PPP: ułatwienia dla inwestorów publicznych

Nowa ustawa o umowie koncesji wprowadza zmiany, dzięki którym zasady zawierania i realizacji umów koncesyjnych będą prostsze i bardziej przejrzyste. Jest ona szczególnie istotna dla rynku partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowy koncesyjne stanowią ponad 2/3 zawartych umów PPP.

Publikacja: 17.01.2017 01:00

PPP: ułatwienia dla inwestorów publicznych

Foto: 123RF

Rz: Jakie zmiany wprowadziła ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi?

Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju: Ustawa obowiązuje od 14 grudnia 2016 r., przy czym regulacje dotyczące zamówień in-house obowiązują od 1 stycznia 2017 r. Ustawa zakłada, że próg stosowania ustawy, tak jak w zamówieniach publicznych, wyniesie 30 tys. euro, a nie tak jak wymaga tego dyrektywa 5 225 000 euro. To podejście wynika z faktu, że do tej pory takiego progu nie było. Ustawa o umowie koncesji poszerzyła zakres jej stosowania o sektor gospodarki wodno-kanalizacyjnej i sektor transportu publicznego, choć to także nie wynika z dyrektywy. Zwiększy to konkurencyjność udzielanych koncesji w tych sektorach.

- Zmiana trybu odwołań

Podobnie jak w Prawie zamówień publicznych odwołania będą składane do Krajowej Izby Odwoławczej i dalej ewentualnie do sądu powszechnego, co zastąpi tryb administracyjno-prawny (skargę do sądu administracyjnego). Ustawa wprowadza także bardzo szeroki katalog możliwych zmian umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, w tym m.in. od dawna postulowane prawo interwencji (step-in-right). Prawo interwencji jest wykorzystywane w sytuacji, w której koncesjonariusz nie wywiązuje się z zapisów umowy. W takim przypadku udzielający koncesji będzie mógł go zastąpić nowym koncesjonariuszem bez konieczności organizowania postępowania na wybór nowego partnera biznesowego. Taka sytuacja musi być jednak przewidziana na wstępnym etapie realizacji projektu.

- Wybór koncesjonaiuszy

Nowością są również trzy tryby wyboru koncesjonariuszy – odpowiedniki, choć w nieco prostszej formie, przetargu ograniczonego, nieograniczonego oraz negocjacji. Dotychczas wybór koncesjonariusza mógł nastąpić jedynie w drodze negocjacji. Oznacza to, że zamawiający nie będą musieli zawsze prowadzić negocjacji, ale w odpowiedzi na zamieszczone przez nich ogłoszenie wykonawcy będą mogli od razu złożyć swoje pisemne oferty. Ważne jest także, że koncesjonariusze nie będą musieli, tak jak dotychczas, wybierać podwykonawców w trybie konkurencyjnym. Takiego obowiązku nie było też przy zwykłych zamówieniach publicznych. Ustawa ogranicza okres trwania umowy koncesji. Takie rozwiązanie ma zapobiegać ograniczeniu konkurencji w dostępie do rynku. Umowa koncesji może być zawarta na dłużej niż 5 lat tylko wtedy, gdy koncesjonariusz nie jest w stanie odzyskać swoich nakładów w tym terminie.

- Klauzule społeczne

Ustawa zawiera też klauzule społeczne. Zamawiający będą mogli zastrzec, że o zawarcie umowy koncesji mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub inni wykonawcy, których statutowym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób z niepełnosprawnościami. Zamawiający będą mogli też określić minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia tych osób u wykonawcy, jednak nie mniejszy niż 30 proc. Dodatkowo może określić wymagania w zakresie zatrudnienia pracowników przez koncesjonariusza lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę. Z udziału w realizacji umów koncesji zostaną wykluczeni przedsiębiorcy, którzy naruszyli obowiązki wynikające z prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym oraz ochrony środowiska.

Istotne jest także przyznanie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych kompetencji organu właściwego w sprawach umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, określenie jego zadań oraz zakresu współpracy z ministrem właściwym ds. rozwoju regionalnego przy ich realizacji. Inne istotne zmiany dotyczą umożliwienia zamawiającym sektorowym zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, a także innego niż dotychczas podejścia w zakresie szacowania wartości umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Dalszy ciąg rozmowy z Jerzym Kwiecińskim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju

Rz: Jakie zmiany wprowadziła ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi?

Jerzy Kwieciński, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju: Ustawa obowiązuje od 14 grudnia 2016 r., przy czym regulacje dotyczące zamówień in-house obowiązują od 1 stycznia 2017 r. Ustawa zakłada, że próg stosowania ustawy, tak jak w zamówieniach publicznych, wyniesie 30 tys. euro, a nie tak jak wymaga tego dyrektywa 5 225 000 euro. To podejście wynika z faktu, że do tej pory takiego progu nie było. Ustawa o umowie koncesji poszerzyła zakres jej stosowania o sektor gospodarki wodno-kanalizacyjnej i sektor transportu publicznego, choć to także nie wynika z dyrektywy. Zwiększy to konkurencyjność udzielanych koncesji w tych sektorach.

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów