K.G. wystąpił do Prezesa Sądu Rejonowego w Prudniku o udzielenie informacji publicznej w zakresie dat urodzenia i miejscowości zamieszkania wszystkich sędziów tego sądu z rozbiciem na poszczególne wydziały.
Prezes SR w Prudniku poinformował mężczyznę, że imiona i nazwiska sędziów oraz nazwa wydziału, w którym dana osoba orzeka znajdują się na stronie internetowej sądu i podał jej adres. Natomiast odnosząc się do wniosku, wskazał, że informacje dotyczące dat urodzenia i miejscowości zamieszkania sędziów nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W skardze na bezczynność prezesa SR, mężczyzna podniósł, że informacja o dacie urodzenia sędziego jest informacją mającą związek z pełnieniem funkcji publicznej. Jak bowiem argumentował, dane odnoszące się do daty urodzenia sędziego, zakreślające cenzurę czasową pełnienia tej funkcji są z nią nierozerwalnie związane i dlatego stanowią informację publiczną. Podobnie, informacja o miejscowości zamieszkania sędziego ma ścisły związek z pełnieniem funkcji, ponieważ dojazdy z miejsca zamieszkania do siedziby sądu i z powrotem są uciążliwe i czasochłonne, co może rzutować na jakość wykonywanej pracy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu (sygn. akt II SAB/Op 67/14) nie podzielił jednak argumentów podnoszonych przez obywatela, i oddalił skargę.
W uzasadnieniu podkreślono, iż dane osobowe sędziego podlegają udostępnieniu tylko, gdy mają związek z pełnieniem funkcji publicznej. – Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez danego sędziego oczywiście wymaga ujawnienia jego imienia i nazwiska, stanowiska służbowego i wydziału sądu, w którym orzeka w wydawanych orzeczeniach, na wokandach, w pismach sądowych i wystąpieniach sygnalizacyjnych itp. – wyliczył sąd, zaznaczając jednocześnie, iż „żaden przepis ustrojowy sądownictwa powszechnego nie wymaga w ramach sprawowania funkcji sędziego podawania pełnej daty urodzenia i miejscowości zamieszkania sędziego."