Zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości

Niestosowanie się do ograniczenia prędkości stanowi wykroczenie. Ponadto w sytuacji, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy.

Publikacja: 12.03.2017 11:30

Zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

- Kierowca przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, czego nie kwestionował. Poinformował jednak policjanta, że nie ma przy sobie prawa jazdy, co uniemożliwiło zatrzymanie tego dokumentu przez policję. Czy przepisy umożliwiają wydanie przez starostę decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy na podstawie informacji od policji o popełnionym naruszeniu przepisów, mimo niezatrzymania przez nią prawa jazdy?

Tak. W art. 92a kodeksu wykroczeń przewidziano, że kto, prowadząc pojazd, nie stosuje się do ograniczenia prędkości określonego ustawą lub znakiem drogowym, podlega karze grzywny. Dalsze konsekwencje przekroczenia prędkości wynikają z art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami (dalej u.k.p.). Zgodnie z tym przepisem starosta wydaje decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy m.in. w przypadku gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Zasadą jest, że starosta wydaje taką decyzję na okres 3 miesięcy, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności oraz zobowiązując kierującego do zwrotu prawa jazdy, jeżeli dokument ten nie został wcześniej zatrzymany w trybie art. 135 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym (por. art. 102 ust. 1c-1d u.k.p.). Okres ten oblicza się na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego, przy czym dla ustalenia początku tego okresu właściwa jest data zwrotu dokumentu do organu właściwego w sprawach wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, a w razie zatrzymania prawa jazdy w trybie art. 135 ust. 1 pkt 1a ustawy – Prawo o ruchu drogowym – data tej czynności. Jeżeli w chwili wydawania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, było już ono w posiadaniu starosty z innego tytułu, okres zatrzymania prawa jazdy liczy się od dnia wydania tej decyzji (art. 102 ust. 1e u.k.p.). W myśl art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy – Prawo o ruchu drogowym policjant, w przypadku ujawnienia czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, zatrzymuje prawo jazdy za pokwitowaniem. W sytuacji opisanej w pytaniu nie było to jednak możliwe, gdyż kierowca poinformował policjanta, że nie ma przy sobie prawa jazdy.

Zgodnie ze – zmienionym od 1 stycznia 2017 r. – art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r. poz. 541 ze zm.), do 3 czerwca 2018 r. podstawą wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 4 u.k.p., jest informacja od podmiotu, który ujawnił popełnienie naruszenia z art. 135 ust. 1 pkt 1a ustawy – Prawo o ruchu drogowym lub wydał prawomocne rozstrzygnięcie za to naruszenie. Taki podmiot musi niezwłocznie powiadomić o tym starostę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kierującego pojazdem. Wcześniejszy przepis, dotyczący informacji o zatrzymaniu prawa jazdy jako podstawy do wydania decyzji administracyjnej o zatrzymaniu prawa jazdy, zastąpiono zatem regulacją dotyczącą informacji o popełnionym naruszeniu jako podstawy do wydania tej decyzji. Powoduje to, że podstawą do wszczęcia postępowania o zatrzymaniu prawa jazdy jest wyłącznie fakt popełnienia naruszenia – bez względu na to, czy doszło do zatrzymania prawa jazdy na drodze przez policję.

W wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 11 października 2016 r. (sygn. K 24/15, DzU z 2016 r. poz. 2197) nie zakwestionowano art. 102 ust. 1 pkt 4 i ust. 1c u.k.p. w związku z art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy – Prawo o ruchu drogowym w zakresie, w jakim przewiduje stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji administracyjnej w postaci zatrzymania prawa jazdy i odpowiedzialności prawnokarnej za wykroczenie. Uznano jednak, że przepis ten w zakresie, w jakim nie przewiduje sytuacji usprawiedliwiających - ze względu na stan wyższej konieczności - kierowanie pojazdem z przekroczeniem dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, jest niezgodny z konstytucją.

podstawa prawna: art. 92a ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1094 ze zm.)

podstawa prawna: art. 102 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 1c-3 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 627 ze zm.)

podstawa prawna: art. 135 ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 128 ze zm.)

podstawa prawna: art. 4 pkt 1 i art. 9 ustawy z 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 2001)

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów