srodtytul]

Przepisy ściśle też reglamentują zarobki osób dowodzących jednostkami strategicznymi dla kraju. Chodzi tu np. o przedsiębiorstwa państwowe, państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną, jednoosobowe spółki prawa handlowego utworzone przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, spółki prawa handlowego, gdzie udział Skarbu Państwa przekracza 50 proc. kapitału zakładowego lub 50 proc. liczby akcji, o fundusze celowe, inne państwowe jednostki i zakłady budżetowe. Pełną listę można znaleźć w art. 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C9B9CF380007F0A42DE92EE0898DCBF2?id=80668] ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (DzU nr 26, poz. 306 ze zm., dalej ustawa kominowa)[/link]. Na cenzurowanym znaleźli się:

- kierownicy pomiotów z tej listy, zwłaszcza dyrektorzy, prezesi, tymczasowi kierownicy, zarządcy komisaryczni oraz osoby zarządzające na podstawie umów cywilnych,

- zastępcy kierowników,

- członkowie organów zarządzających tymi podmiotami, np. zarządów,

- główni księgowi,

- likwidatorzy,

- członkowie organów nadzorczych niektórych jednostek, np. rad nadzorczych i komisji rewizyjnych,

- kierownicy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Mimo to menedżerom tym organ może przyznać odprawę na wypadek ich odwołania lub rozwiązania z nimi umowy o pracę lub cywilnej z innych przyczyn niż dyscyplinarne. Rekompensata nie przekroczy jednak trzykrotności wynagrodzenia miesięcznego. Wynika tak z art. 12 ustawy kominowej. Podkreślam, że odprawa ta ma charakter fakultatywny i zależy od swobodnego uznania podmiotu zatrudniającego. [b]Potwierdził to SN w wyroku z 6 lutego 2007 r. (II PK 187/06).[/b]

[ramka][b]Przykład [/b]

Pan Stanisław jest dyrektorem przedsiębiorstwa państwowego. Został odwołany z funkcji i domaga się wypłaty odprawy w wysokości sześciu wynagrodzeń, określonej w art. 39 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ECD003F1F0BA7EE660D4EC35491FEB27?id=166429]ustawy z 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (DzU z 2002 r. nr 112, poz. 981 ze zm.)[/link]. Rada nadzorcza jednak odmawia, argumentując, że kominowa limituje odprawę dla osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, w tym przedsiębiorstwami państwowymi, do trzech miesięcznych pensji. Rację ma pan Stanisław, gdyż ustawa o przedsiębiorstwach państwowych jest w tej sytuacji lex specialis. Powinien zatem dostać sześć pensji, a nie trzy.[b] Tak też rozstrzygnął SN w wyroku z 6 lipca 2005 r. (III PK 50/05)[/b]. Wyższa wypłata jest obligatoryjna.[/ramka]

O ile ustawa kominowa nie przewiduje wyłączeń prawa do odprawy, o tyle czyni to ustawa o przedsiębiorstwach państwowych. Według niej świadczenie to nie przysługuje, gdy odwołanie nastąpiło:

- na wniosek dyrektora,

- z przyczyn określonych w art. 37a ust. 1 tej ustawy, np. z przyczyn dyscyplinarnych, dyrektor dopuścił się rażącego naruszenia prawa lub przekroczył wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,

- w okolicznościach uzasadniających rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika oraz przyczyn, o których mowa w art. 42 tej ustawy, np. dyrektor posiada udziały lub akcje firmy utworzonej przez jego przedsiębiorstwo albo świadczy pracę na jej rzecz,

- w związku z likwidacją przedsiębiorstwa, podziałem bądź ogłoszeniem jego upadłości,

- w związku z przejściem dyrektora na emeryturę lub rentę i nabyciem przez niego uprawnień do otrzymania jednorazowej odprawy pieniężnej z tego tytułu.

Odprawa nie należy się też, jeżeli po ustaniu stosunku pracy odwołany dyrektor został tymczasowym kierownikiem przedsiębiorstwa lub przyjął obowiązki zarządcy komisarycznego bądź zarządcy przedsiębiorstwa.

[ramka][b]Dla kogo jeszcze rekompensaty[/b]

Świadczenia wynikające wyłącznie z ustania zatrudnienia przysługują ponadto pracownikom:

- samorządowcom zatrudnionym na podstawie mianowania

Wprawdzie od 1 stycznia br. (wejście w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F9CE22B3C1C0FA75E8EB5CF8A1ABD922?id=292862]nowej ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; DzU nr 223, poz. 1458[/link]) pracodawcy samorządowi nie mogą już nikogo zatrudniać na podstawie mianowania, ale stosunki pracy nawiązane w tym trybie do końca 2008 r. pozostają w mocy do 31 grudnia 2011 r. Dlatego samorządowym pracownikom mającym taki status, którzy tracą pracę z przyczyn ich niedotyczących do tej daty, przysługuje świadczenie pieniężne maksymalnie przez sześć miesięcy. Dostają je między ustaniem zatrudnienia a znalezieniem nowego zajęcia lub otworzeniem biznesu, jeśli szef rozwiązał z nimi stosunki pracy z powodu:

– likwidacji lub reorganizacji ich jednostki połączonej z niemożliwością przeniesienia podwładnego na inne stanowisko,

– niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na dotychczasowej posadzie.

Świadczenia nie uzyska ten, kto nabył prawo do emerytury; jest ono ustalane jak ekwiwalent za urlop, oskładkowane jak normalna pensja i ulega obniżeniu o zasiłki chorobowe i macierzyńskie pobierane przez zatrudnionego podczas przerwy. Okres jego otrzymywania wliczamy w całości do ogólnego stażu pracy (art. 55 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pozostałym pracownikom samorządowym tracącym pracę z powodów ich niedotyczących należą się odprawy pieniężne z art. 8 ustawy o zwolnieniach grupowych.

- samorządowcom z wyboru

Wójtom, burmistrzom, prezydentom miasta, starostom, wicestarostom, członkom zarządu powiatu, marszałkom, wicemarszałkom i członkom zarządu województwa, którym upływa kadencja, przysługują odprawy na poziomie trzech miesięcznych pensji, liczonych jak ekwiwalent za urlop. Nie dostają ich, gdy zostaną ponownie zatrudnieni z wyboru w najbliższej kadencji w tym samym urzędzie. Nie nabywają oni ponadto prawa do odprawy z art. 75 kodeksu pracy (art. 40 ustawy o pracownikach samorządowych).

- gabinetów politycznych oraz doradcom osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

Mają prawo do odprawy z tytułu rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę lub jego wygaśnięcia w wysokości:

– 50 proc. miesięcznego wynagrodzenia – gdy byli zatrudnieni krócej niż sześć miesięcy,

– 100 proc. – minimum sześć miesięcy, ale krócej niż trzy lata,

– 300 proc. – przynajmniej trzy lata. [/ramka]

Przedstawiamy, jakie świadczenia przysługują osobom w poszczególnych grupach zawodowych z powodu utraty pracy. Nie chodzi przy tym o odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy czy pośmiertne, ale o należności przysługujące wyłącznie z racji zakończenia zatrudnienia.

Jeśli jesteś pracodawcą prywatnym, to nie masz obowiązku wypłaty ekstrapieniędzy osobie kończącej pracę w normalnych okolicznościach, np. za zwykłym wypowiedzeniem lub porozumieniem stron. Gdy angażujesz poniżej 20 pracowników, to nie musisz uiszczać odpraw nawet zwalnianym z powodów kryzysowych, np. ekonomicznych, organizacyjnych, ograniczania etatów, likwidacji działu. Czeka to jednak firmy zatrudniające przynajmniej 20 osób, które redukują z tych powodów personel. Podlegają one bowiem pod [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=605FA1C8D9AE6C075C0BEEE682EBA56F?id=169524]ustawę z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.), dalej ustawa o zwolnieniach grupowych[/link]. Zgodnie z jej art. 8 osobie żegnającej się z szefem w tych okolicznościach należy się odprawa, której wysokość zależy od stażu zatrudnienia w zakładzie dokonującym zwolnień. I tak, gdy staż ten wynosi:

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów