Reklama
Rozwiń

Wielkopolska bardzo dobrze radzi sobie ze środkami UE

Wielkopolski program regionalny wyróżnia się na tle kraju pod względem efektywności wdrażania, co potwierdza wysoki stopień wykorzystania budżetu

Publikacja: 04.11.2010 03:11

Red

Umowy zawarto już na 74 proc. budżetu, jakim dysponuje Wielkopolska. Zarząd województwa przestrzega terminów z planu ogłaszania konkursów, choć częściowo może to wynikać ze stosowanego w harmonogramie ujęcia kwartalnego, w którym brakuje informacji o dokładnych terminach naborów. Zapewnia to dużą swobodę urzędnikom, ale wnioskodawcy mają problem z precyzyjnym zaplanowaniem rozpoczęcia projektu. Zdarzają się też sytuacje, w których potencjalni beneficjenci są zaskakiwani nagłą zmianą terminu i podstawowych założeń konkursu. Znacznym ułatwieniem dla nich byłoby wprowadzenie automatycznych generatorów wniosków, które dostępne są m.in. w „Innowacyjnej gospodarce” i w niektórych programach regionalnych.

Pozytywnie oceniam politykę informacyjną. W województwie działa 11 punktów informacyjnych (stawia to region wśród liderów, zaraz po woj. pomorskim i opolskim). Choć konsultanci są stosunkowo dobrze przygotowani do udzielania odpowiedzi, to niestety w przypadku bardziej skomplikowanych kwestii trudniej o uzyskanie rzetelnej informacji. Na pochwałę zasługują za to pracownicy odpowiedzialni za ocenę wniosków. W przeciwieństwie do ekspertów z innych województw, np. kujawsko-pomorskiego, nie odrzucają projektów dobrze opracowanych merytorycznie z powodu drobnych przeoczeń.

Warto też zwrócić uwagę na kryteria oceny wniosków, które w Wielkopolsce w przypadku konkursów dla przedsiębiorców sformułowane są dosyć precyzyjnie i w dużym stopniu nawiązują do specyfiki danego działania w przeciwieństwie do innych programów regionalnych, np. dolnośląskiego, w którym ocena merytoryczna przeprowadzana jest częściowo według ogólnych, dostosowanych do całego programu, a nie konkretnej tematyki, kryteriów.

Program wypada gorzej pod względem konkursów dla podmiotów sektora publicznego, w których wnioskodawcy mają niekiedy problem z określeniem swoich szans na zdobycie najlepszej oceny. W wielu kryteriach brakuje dokładnego określenia sposobu przyznawania punktów, przez co mają one wysoce uznaniowy charakter.

[wyimek]1,3 mld zł wypłacono z funduszy unijnych beneficjentom w Wielkopolsce[/wyimek]

Również po uzyskaniu decyzji o przyznaniu dofinansowania należy się liczyć z problemami. Jednym z nich jest długotrwałe rozpatrywanie wniosków o płatność wynikające z braków kadrowych i dużej rotacji pracowników na wyznaczonych do tych zadań stanowiskach. Jednak wbrew opiniom o utrudniającej działanie biurokracji opóźnienia związane są często z koniecznością wprowadzenia zmian do projektu w celu dostosowania go do sytuacji na rynku. Niekiedy natomiast winą za nieprawidłowości można obarczyć jedynie beneficjenta, który postępuje niezgodnie z harmonogramem lub nie przestrzega zasad określonych w regulaminie konkursu.

Pozytywną opinię o sprawnej realizacji programu potwierdzają oceny naszych klientów, chociażby kliniki weterynaryjnej Equi Vet Serwis w Buku. Zdaniem jej pracowników proces ubiegania się o dotację z puli na wsparcie rozwoju małych i średnich firm związany był z licznymi procedurami, jednak do samej współpracy z urzędem marszałkowskim nie można mieć zastrzeżeń. Podobnie uważają nasi klienci z sektora publicznego. Starostwo powiatowe w Złotowie, które już kilkakrotnie ubiegało się o środki z puli na poprawę dostępności do regionalnego i ponadregionalnego układu drogowego i pozyskało środki na przebudowę dwóch dróg powiatowych, zwraca uwagę na to, że zarówno podczas ubiegania się o dofinansowanie, jak i w trakcie realizacji inwestycji zawsze można liczyć na pomoc urzędu marszałkowskiego.

[i]—Grażyna Gończar konsultant ds. funduszy UE i administracji, STRATEGOR Wielkopolskie Centrum Ekspertyz Finansowych[/i]

Umowy zawarto już na 74 proc. budżetu, jakim dysponuje Wielkopolska. Zarząd województwa przestrzega terminów z planu ogłaszania konkursów, choć częściowo może to wynikać ze stosowanego w harmonogramie ujęcia kwartalnego, w którym brakuje informacji o dokładnych terminach naborów. Zapewnia to dużą swobodę urzędnikom, ale wnioskodawcy mają problem z precyzyjnym zaplanowaniem rozpoczęcia projektu. Zdarzają się też sytuacje, w których potencjalni beneficjenci są zaskakiwani nagłą zmianą terminu i podstawowych założeń konkursu. Znacznym ułatwieniem dla nich byłoby wprowadzenie automatycznych generatorów wniosków, które dostępne są m.in. w „Innowacyjnej gospodarce” i w niektórych programach regionalnych.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono