Na Węgrzech do 31 grudnia 2011 r. sędziowie, prokuratorzy i notariusze mogli pełnić służbę do wieku 70 lat. Jednakże na skutek zmiany ustawodawstwa węgierskiego w 2011 r., począwszy od 1 stycznia 2012 r., sędziowie i prokuratorzy po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego, tzn. 62 lat, powinni zakończyć służbę. Co się tyczy sędziów i prokuratorów, którzy osiągnęli ten wiek przed 1 stycznia 2012 r., przepisy węgierskie uściślają, że kończą oni służbę 30 czerwca 2012 r. Ci, którzy osiągają ten wiek pomiędzy 1 stycznia a 31 grudnia 2012 r., powinni zakończyć służbę 31 grudnia 2012 r. Począwszy od 1 stycznia 2014 r. notariusze również powinni zaprzestać wykonywania swoich funkcji w dniu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.
Komisja uznała, że tak szybkie i radykalne obniżenie obligatoryjnego wieku emerytalnego stanowi dyskryminację ze względu na wiek – zakazaną przez dyrektywę z 27 listopada 2000 r. w sprawie równości traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy – wobec sędziów, prokuratorów i notariuszy, którzy osiągnęli ten wiek, w stosunku do tych, którzy mogą pozostać czynni zawodowo. Dlatego też wniosła skargę przeciwko Węgrom o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego.
W wydanym dzisiaj wyroku Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że sędziowie, prokuratorzy i notariusze, którzy osiągnęli wiek 62 lat, znajdują się w sytuacji porównywalnej do sytuacji młodszych osób wykonujących te same zawody. Jadnak z uwagi na to, iż ci pierwsi ze względu na swój wiek są zmuszeni do zaprzestania służby, tym samym są w sytuacji mniej korzystnej niż osoby nadal czynne zawodowo. Zdaniem ETS, to właśnie ta sytuacja stanowi odmienne traktowanie bezpośrednio ze względu na wiek.
Ponadto Trybunał zwrócił uwagę na sprzeczność pomiędzy natychmiastowym obniżeniem o 8 lat wieku przejścia na emeryturę w tych zawodach bez stopniowego rozłożenia tej zmiany w czasie, a podwyższeniem o 3 lata wieku przejścia na emeryturę w odniesieniu do powszechnego systemu emerytalnego (tzn. podwyższeniem z 62 do 65 lat), które ma następować, począwszy od 2014 r., przez okres ośmiu lat. - Sprzeczność ta wskazuje, że interesy tych osób, których dotyczy obniżenie granicy wieku, nie zostały uwzględnione w taki sam sposób jak pozostałych osób zatrudnionych w służbie publicznej, dla których granica wieku została podwyższona - stwierdził.
- Cele, na które powołują się Węgry, mianowicie konieczność ujednolicenia granic wieku emerytalnego w zawodach objętych służbą publiczną oraz wdrożenie bardziej zrównoważonej struktury wiekowej ułatwiającej młodym prawnikom dostęp do odnośnych zawodów, są w sposób oczywisty objęte polityką społeczną - zgodził się ETS.