Wojny, kryzysy, inflacja. Tymczasem świat głębiej zagląda do szklanki z trunkiem

Wartość eksportu whisky pierwszy raz w historii przekroczyła 6 mld funtów, co oznacza w ujęciu rocznym wzrost aż 37 proc. Po raz pierwszy najwięcej trunku trafiło do Azji, a nie do Europy. Jeśli chodzi o kraje, liderem są USA.

Publikacja: 13.04.2023 15:50

Wojny, kryzysy, inflacja. Tymczasem świat głębiej zagląda do szklanki z trunkiem

Foto: Adobe Stock

Jak podaje Scotch Whisky Association, czyli organizacja producentów tego szkockiego trunku narodowego, to efekt odbudowy zapasów po pandemii, globalnego odbicia w segmencie handlu na lotniskach oraz powszechny trend przechodzenia przez konsumentów na spożycie coraz droższych alkoholi premium. W efekcie możliwy był wzrost światowego eksportu whisky aż o 37 proc. rok do roku.

Wartość zagranicznej sprzedaży tego trunku w 2022 r. wyniosła rekordowe 6,2 mld funtów. Było to więcej o 1,68 mld funtów w porównaniu do 2021 r. oraz o 1,28 mld funtów do poziomu z 2019 r.

21 proc. rdr wzrosła również ilość eksportowanej whisky, która w 2022 r. stanowiła ekwiwalent 1,67 mld butelek o gramaturze 70 ml i była o 291 mln butelek większa rdr oraz o 364 mln butelek większa w porównaniu do pre-pandemicznego 2019 r.

Czytaj więcej

Wódka Absolut wróciła do Rosji. Tłumaczenie producenta jest kuriozalne

– W 2022 r. producenci szkockiej whisky skorzystali na ponownym otwarciu branży hotelarskiej na kluczowych rynkach na świecie oraz odbiciu w segmencie podróży, co stworzyło dobre warunki dla konsumpcji szkockiej whisky przez osoby podróżujące zarówno w celach biznesowych, jak i turystycznych – wyjaśnia w komunikacie Mark Kent, prezes Scotch Whisky Association. – Warto podkreślić, że branża szkockiej whisky pozostała jednym z silnych filarów wzrostu nawet w roku, w którym notowano poważne problemy gospodarcze oraz zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw – dodaje.

Pierwszy raz w historii rejon Azji i Pacyfiku prześcignął rynek UE i zajął pierwsze miejsce jako największy regionalny rynek szkockiej whisky na świecie. Spowodowane to było dwucyfrowymi wzrostami wartości eksportu na rynki takie jak: Tajwan (39 proc.), Singapur (50 proc.), ale przede wszystkim Indie (93 proc.) i Chiny (18 proc.). Choć rozwinięte kraje UE również notowały znaczące wzrosty wartości eksportu, to wciąż były one mniejsze, niż w przypadku azjatyckich tygrysów. Dla przykładu Indie pierwszy raz w historii wyprzedziły Francję i stały się największym rynkiem pod względem wolumenu sprzedanego trunku z wynikiem ekwiwalentu 219 mln butelek 70 ml i wzrostem na poziomie 60 proc. rdr.

– Teraz to Azja dyktuje trendy. Warto dodać, że potencjał wzrostu konsumpcji szkockiej whisky nad Gangesem jest ogromny. Pomimo dotychczasowych wzrostów segment szkockiej whisky stanowi jedynie 2 proc. indyjskiego rynku whisky – wyjaśnia Krzysztof Maruszewski założyciel i Prezes firmy Stilnovisti, zajmującej się inwestycjami alternatywnymi w whisky oraz wino. – Dalszemu rozwojowi handlu pomiędzy Wielką Brytanią a Indiami sprzyjać będzie również zawarta umowa o wolnym handlu, która zniosła cło na szkocką whisky, wynoszące do tej pory 150 proc. – podsumowuje.

USA to nadal największy rynek szkockiej whisky pod względem wartości eksportu, który po pandemicznym osłabieniu wzrósł 30 proc. rdr i ponownie przekroczył 1 mld funtów, odnotowując wzrost z 790 mln funtów w 2021 r. do 1,053 mld funtów w 2022 r. Dobre wyniki osiągnięto pomimo pojawienia się trudności w postaci wprowadzenia ceł na szkockie whisky single malt. Znaczące wzrosty odnotowano również w Meksyku i Kanadzie.

Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
Ukraińska firma przejmuje polskiego producenta lodów i mrożonek