Szczyt jest jeszcze przed nimi

Już piąty raz wybraliśmy 10 kobiet, które odnoszą duże sukcesy zawodowe, choć są dopiero na półmetku kariery.

Publikacja: 08.03.2014 10:18

Aniela Hejnowska

Aniela Hejnowska

Foto: materiały prasowe

Anita Błaszczak

Są ambitne, dynamiczne i świetnie wykształcone. Wiele z nich w krótkim czasie zajęło wysokie stanowiska w  branżach tradycyjnie „zarezerwowanych" dla mężczyzn. Nasza publikowana już po raz piąty lista  „Wschodzących gwiazd biznesu" potwierdza, że Polki z powodzeniem radzą sobie ze... szklanymi sufitami.

Warto zauważyć, że kolejny raz dziesiątka jest zdominowana przez panie robiące kariery w globalnych korporacjach. Po części dlatego, że w takich firmach łatwiej o spektakularne międzynarodowe stanowiska. Jednak nie bez znaczenia jest zapewne  mocno akcentowana  w  korporacjach polityka różnorodności. Dzięki niej ambitne kobiety rzadziej są dziś pomijane podczas awansów.  Widać to choćby w finansach, gdzie po kryzysie z 2008 r. często powtarzano, że większy udział kobiet we władzach firm może pozwoliłby uniknąć aż tak głębokiej zapaści.

Finanse, jak zwykle, mają silną reprezentację w naszej dziesiątce, choć widać, że  kobiety menedżerki sprawdzają się też w reklamie, nieruchomościach, gastronomii i przemyśle spożywczym. Tym bardziej że są świetnie przygotowane do kariery – do dyplomu wyższej uczelni zwykle dodają  kolejne studia, także za granicą, w tym MBA.

Zgodnie z zasadą przyjętą przed pięcioma laty wschodzącą gwiazdą biznesu można zostać tylko raz. To oznacza, że co roku wyszukujemy dziesięć kobiet, które już sporo osiągnęły, a zdaniem  łowców menedżerów (w tym roku m.in. z Malek Recruitment) sporo mogą jeszcze osiągnąć. Potwierdzają to kariery uczestniczek zestawienia z poprzednich lat.

Kinga Piecuch, która znalazła się w nim w ub.r. jako prezes Xerox Polska, z początkiem roku została szefem SAP Polska. Aleksandra Samulewicz, jedna z gwiazd w 2012 roku jako członek zarządu Philip Morris Polska, od lata ubiegłego roku jest dyrektorem generalnym Philip Morris  na Węgrzech.  Sylwia Pyśkiewicz, która trafiła na listę w 2010 roku  jako szefową Loyalty Partners, do niedawna była  wiceprezesem potentata farmaceutycznego hurtu – Pelionu.

Aniela Hejnowska dyrektor zarządzająca Groupon Polska

Polskim oddziałem serwisu kieruje od października 2012 r. Groupon przechodzi rewolucję – odchodzi od zakupów grupowych, stając się platformą zakupową z tysiącami ofert dziennie, wędruje od promocyjnych karnetów do restauracji po weekendowe pobyty w hotelach i produkty w obniżonych cenach.

Dotychczas związana z rynkiem telekomunikacyjnym – najpierw w Tele2, później w Netii.

Aktywna członkini organizacji AEGEE oraz Vital Voices. Biegle posługuje się angielskim, francuskim i hiszpańskim. Uwielbia podróże w najdalsze zakątki świata, w które zawsze wyrusza wraz z mężem i dwiema córkami.     —pm

Sabina  Krzystolik wiceprezes Unilever CEE

Od ponad dwóch lat jest wiceprezesem ds. łańcucha dostaw koncernu Unilever w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (18 krajów). Absolwentka technologii chemicznej na Politechnice Śląskiej w Gliwicach jest jedną z niewielu kobiet, które robią karierę w produkcji. Awans na międzynarodowe stanowisko to efekt jej sukcesów w latach 2005–2011, gdy Sabina Krzystolik była dyrektorem fabryki Unilevera w Katowicach. W tym czasie wdrożyła inwestycje warte 120 mln euro, podwajając moce produkcyjne zakładu, który stał się jedną z największych i najważniejszych fabryk koncernu w Europie.     —a.b.

Magdalena Mielcarz dyrektor w Citibank N.A. London

Od czterech lat  jest dyrektorem    Treasury and Trade Solutions (bankowości transakcyjnej) w londyńskim oddziale Citibanku i  dyrektorem operacyjnym  TTS dla regionu EMEA-Europa, Bliski  Wschód i Afryka. Magdalena Mielcarz odpowiada za procesy zarządzania w ramach TTS EMEA. Wcześniej przez ponad dwa lata pracowała w Citi w Nowym Jorku jako szefowa planowania i analiz  TTS. Z bankiem Citi jest związana od 17 lat. Zaczęła karierę jeszcze w trakcie studiów ekonomicznych na Uniwersytecie Warszawskim. Od tamtego czasu pracowała w czterech krajach, awansując na kolejne stanowiska na poziomie regionalnym i globalnym.      —a.b.

Iwona Olbryś dyrektor generalny Telepizzy

Od 2011 r. zajmuje stanowisko dyrektora generalnego Telepizza Poland. Z powodzeniem rozwija sieć na trudnym rynku gastronomicznym. Elastycznie reaguje na trendy rynkowe. Niedawno poinformowała, że Telepizza będzie się koncentrować na mniejszych miejscowościach. ?Dopasuje ofertę i ceny do tamtejszych zwyczajów konsumenckich. Olbryś jest absolwentką Śląskiej Międzynarodowej Szkoły Handlowej w Katowicach. Studiowała we Francji specjalizację z zakresu negocjacji, technik sprzedaży i promocji.

Ponadto ukończyła w Madrycie podyplomowe studia w zakresie finansów.    —kmk

Renata Pasternak menedżer w HSBC w Londynie

Od września 2013 roku jest menedżerem w banku HSBC w Londynie. Jako senior insight manager w Commercial Banking Marketing Europe Renata Pasternak odpowiada za opracowywanie i wdrażanie programu badań marketingowych wspierających budowę i realizację strategii marketingowej dla bankowości komercyjnej i korporacyjnej HSBC w ?17 krajach Europy. Absolwentka SGH i UW,  pracuje w HSBC od 2010 r. Przed przeprowadzką do centrali była dyrektorem ds. marketingu polskiej spółki banku, HSBC Bank Polska, a wcześniej kierowała marketingiem bankowości korporacyjnej.

—a.b.

Beata Porowska członek zarządu Nestle Polska

W Nestle Polska panie mają duży wpływ na decyzje podejmowane na najwyższym szczeblu. Od początku lutego br. piątą kobietą w 12-osobowym zarządzie firmy jest Beata Porowska, będąca także jej dyrektorem ds. sprzedaży. Wcześniej przez osiem lat była szefem sprzedaży Nestle Nutrition, działu zajmującego się produktami dla dzieci i niemowląt. Stanęła na jego czele po tym, jak w 2007 r. z sukcesem przeprowadziła integrację firmy Alima-Gerber po przejęciu jej przez Nestle. Karierę zawodową rozpoczęła  w polskiej spółce firmy Procter & Gamble. Jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.     —b.d.

Katarzyna Scheer członek zarządu Allianz Polska

Jest specjalistką w dziedzinie zarządzania sprzedażą i marketingiem. Ukończyła MBA w Kellogg Business School. Do Allianz trafiła w momencie, gdy w firmie następowała pokoleniowa zmiana po ustąpieniu ze stanowiska prezesa długoletniego szefa firmy Pawła Dangla. Jako cel  stawia sobie osiągnięcie znaczącego wzrostu udziału Allianz w rynku i przygotowanie strategii sprzedaży produktów życiowych.

Ma  przygotować plan rozwoju dla kanałów dystrybucji produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych. W efekcie Allianz ma zdobyć wiodącą pozycję wśród najważniejszych ubezpieczycieli życiowych.     —eg

Olga Sobieraj prezes Ogilvy & Mather Poland

Stanowisko objęła we wrześniu 2013 r. – to ukoronowanie jej kilkunastoletniej kariery zawodowej w większości spędzonej w tej grupie. Przez ostatni rok pracowała na stanowisku dyrektora operacyjnego. Sama za swoje największe osiągnięcie uważa pracę przy tworzeniu dla Coca-Cola marki Kropla Beskidu i jej wprowadzanie na rynek, podobnie jak ubezpieczeniowego Liberty Direct. Już na studiach założyła z koleżanką agencję promocyjną, później jako podwykonawca pracowała przy promocji otwarcia galerii i trafiła do Gruppy66 – firma w 2002 r. połączyła się z Ogilvy. Grupa pod obecną nazwą funkcjonuje od 2012 r.     —pm

Agnieszka ?Tokarek-Nowicka dyrektor ds. badań rozwoju ?grupy Danone

Wody Evian, Volvic czy Badoit można kupić w 150 krajach. Od lipca 2013 r. to Agnieszka Tokarek-Nowicka decyduje m.in. o tym, w jakich opakowaniach będą  one sprzedawane. Zanim została dyrektorem ds. badań i rozwoju grupy Danone, przez prawie pięć lat pracowała w należącej do niej firmie Żywiec Zdrój. W pokonywaniu kolejnych szczebli kariery pomagało jej rozległe wykształcenie. Ukończyła m.in. Wydział Chemiczny Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz marketing i zarządzanie w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie.     —b.d.

Katarzyna Zawodna prezes Skanska Property Poland

Z początkiem marca zajęła fotel  prezesa Skanska Property Poland, spółki zajmującej  się realizacją projektów biurowych.

Poprzednio Katarzyna Zawodna, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie jako dyrektor regionu północnego oraz członek zarządu w Skanska Property Poland odpowiadała za strategię i projekty biurowe w Polsce północnej. Karierę w firmie zaczęła w 2006 r. jako asystentka w ówczesnym dziale marketingu i leasingu. Potem awansowała na menedżera projektu, a następnie jako  menedżer  ds. zrównoważonego rozwoju wprowadzała na rynek standardy zielonego budownictwa. Mama czteroletniej Julii.     —a.b.

Anita Błaszczak

Są ambitne, dynamiczne i świetnie wykształcone. Wiele z nich w krótkim czasie zajęło wysokie stanowiska w  branżach tradycyjnie „zarezerwowanych" dla mężczyzn. Nasza publikowana już po raz piąty lista  „Wschodzących gwiazd biznesu" potwierdza, że Polki z powodzeniem radzą sobie ze... szklanymi sufitami.

Pozostało 96% artykułu
Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie