Służba cywilna: kto i na jakich zasadach może dorobić do pensji

Pracowników i urzędników służby cywilnej obowiązują odrębne zasady dodatkowego zarobkowania. Za ich nieprzestrzeganie mogą ponieść odpowiedzialność dyscyplinarną i stracić pracę w trybie natychmiastowym.

Publikacja: 17.08.2014 10:06

Red

Członkowie korpusu służby cywilnej nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej (dalej: SC). Zarówno urzędnicy SC, jak i pracownicy SC, zajmujący wyższe stanowiska w tej służbie nie mogą również bez takiej zgody podejmować innych zajęć zarobkowych. Wynika to z art. 80 ust. 1–3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej to stanowiska:

Tylko stosunek pracy

Pracownicy SC nie mogą więc podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. Wprawdzie ustawa o SC nie wyjaśnia, co rozumie pod pojęciem dodatkowego zatrudnienia, ale w piśmiennictwie przyjęto, że chodzi tu wyłącznie o świadczenie pracy u innego pracodawcy na podstawie stosunku pracy, niezależnie od jego podstawy prawnej: umowy, powołania, mianowania czy spółdzielczej umowy o pracę. Potwierdził to zresztą Departament Służby Cywilnej w swoich wyjaśnieniach (>patrz ramka).

Pracownicy służby cywilnej nie muszą, więc informować dyrektora generalnego o każdej działalności zarobkowej, którą zamierzają podjąć. Mogą się zatrudnić na podstawie umów cywilnoprawnych czy rozpocząć działalność  gospodarczą (z pewnymi wyjątkami, o czym dalej) bez występowania o jego zgodę, gdyż tego rodzaju aktywność nie jest zatrudnieniem w rozumieniu ustawy o służbie cywilnej.

Tu uwaga. Nie dotyczy to pracowników służby cywilnej zajmujących wyższe stanowiska w tej służbie. Do nich bowiem przy dorabianiu stosuje się zasady obowiązujące urzędników.

Przykład

Pracownik jednego z ministerstw zatrudniony na stanowisku głównego specjalisty w weekendy prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych, poza tym od czasu do czasu publikuje w prasie specjalistycznej. Takiej działalności nie musi zgłaszać dyrektorowi generalnemu urzędu, a tym bardziej uzyskiwać na nią jego zgody. O taką zgodę musiałby się postarać, gdyby chciał nawiązać ze szkołą wyższą stosunek pracy, bo tylko taką aktywność ustawa o SC uznaje za zatrudnienie.

Także umowy cywilnoprawne

Inna jest sytuacja urzędników SC oraz pracowników SC zajmujących wyższe stanowiska w tej służbie. Im bez odpowiedniej zgody nie wolno podejmować nie tylko dodatkowego zatrudnienia (jak pozostałym członkom korpusu SC), ale także zajęć zarobkowych.

Również tego pojęcia ustawa nie tłumaczy. Przyjmuje się jednak, że chodzi tu o pracę na podstawie umów cywilnoprawnych (zlecenia, o dzieło, agencyjnej) umowy o pracę nakładczą oraz o prowadzenie działalności gospodarczej.

Zdaniem Departamentu Służby Cywilnej KPRM sformułowanie „zajęcia zarobkowe" oznacza wykonywanie wszelkich zajęć związanych z uzyskiwaniem dochodów w ramach różnorodnych form prawnych (np. stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, działalności gospodarczej).

Zgoda musi być uprzednia

Jeśli sformułowany w ustawie zakaz podejmowania dodatkowego zatrudnienia lub zajęć zarobkowych uchyla zgoda dyrektora generalnego urzędu (w przypadku dyrektora generalnego – szefa służby cywilnej) należy przyjąć, że zgoda taka musi być uprzednia. Prof. Krzysztof Rączka („Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz", LexisNexis, Warszawa 2010 r.) dopuszcza jednak dwie sytuacje, gdy może być ona wyrażona przez uprawnioną osobę później. Będzie tak w przypadku, gdy:

W takich sytuacjach dopuszczalne wydaje się być następcze uzyskanie zgody na kontynuowanie zatrudnienia lub wykonywanie czynności zarobkowych.

Decyzja w rękach dyrektora

Ustawa nie określa jednak, czym powinien kierować się dyrektor generalny urzędu (szef służby cywilnej), podejmując taką, a nie inną, decyzję, czyli wyrażając (bądź nie) zgodę na dodatkowe zatrudnienie czy wykonywanie zajęć zarobkowych konkretnego członka korpusu służby cywilnej. Przyjmuje się (tak: A. Dubownik „Dodatkowe zatrudnienie i inne zajęcia pracowników strefy publicznej" PiZS.2005/10/15), że „kryteriów tych należy poszukiwać w przepisach pragmatyk oraz w regulacjach ustrojowych odnoszących się do danego pracodawcy, a także w konstytucji.

Podejmując omawianą decyzję, przełożony powinien kierować się, zatem takimi względami, jak cele realizowane przez daną instytucję, interes publiczny, oraz specyfiką stanowiska zajmowanego przez pracownika (pełnionego urzędu) i jego ustawowymi obowiązkami. Decyzja umożliwiająca pracownikowi wykonywanie dodatkowego zatrudnienia bądź innych zajęć zarobkowych względnie zakazująca mu tego rodzaju aktywności, nie ma, zatem charakteru stricte uznaniowego".

Oczywiście dodatkowe zarobkowanie członka korpusu służby cywilnej nie może przeszkadzać mu w wykonywaniu jego podstawowych obowiązków.

Raz na zawsze ?czy tylko na jakiś czas

Ustawodawca nie sprecyzował także czy o zgodę na dodatkowe zajęcia członkowie korpusu powinni występować tylko przy ich rozpoczynaniu czy też powinni ją, co jakiś czas uaktualniać.

W tej ostatniej kwestii urzędy wypracowały różne rozwiązania. Niektóre udzielają zgody na dodatkowe zatrudnienie czy zajęcia zarobkowe tylko na ściśle oznaczony czas, co zmusza członka korpusu służby cywilnej, jeśli chce swoją działalność kontynuować, do ponownego wystąpienia o nią po upływie określonego terminu. Inne dają zgodę „bezterminowo", co oznacza, że dopóki to zatrudnienie lub wykonywanie zajęć zarobkowych trwa zgoda obowiązuje. Jeśli jednak np. umowa o pracę czy umowa cywilna na podstawie, której ta dodatkowa aktywność jest wykonywana rozwiąże się np. z powodu upływu terminu, na jaki została zawarta, członek korpusu służby cywilnej musi ponownie wystąpić do dyrektora generalnego o zgodę na jej ponowne wykonywanie nawet wtedy, gdy warunki, na jakich zostanie zawarty kolejny kontrakt nie zmienią się.

Wspólne ograniczenie

Ustawa o służbie cywilnej wprowadza jeszcze jeden zakaz przy podejmowaniu dodatkowej aktywności zarobkowej, który dotyczy wszystkich członków korpusu służby cywilnej bez wyjątku. A więc zarówno pracowników, jak i urzędników tej służby i to bez względu na stanowisko, jakie zajmują.

Otóż, zgodnie z art. 80 ust. 1 u.s.c. członek korpusu służby cywilnej nie może wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Przy czym zakaz nie może być uchylony przez zgodę dyrektora generalnego urzędu i odnosi się on do wszystkich rodzajów działalności zarobkowej pracownika i innych czynności choćby miały one charakter niepłatny. Jak podkreśla prof. Krzysztof Rączka („Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz" LexisNexsis, Warszawa 2010 r.) oznacza to, że członek korpusu służby cywilnej nie może wykonywać jakichkolwiek czynności lub zajęć, które uniemożliwiałyby lub utrudniały prawidłowe wykonywanie obowiązków służbowych, wywoływały uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność albo podważały zaufanie do służby, a w szczególności godziły w powagę lub godność członka korpusu służby cywilnej.

Szczegółowe zalecenia, co do zasad postępowania członków korpusu służby cywilnej znaleźć można w zarządzeniu nr 70 prezesa Rady Ministrów z 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (MP z 2011 r. nr 93, poz. 953).

Dodatkowy zakaz podejmowania działalności gospodarczej

Warto pamiętać, że ograniczenia swobody w podejmowaniu dodatkowych zajęć przez członków korpusu służby cywilnej wynikają również z przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. W myśl art. 2 pkt 1–2a tej ustawy, określone w niej ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej dotyczą m.in.:

1) ?pracowników urzędów państwowych, w tym członków korpusu służby cywilnej, zajmujących stanowiska kierownicze:

a) dyrektora generalnego, dyrektora departamentu (jednostki równorzędnej) i jego zastępcy oraz naczelnika wydziału (jednostki równorzędnej) – w urzędach naczelnych i centralnych organów państwowych,

b) dyrektora generalnego urzędu wojewódzkiego, dyrektora wydziału (jednostki równorzędnej) i jego zastępcy oraz głównego księgowego, kierownika urzędu rejonowego i jego zastępcy oraz głównego księgowego – w urzędach terenowych organów rządowej administracji ogólnej,

c) kierownika urzędu i jego zastępcy – w urzędach terenowych organów rządowej administracji specjalnej;

2) pracowników urzędów państwowych, w tym członków korpusu służby cywilnej, zajmujących stanowiska równorzędne pod względem płacowym ze stanowiskami wymienionymi w pkt 1;

2a) ?innych niż wymienieni w pkt 1 i 2 członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Przykład

Naczelnik wydziału jednego ?z ministerstw zwrócił się do dyrektora generalnego urzędu ?o zgodę na podjęcie działalności gospodarczej na własny rachunek ?i taką zgodę uzyskał. Mimo to nie może on założyć firmy, gdyż jest jedną z osób, do której ma zastosowanie zakaz podejmowania działalności gospodarczej wynikający z ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej ?przez osoby pełniące funkcje publiczne. Jest to zakaz bezwzględny, dlatego zgoda dyrektora generalnego urzędu nie ma w tym wypadku znaczenia.

Nie tylko pełnienie funkcji, ale też posiadanie udziałów

Wymienione wyżej osoby w okresie sprawowania swoich funkcji nie mogą:

1) ?być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego,

2) ?być zatrudnione lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywołać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność,

3) ?być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych,

4) ?być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą;

5) ?posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10 proc. akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10 proc. kapitału zakładowego – w każdej z tych spółek,

6) ?prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności; nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

Naruszenie tych zakazów stanowi przewinienie służbowe, które podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej lub stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Chyba że skieruje pracodawca

Zakaz zajmowania stanowisk w organach spółek nie dotyczy osób, które zostały zgłoszone do objęcia takich stanowisk w spółce prawa handlowego przez: Skarb Państwa, inne państwowe osoby prawne, spółki, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50 proc. kapitału zakładowego lub 50 proc. liczby akcji, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne jednostek samorządu terytorialnego; osoby te nie mogą zostać zgłoszone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego z udziałem podmiotów zgłaszających te osoby.

podstawa prawna: Art. 80 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz.1505 ze zm.)

podstawa prawna:Art. 2 ust.1-2a , art.4, art.7. ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz.1584 ze zm.)

Co mówią przepisy

Zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 6 października 2011 roku w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej

§ 4. Przestrzegając zasady bezinteresowności, członek korpusu służby cywilnej w szczególności:

1) ?nie przyjmuje od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy żadnych korzyści;

2) ?nie przyjmuje żadnej formy zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem;

3) ?rezygnuje z dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia zarobkowego, jeżeli dalsze wykonywanie dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia zarobkowego może mieć negatywny wpływ na sprawy prowadzone w ramach obowiązków służbowych;

4) ?nie prowadzi szkoleń, jeżeli mogłoby to negatywnie wpłynąć na bezstronność prowadzonych spraw.

Wyjaśnienia Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

(...) ustawowo sformułowany zakaz podejmowania dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu dotyczy jedynie świadczenia pracy na podstawie nawiązanego stosunku pracy. Oznacza to możliwość podejmowania przez pracownika służby cywilnej, bez zgody dyrektora generalnego urzędu, dodatkowej pracy, której wykonywanie nie skutkuje nawiązaniem stosunku pracy, tym samym nie wypełnia dyspozycji art. 80 ust. 1 ustawy.

Ograniczenia również po zaprzestaniu pełnienia funkcji

Członkowie korpusu służby cywilnej objęci zakazem prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne nie mogą, przed upływem roku od zaprzestania zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji, być zatrudnione lub wykonywać innych zajęć u przedsiębiorcy, jeżeli brały udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych dotyczących tego przedsiębiorcy; nie dotyczy to decyzji administracyjnych w sprawie ustalenia wymiaru podatków i opłat lokalnych na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem decyzji dotyczących ulg i zwolnień w tych podatkach lub opłatach. W uzasadnionych przypadkach zgodę na ich zatrudnienie przed upływem roku może wyrazić komisja powołana przez prezesa Rady Ministrów.

Krzysztof Jankowski ?radca prawny

Członkowie korpusu służby cywilnej nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej (dalej: SC). Zarówno urzędnicy SC, jak i pracownicy SC, zajmujący wyższe stanowiska w tej służbie nie mogą również bez takiej zgody podejmować innych zajęć zarobkowych. Wynika to z art. 80 ust. 1–3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów