Reklama
Rozwiń

Więcej wolnego dla urzędników

W zeszłym roku pracownicy służby cywilnej mieli ponad 50 tys. godzin wolnego do odebrania za nadgodziny. Po zmianie przepisów dostaną go jeszcze więcej

Publikacja: 23.04.2010 04:50

Więcej wolnego dla urzędników

Foto: www.sxc.hu

Takie dane znalazły się w najnowszym projekcie założeń do nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=290B7DD85D664E1624543E7A555E9B85?id=293420]ustawy o służbie cywilnej[/link], nad którą trwają intensywne prace w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Te nadgodziny zostały wypracowane już na początku zeszłego roku. KPRM jednak uspokaja. Wolne, które trzeba oddać urzędnikom, z roku na rok maleje. Poza tym urzędnicy nie powinni się obawiać, że ten czas im przepadnie. Prawo do odpoczynku przedawnia się dopiero po upływie trzech lat.

[srodtytul]Bez dodatków[/srodtytul]

Po nowelizacji ustawy o SC wszystko może się jednak zmienić. W myśl projektowanych zmian wzrosną bowiem przeliczniki wolnego w zamian za pracę w nadgodzinach. Dotychczas nadgodziny i wolne były rozliczane 1: 1.

Po zmianach prawo do dłuższego wolnego będzie miało nie tylko 120 tys. pracowników. Takie same uprawnienia zyska około 6 tys. urzędników SC, którzy dotychczas nie mieli tego przywileju. Za każdą godzinę po upływie dniówki będą oni nabywali prawo do 1,25 godziny wolnego. Z kolei za każdą godzinę przepracowaną w nocy, niedziele, święta i czasie wolnym wymiar wolnego do odebrania wzrośnie do 1,5 godziny.

Na odpoczynek mogą liczyć także osoby zajmujące wysokie stanowiska w administracji publicznej, jednakże tylko za pracę w nocy, niedziele, święta i dni wolne od pracy. Nie będą mieli zaś specjalnych uprawnień za zwykłe zostawanie po godzinach.

Może to spowodować wzrost zaległego wolnego do odebrania przez pracowników administracji. W ocenie KPRM nie ma możliwości, aby w przepisach znalazły się rozwiązania stosowane w wypadku zwykłych pracowników, czyli np. dodatki do wynagrodzeń za pracę w nadgodzinach. W administracji nie działają bowiem rynkowe reguły. Jeśli pracownicy zostają w urzędzie po godzinach, to nie wypracowują oni dodatkowych zysków. W administracji każdy urząd ma swój budżet i za jego przekroczenie grozi odpowiedzialność.

[srodtytul]Nowe propozycje[/srodtytul]

Z nowej wersji założeń wynika również, że [b]projektodawcy zrezygnowali z kontrowersyjnego pomysłu zaostrzenia kryteriów awansu na wyższy stopień służbowy (konieczność uzyskania dwa razy najwyższej oceny od przełożonego). Nie będzie także specjalnego znaku i dnia służby cywilnej. [/b]

Pojawiły się jednak nowe pomysły. Jeden z nich dotyczy wprowadzenia możliwości zatrudniania nowych pracowników do służby cywilnej na trzyletnich umowach terminowych (w poprzednich założeniach proponowano dwuletnie umowy). Taka możliwość ma pomóc urzędom zapewnić odpowiednią liczbę rąk do pracy. Oficjalnym uzasadnieniem jest zbliżająca się prezydencja Polski w Unii Europejskiej, co będzie wymagało zatrudnienia dodatkowych osób. Dotychczas trzeba było im proponować umowy na czas nieokreślony, a potem zwalniać, co mogło powodować spore kłopoty, z procesami sądowymi włącznie. Po zmianach nie będzie można nadużywać umów terminowych. Po zakończeniu takiej umowy pracownik będzie mógł rozpocząć procedurę prowadzącą do stałego zatrudnienia w administracji poprzez roczny staż przygotowawczy i następującą po nim umowę na czas nieokreślony.

Założenia w przyszłym tygodniu trafią do uzgodnień. Prawdopodobnie zostaną przyjęte przez rząd w maju. Wtedy też nowela wpłynie do Sejmu.

[ramka]

[b]Wojciech Zieliński z Departamentu Służby Cywilnej w KPRM [/b]

Głównym celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów do Europejskiej karty społecznej. Zgodnie z zaleceniami Niezależnego Komitetu Ekspertów zwiększono wymiar czasu wolnego należnego za pracę w godzinach nadliczbowych oraz zrównano uprawnienia urzędników i pracowników służby cywilnej w tym zakresie. Jednocześnie proponujemy wydłużenie okresów rozliczeniowych oraz wprowadzenie możliwości stosowania większej niż dotychczas liczby systemów czasu pracy, co pozwoli lepiej dostosować wewnętrzne uregulowania urzędów w tym zakresie do ich zadań. Będą one mogły także stosować bardziej elastyczne formy zatrudnienia, jak umowy na czas określony do trzech lat.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.rzemek@rp.pl]m.rzemek@rp.pl[/mail][/i]

Takie dane znalazły się w najnowszym projekcie założeń do nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=290B7DD85D664E1624543E7A555E9B85?id=293420]ustawy o służbie cywilnej[/link], nad którą trwają intensywne prace w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Te nadgodziny zostały wypracowane już na początku zeszłego roku. KPRM jednak uspokaja. Wolne, które trzeba oddać urzędnikom, z roku na rok maleje. Poza tym urzędnicy nie powinni się obawiać, że ten czas im przepadnie. Prawo do odpoczynku przedawnia się dopiero po upływie trzech lat.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono