Resocjalizacja w epoce brązu

Kiedy myślimy o dawnych systemach prawnych, wyobrażamy sobie okrucieństwo, przemoc i tortury.

Publikacja: 10.01.2016 13:44

Wojciech Czabanowski

Wojciech Czabanowski

Foto: archiwum prywatne

Najstarsze zachowane mezopotamskie kodeksy w powszechnej świadomości zostały sprowadzone do frazy „oko za oko, ząb za ząb“, mającej dobitnie świadczyć o tym, że narody te kierowały się bardzo prymitywnie rozumianym retrybutywizmem.

Tymczasem jeszcze przed Babilończykami, refleksją nad prawem i karą zajmowali się Sumerowie. Do naszych czasów zachowała się bogata literatura sumeryjska, która została przetłumaczona na języki nowożytne. Dla Sumerów, z których dziedzictwa Akkadyjczycy, czyli późniejsi Asyryjczycy i Babilończycy, czerpali pełnymi garściami, istotnym tematem rozważań były nie tylko unormowania kodeksowe, ale także sens wymierzanych kar i system więziennictwa.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości