Reklama

W 2026 r. firmy będą musiały walczyć o specjalistów AI i cybersecurity

Dwie najbardziej dziś deficytowe kompetencje w IT mogą być jeszcze trudniejsze do zdobycia w przyszłym roku, wraz z rozwojem automatyzacji wykorzystującej narzędzia sztucznej inteligencji.

Publikacja: 16.12.2025 13:56

W 2026 r. firmy będą musiały walczyć o specjalistów AI i cybersecurity

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Dlaczego w 2026 roku konkurencja o specjalistów z zakresu AI i cyberbezpieczeństwa może się zaostrzyć?
  • Jakie są główne wyzwania w rekrutacji specjalistów IT w różnych branżach?
  • Co sprawia, że niektóre kompetencje IT są bardziej poszukiwane na rynku pracy?
  • Jakie zmiany w wymaganiach dotyczących kompetencji IT przewidują przedsiębiorcy w obliczu rozwoju AI i automatyzacji?

– Firmy starają się rekrutować specjalistów z zewnątrz, ale tych na dzisiejszym rynku zwyczajnie brakuje. Wszystko wskazuje na to, że trend ten pozostanie z nami również w nadchodzącym roku – mówi Anna Stanek, head of growth (czyli menedżerka ds. rozwoju) w spółce Scalo, komentując wyniki jej badania „Deficyt kompetencji IT”, które w listopadzie br. objęło setkę dużych polskich firm z różnych branż.

Prawie sześć na dziesięć z nich (56 proc.) mówiło wtedy o trudnościach z pozyskaniem specjalistów IT, przy czym co piąta odczuwała je w znacznym stopniu.

Drogo, a często za mało

Głównym powodem (57 proc. wskazań) były koszty zatrudniania specjalistów (od których przedsiębiorcy oczekują dziś coraz więcej), ale prawie co trzeci pracodawca wskazywał trudności w znalezieniu potrzebnych firmie osób, czyli niedobór kandydatów z poszukiwanymi umiejętnościami.

Reklama
Reklama

Pierwszą trójkę deficytowych obecnie kompetencji tworzą: cyberbezpieczeństwo (41 proc. wskazań), AI/machine learning (33 proc.) i zarządzanie projektami IT (30 proc.). Jednak sporo, bo ponad jedna czwarta firm (26 proc.) narzeka też na trudności z obsadzeniem stanowisk związanych z rozwojem oprogramowania, a co piąta widzi ten problem w przypadku DevOpsów.

– Mimo ogólnie wysokiej podaży programistów na rynku, tylko niewielka grupa dysponuje kompetencjami, jakich obecnie pracodawcy potrzebują. Związane jest to z dynamicznym rozwojem technologii, który obserwujemy w ostatnich miesiącach – wyjaśnia Anna Stanek.

W nowym roku ankietowani pracodawcy raczej nie będą mogli liczyć na łatwiejszy dostęp do deficytowych ekspertów.

Niemal w każdym badaniu przedsiębiorstw widać chęć do dalszego rozwoju, a często też do przyspieszenia cyfryzacji i automatyzacji (wymuszają to także nowe regulacje, w tym KSeF). W rezultacie trudny do zaspokojenia popyt na specjalistów z kompetencjami niezbędnymi w rozwoju automatyzacji i inteligentnych rozwiązań, może się jeszcze nasilić.

Reklama
Reklama

Kompetencje AI będą nr 1

Uczestnicy badania Scalo, która specjalizuje się w outsourcingu IT, wśród kluczowych w 2026 r. kompetencji IT wskazują najczęściej (51 proc.) te z obszaru AI/machine learning.

Czytaj więcej

Eksperci wskazują zawody i kompetencje przyszłości

Jednak niewiele mniej ważne będą dla firm kompetencje w dziedzinie cybersecurity (41 proc.), co oznacza dalszy wzrost liczby ofert pracy dla specjalistów i menedżerów od cyberbezpieczeństwa. Wśród najbardziej poszukiwanych umiejętności znajdą się również te związane z integracją systemów, czyli łączeniem rozproszonych i różnorodnych technologii (26 proc.), oraz data engineeringiem (23 proc.). Co piąta duża firma do kluczowych w nowym roku kompetencji IT zalicza też te związane z rozwojem technologii chmurowych, DevOps czy analityką biznesową.

Wprawdzie 39 proc. dużych polskich firm przewiduje, że automatyzacja i AI ograniczą zapotrzebowanie na specjalistów w niektórych obszarach IT (w tym w rozwoju oprogramowania), lecz niemal taka sama grupa (40 proc.) uważa, że AI nie zmniejszy zapotrzebowania na developerów, a jedynie zmieni wymagane kompetencje.

Czytaj więcej

Październikowa frustracja kandydatów na rynku rekrutacji

Przewidując dalsze trudności w rekrutacji, zatrudnieniu oraz utrzymaniu specjalistów IT (57 proc. firm zauważa wzrost kosztów w tym zakresie), część badanych przedsiębiorstw sięga po outsourcing. 41 proc. z nich planuje w ciągu najbliższych dwóch lat zwiększyć skalę outsourcingu IT stawiając przede wszystkim na doświadczenie techniczne i kompetencje partnerów outsourcingowych (63 proc.).

Rynek pracy
Co dziewiąty pracujący w Polsce ma tylko umowę zlecenie – dane GUS
Rynek pracy
Coraz mniej wakatów na zamrożonym rynku pracy
Rynek pracy
Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników
Rynek pracy
Dyrektywa Women on Boards – co o niej wiedzą Polacy?
Rynek pracy
Ważna jest nie tylko płaca
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama