Asystenci sędziów nie odpuszczają Ziobrze ws. podwyżek

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów po raz kolejny pyta resort sprawiedliwości czy podjęte zostały prace legislacyjne nad nowymi przepisami, ustalającymi zasadnicze wynagrodzenie asystentów sędziów.

Aktualizacja: 19.10.2017 11:56 Publikacja: 19.10.2017 11:40

Zbigniew Ziobro

Zbigniew Ziobro

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Dotychczas kwestia ta uregulowana jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów, które ustala to wynagrodzenie w wysokości od 3 tys. złotych do 4,2 tys. złotych.

Asystenci oczekują godziwej podwyżki, która sprawi, iż wysokość ich wynagrodzeń będzie „adekwatna do wagi i charakteru obowiązków wykonywanych na tym stanowisku pracy".

W liście do Ministra Sprawiedliwości, asystenci podkreślają, iż ich wynagrodzenie zasadnicze nie było w stopniu rzeczywiście odczuwalnym podnoszone na przestrzeni ostatnich kilku lat. Natomiast pozostałe, będące pod bezpośrednim zwierzchnictwem prezesa sądu, a nie dyrektora, nazwijmy to umownie „orzecznicze" grupy zawodowe, do których oprócz asystentów sędziów zaliczają się sędziowie oraz referendarze sądowi, z początkiem każdego roku otrzymują waloryzacyjne kilkusetzłotowe podwyżki wynagrodzenia. – Doszło więc do swego rodzaju, nie bójmy się użyć tych słów, dyskryminacji płacowej asystentów sędziów, która doprowadziła do powstania ogromnej, niczym nie uzasadnionej przepaści pomiędzy ich zarobkami a zarobkami sędziów i referendarzy sądowych – piszą asystenci.

Zwracają oni uwagę, że w 2017 r. zarówno minimalne krajowe wynagrodzenie za pracę, jak i przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej po raz kolejny wzrosły. Minimalne krajowe wynagrodzenie za pracę wynosi obecnie 2.000 zł i jest wyższe niż w 2009 r. o 724 zł (wzrost o około 57%). Natomiast przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2017 r. wyniosło 4.220,69 zł (wg Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2017 – Monitor Polski 2017.811) i wzrosło w stosunku do 2009 r. o 1.117,69 zł (wzrost o około 36%). Tymczasem minimalne wynagrodzenie asystenta sędziego przewidziane ww. rozporządzeniem w roku 2017 wynosi 3.000 zł i wzrosło w stosunku do 2009 r. o 325 zł (wzrost o około 12%).

Dalej asystenci wskazują, że utrzymanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego na istniejącym w roku 2009 poziomie 86% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej spowodowałoby, że minimalne wynagrodzenie zasadnicze asystentów sędziów winno obecnie kształtować się na poziomie 3.629,79 zł brutto. Natomiast utrzymanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów na istniejącym w roku 2009 poziomie 210% minimalnego krajowego wynagrodzenia za pracę spowodowałoby, że minimalne wynagrodzenie zasadnicze asystentów sędziów winno obecnie kształtować się na poziomie 4.200 zł brutto.

W ocenie Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów (OSAS) dalsze utrzymanie wynagrodzeń asystentów sędziów na dotychczasowym tak niskim poziomie doprowadzi do sytuacji, iż w przeciągu kilku następnych lat realne wynagrodzenie asystentów sędziów będzie bardziej zbliżone do minimalnego krajowego wynagrodzenia, niż do przeciętnego, co nawet z obiektywnego punktu widzenia będzie sytuacją kuriozalną.

OSAS podnosi, że osiągane obecnie przez asystentów sędziów wynagrodzenie zasadnicze jest czynnikiem wręcz demotywującym do sumiennego, rzetelnego i pełnego zaangażowania podejścia do wykonywania przez asystentów sędziów obowiązków pracowniczych. - Rosnące z każdym rokiem koszty codziennej egzystencji, a zwłaszcza koszty kredytu hipotecznego indeksowanego do franka szwajcarskiego, którego niestety wielu z asystentów sędziów jest „posiadaczem", w połączeniu z niskimi zarobkami osiąganymi na stanowisku asystenta sędziego, sprawiają, iż w przypadku braku podwyższenia wynagrodzenia asystentów sędziów pod znakiem zapytania – z perspektywy konieczności zapewnienia przez nich utrzymania swym rodzinom – staje, niestety, dalszy sens pracy asystentów sędziów na tym stanowisku, wobec wielu innych korzystniejszych ofert zatrudnienia występujących na krajowym rynku pracy – ostrzega Stowarzyszenie. Przywołuje też dane: w 2014 r. odeszło z pracy 1059 asystentów, w 2015 r. – 1054 asystentów, zaś w 2016 r. – 1100 asystentów.

- Tym samym roczny odpływ asystentów sędziów z sądów kształtuje się na poziomie około 26% ogólnej liczby osób zatrudnionych na tym stanowisku w sądownictwie. Przy czym biorąc pod uwagę coraz lepsze z roku na rok warunki na rynku pracy i malejące sukcesywnie bezrobocie liczyć należy się z tym, iż trend odchodzenia asystentów sędziów z pracy będzie się tylko nasilał – wskazuje OSAS.

Dotychczas kwestia ta uregulowana jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów, które ustala to wynagrodzenie w wysokości od 3 tys. złotych do 4,2 tys. złotych.

Asystenci oczekują godziwej podwyżki, która sprawi, iż wysokość ich wynagrodzeń będzie „adekwatna do wagi i charakteru obowiązków wykonywanych na tym stanowisku pracy".

Pozostało 91% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"