Nestle zdecydowało się rozwiązać 10-letnią współpracę marki KitKat z organizacją Fairtrade. W jej ramach kakao, z którego robiona była czekolada do tych popularnych batoników pochodziła od certyfikowanych przez Fairtrade farmerów uzyskujących gwarantowaną przez organizację cenę za swoje płody rolne. Celem Fairtrade jest bowiem zapewnienie rolnikom cen gwarantujących zarówno zwrot kosztów produkcji, jak i pewien poziom zysku. Szef Fairtrade określił decyzję Nestle jako „głęboko rozczarowującą".

- Relacja Nestle z rolnikami z Wybrzeża Kości Słoniowej dużo dawała wiejskim społecznościom pomagając im doprowadzać energię elektryczną i budować pompy. Ta decyzja to duży cios – mówił, cytowany przez „The Guardian" Michael Gidney, szef Faitrtrade Foundation.

Rozwiązując współpracę z Fairtrade Nestle podejmie od października współpracę z Rainforest Alliane, organizacją, z którą współpracuje już przy produkcji innych marek słodyczy. Równocześnie koncern zapewnia, że zdaje sobie sprawę z wpływu, jaki jego decyzja wywrze na hodowcach kakao, ale równocześnie zapewnia, że „ciężko pracuje" by ten wpływ ograniczyć. Nestle deklaruje, że pomoże chętnym rolnikom w uzyskaniu certyfikatów Rainforest Alliance. Oprócz tego koncern zapewnia, że decyzja nie była motywowana oszczędnościami.

- Rozszerzenie naszego partnerstwa z Rainforest Alliance podkreśla nasze zaangażowanie w zrównoważone pozyskiwanie kakao w naszym światowym łańcuchu zaopatrzeniowym. Nasze pełne sukcesów partnerstwo z Fairtrade kończy się, gdyż harmonizujemy międzynarodowo naszą certyfikację zrównoważonych źródeł surowców – twierdzi Simon Billington z Nestle Confectionery.

Rainforest Alliance jest organizacją non-profit skoncentrowaną na promowaniu zrównoważonego rolnictwa i pozyskiwania surowców pochodzenia roślinnego (np. drewna czy oleju palmowego). Jakkolwiek Rainforest Alliance nie gwarantuje hodowcom minimalnych cen (co jest powodem krytyki), to równocześnie badania dowodzą, że certyfikowani rolnicy uzyskują lepsze ceny od tych, którzy nie mają certyfikatu. Największą krytykę budzi polityka Rainforest Alliance dopuszczająca posługiwanie się logiem Rainforest Alliance na opakowaniu produktu jest zawarte minimum 30 procent certyfikowanego surowca.