Reklama

Szczyt jest jeszcze przed nimi

Już piąty raz wybraliśmy 10 kobiet, które odnoszą duże sukcesy zawodowe, choć są dopiero na półmetku kariery.

Publikacja: 08.03.2014 10:18

Aniela Hejnowska

Aniela Hejnowska

Foto: materiały prasowe

Anita Błaszczak

Są ambitne, dynamiczne i świetnie wykształcone. Wiele z nich w krótkim czasie zajęło wysokie stanowiska w  branżach tradycyjnie „zarezerwowanych" dla mężczyzn. Nasza publikowana już po raz piąty lista  „Wschodzących gwiazd biznesu" potwierdza, że Polki z powodzeniem radzą sobie ze... szklanymi sufitami.

Warto zauważyć, że kolejny raz dziesiątka jest zdominowana przez panie robiące kariery w globalnych korporacjach. Po części dlatego, że w takich firmach łatwiej o spektakularne międzynarodowe stanowiska. Jednak nie bez znaczenia jest zapewne  mocno akcentowana  w  korporacjach polityka różnorodności. Dzięki niej ambitne kobiety rzadziej są dziś pomijane podczas awansów.  Widać to choćby w finansach, gdzie po kryzysie z 2008 r. często powtarzano, że większy udział kobiet we władzach firm może pozwoliłby uniknąć aż tak głębokiej zapaści.

Finanse, jak zwykle, mają silną reprezentację w naszej dziesiątce, choć widać, że  kobiety menedżerki sprawdzają się też w reklamie, nieruchomościach, gastronomii i przemyśle spożywczym. Tym bardziej że są świetnie przygotowane do kariery – do dyplomu wyższej uczelni zwykle dodają  kolejne studia, także za granicą, w tym MBA.

Zgodnie z zasadą przyjętą przed pięcioma laty wschodzącą gwiazdą biznesu można zostać tylko raz. To oznacza, że co roku wyszukujemy dziesięć kobiet, które już sporo osiągnęły, a zdaniem  łowców menedżerów (w tym roku m.in. z Malek Recruitment) sporo mogą jeszcze osiągnąć. Potwierdzają to kariery uczestniczek zestawienia z poprzednich lat.

Reklama
Reklama

Kinga Piecuch, która znalazła się w nim w ub.r. jako prezes Xerox Polska, z początkiem roku została szefem SAP Polska. Aleksandra Samulewicz, jedna z gwiazd w 2012 roku jako członek zarządu Philip Morris Polska, od lata ubiegłego roku jest dyrektorem generalnym Philip Morris  na Węgrzech.  Sylwia Pyśkiewicz, która trafiła na listę w 2010 roku  jako szefową Loyalty Partners, do niedawna była  wiceprezesem potentata farmaceutycznego hurtu – Pelionu.

Aniela Hejnowska dyrektor zarządzająca Groupon Polska

Polskim oddziałem serwisu kieruje od października 2012 r. Groupon przechodzi rewolucję – odchodzi od zakupów grupowych, stając się platformą zakupową z tysiącami ofert dziennie, wędruje od promocyjnych karnetów do restauracji po weekendowe pobyty w hotelach i produkty w obniżonych cenach.

Dotychczas związana z rynkiem telekomunikacyjnym – najpierw w Tele2, później w Netii.

Aktywna członkini organizacji AEGEE oraz Vital Voices. Biegle posługuje się angielskim, francuskim i hiszpańskim. Uwielbia podróże w najdalsze zakątki świata, w które zawsze wyrusza wraz z mężem i dwiema córkami.     —pm

Sabina  Krzystolik wiceprezes Unilever CEE

Od ponad dwóch lat jest wiceprezesem ds. łańcucha dostaw koncernu Unilever w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (18 krajów). Absolwentka technologii chemicznej na Politechnice Śląskiej w Gliwicach jest jedną z niewielu kobiet, które robią karierę w produkcji. Awans na międzynarodowe stanowisko to efekt jej sukcesów w latach 2005–2011, gdy Sabina Krzystolik była dyrektorem fabryki Unilevera w Katowicach. W tym czasie wdrożyła inwestycje warte 120 mln euro, podwajając moce produkcyjne zakładu, który stał się jedną z największych i najważniejszych fabryk koncernu w Europie.     —a.b.

Magdalena Mielcarz dyrektor w Citibank N.A. London

Od czterech lat  jest dyrektorem    Treasury and Trade Solutions (bankowości transakcyjnej) w londyńskim oddziale Citibanku i  dyrektorem operacyjnym  TTS dla regionu EMEA-Europa, Bliski  Wschód i Afryka. Magdalena Mielcarz odpowiada za procesy zarządzania w ramach TTS EMEA. Wcześniej przez ponad dwa lata pracowała w Citi w Nowym Jorku jako szefowa planowania i analiz  TTS. Z bankiem Citi jest związana od 17 lat. Zaczęła karierę jeszcze w trakcie studiów ekonomicznych na Uniwersytecie Warszawskim. Od tamtego czasu pracowała w czterech krajach, awansując na kolejne stanowiska na poziomie regionalnym i globalnym.      —a.b.

Reklama
Reklama

Iwona Olbryś dyrektor generalny Telepizzy

Od 2011 r. zajmuje stanowisko dyrektora generalnego Telepizza Poland. Z powodzeniem rozwija sieć na trudnym rynku gastronomicznym. Elastycznie reaguje na trendy rynkowe. Niedawno poinformowała, że Telepizza będzie się koncentrować na mniejszych miejscowościach. ?Dopasuje ofertę i ceny do tamtejszych zwyczajów konsumenckich. Olbryś jest absolwentką Śląskiej Międzynarodowej Szkoły Handlowej w Katowicach. Studiowała we Francji specjalizację z zakresu negocjacji, technik sprzedaży i promocji.

Ponadto ukończyła w Madrycie podyplomowe studia w zakresie finansów.    —kmk

Renata Pasternak menedżer w HSBC w Londynie

Od września 2013 roku jest menedżerem w banku HSBC w Londynie. Jako senior insight manager w Commercial Banking Marketing Europe Renata Pasternak odpowiada za opracowywanie i wdrażanie programu badań marketingowych wspierających budowę i realizację strategii marketingowej dla bankowości komercyjnej i korporacyjnej HSBC w ?17 krajach Europy. Absolwentka SGH i UW,  pracuje w HSBC od 2010 r. Przed przeprowadzką do centrali była dyrektorem ds. marketingu polskiej spółki banku, HSBC Bank Polska, a wcześniej kierowała marketingiem bankowości korporacyjnej.

—a.b.

Beata Porowska członek zarządu Nestle Polska

W Nestle Polska panie mają duży wpływ na decyzje podejmowane na najwyższym szczeblu. Od początku lutego br. piątą kobietą w 12-osobowym zarządzie firmy jest Beata Porowska, będąca także jej dyrektorem ds. sprzedaży. Wcześniej przez osiem lat była szefem sprzedaży Nestle Nutrition, działu zajmującego się produktami dla dzieci i niemowląt. Stanęła na jego czele po tym, jak w 2007 r. z sukcesem przeprowadziła integrację firmy Alima-Gerber po przejęciu jej przez Nestle. Karierę zawodową rozpoczęła  w polskiej spółce firmy Procter & Gamble. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.     —b.d.

Katarzyna Scheer członek zarządu Allianz Polska

Jest specjalistką w dziedzinie zarządzania sprzedażą i marketingiem. Ukończyła MBA w Kellogg Business School. Do Allianz trafiła w momencie, gdy w firmie następowała pokoleniowa zmiana po ustąpieniu ze stanowiska prezesa długoletniego szefa firmy Pawła Dangla. Jako cel  stawia sobie osiągnięcie znaczącego wzrostu udziału Allianz w rynku i przygotowanie strategii sprzedaży produktów życiowych.

Reklama
Reklama

Ma  przygotować plan rozwoju dla kanałów dystrybucji produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych. W efekcie Allianz ma zdobyć wiodącą pozycję wśród najważniejszych ubezpieczycieli życiowych.     —eg

Olga Sobieraj prezes Ogilvy & Mather Poland

Stanowisko objęła we wrześniu 2013 r. – to ukoronowanie jej kilkunastoletniej kariery zawodowej w większości spędzonej w tej grupie. Przez ostatni rok pracowała na stanowisku dyrektora operacyjnego. Sama za swoje największe osiągnięcie uważa pracę przy tworzeniu dla Coca-Cola marki Kropla Beskidu i jej wprowadzanie na rynek, podobnie jak ubezpieczeniowego Liberty Direct. Już na studiach założyła z koleżanką agencję promocyjną, później jako podwykonawca pracowała przy promocji otwarcia galerii i trafiła do Gruppy66 – firma w 2002 r. połączyła się z Ogilvy. Grupa pod obecną nazwą funkcjonuje od 2012 r.     —pm

Agnieszka ?Tokarek-Nowicka dyrektor ds. badań rozwoju ?grupy Danone

Wody Evian, Volvic czy Badoit można kupić w 150 krajach. Od lipca 2013 r. to Agnieszka Tokarek-Nowicka decyduje m.in. o tym, w jakich opakowaniach będą  one sprzedawane. Zanim została dyrektorem ds. badań i rozwoju grupy Danone, przez prawie pięć lat pracowała w należącej do niej firmie Żywiec Zdrój. W pokonywaniu kolejnych szczebli kariery pomagało jej rozległe wykształcenie. Ukończyła m.in. Wydział Chemiczny Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz marketing i zarządzanie w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.     —b.d.

Katarzyna Zawodna prezes Skanska Property Poland

Z początkiem marca zajęła fotel  prezesa Skanska Property Poland, spółki zajmującej  się realizacją projektów biurowych.

Poprzednio Katarzyna Zawodna, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie jako dyrektor regionu północnego oraz członek zarządu w Skanska Property Poland odpowiadała za strategię i projekty biurowe w Polsce północnej. Karierę w firmie zaczęła w 2006 r. jako asystentka w ówczesnym dziale marketingu i leasingu. Potem awansowała na menedżera projektu, a następnie jako  menedżer  ds. zrównoważonego rozwoju wprowadzała na rynek standardy zielonego budownictwa. Mama czteroletniej Julii.     —a.b.

Anita Błaszczak

Są ambitne, dynamiczne i świetnie wykształcone. Wiele z nich w krótkim czasie zajęło wysokie stanowiska w  branżach tradycyjnie „zarezerwowanych" dla mężczyzn. Nasza publikowana już po raz piąty lista  „Wschodzących gwiazd biznesu" potwierdza, że Polki z powodzeniem radzą sobie ze... szklanymi sufitami.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Reklama
Reklama