Diety pudełkowe prężnie rozwijały się od kilku lat, ale jako nisza rynku dostaw gastronomicznych. Zamknięcie Polaków w domach podczas pandemii i przejście wielu pracowników na zdalny model pracy spowodowały istną eksplozję zainteresowania taką ofertą i wzrost wartości rynku do 2 mld zł.

Z badania zleconego przez firmę Kukuła Healthy Food, przeprowadzonego na przełomie września i października, wynika, że 21 proc. spośród osób, które choć raz spróbowały takiej oferty, teraz zamawia ją regularnie. Dodatkowo aż 37 proc. Polaków planuje takiego produktu spróbować.

Obiad pod drzwiami

– W okresie powakacyjnym wzrasta liczba zamówień. Ostatni kwartał roku to dla wielu osób mobilizacja, by zdrowo i bezpiecznie popracować nad sylwetką – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i właściciel cateringu dietetycznego Kukuła Healthy Food. Z badania wynika, że główne przyczyny chęci skorzystania z cateringu dietetycznego to zdrowsze odżywianie, odchudzanie oraz brak czasu na gotowanie. Jako największą zaletę diety pudełkowej wśród osób korzystają-cych i nie korzystających z tej usługi wskazuje się oszczędność czasu związaną z zakupami i przygotowaniem posiłków.

Inni gracze potwierdzają, iż rynek rozwija się w szybkim tempie. – Intensywny proces szczepień przed wakacjami przełożył się na liczne wyjazdy Polaków na wakacje, więc catering dietetyczny zaliczył naturalny dla tego okresu spadek sezonowy: liczby dostaw w tamtym czasie sięgały poziomu ok. 160 tys. paczek dziennie – mówi Przemysław Skokowski, prezes porównywarki ofert cateringowych Dietly.pl. – Jednak rekordy wyników za 2021 r. są dopiero przed nami i będą one miały miejsce na początku grudnia, po Black Week oraz Cyber Monday, oraz w okresie ponoworocznym – dodaje.

Czytaj więcej

Dieta pudełkowa, pizza, sushi. Polska dieta à la pandemia

Wciąż wśród najchętniej zamawianych diet królują diety standardowe, odchudzające i sportowe, w tym również ich wegetariańskie warianty. Rośnie także znaczenie różnych diet eliminacyjnych – 13 proc. respondentów wyklucza z menu laktozę, 8 proc. nabiał, a co dziesiąty – gluten.

– Na przestrzeni ostatniego roku liczba zamówień na menu wegetariańskie i wegańskie zdecydowanie wzrosła, miesięcznie jest to ok 5 proc. – mówi Jakub Kukuła. – Polacy mają coraz większą wiedzę w dziedzinie prawidłowego odżywiania i coraz więcej osób przywiązuje wagę do tego, co je, i stawia na dobrze zbilansowane diety – dodaje.

Autopromocja
FIRMA.RP.PL

Sprawdzona, pogłębiona i kompleksowa wiedza dla MŚP

CZYTAJ WIĘCEJ

Zmiana na talerzu

Boom na cateringi to element zmian zwyczajów żywieniowych i gastronomicznych, co potwierdza również badanie Food Trendy serwisu Pyszne.pl, lidera rynku zamówień online z ponad 3 mln użytkowników i 13 tys. współpracujących restauracji.

Z ostatniej edycji wynika, że najszybciej zyskują obecnie na popularności kuchnie takie jak grecka, amerykańska czy tajska. Liderem, jeśli chodzi o dania, jest oczywiście nadal pizza, choć branżowi eksperci podkreślają, iż nawet w tym przypadku na przestrzeni ostatnich lat dokonał się ogromny przełom.

– Dziesięć lat temu nikt nie słyszał o pizzy neapolitańskiej, restauracje nie sprowadzały mąki z Włoch, a hamburgery kojarzyły się z tanim daniem fastfood, a co dopiero mówić o ich na przykład roślinnej wersji – mówi Grzegorz Łapanowski, znany kucharz. – Mamy do czynienia z rewolucją jakościową. Interesujące są zwłaszcza nisze, w nich widać prawdziwą rewolucję, jeśli chodzi o wiedzę na temat kuchni i gotowania, a internet spowodował to, że ekspertów w tych dziedzi-nach jest coraz więcej – dodaje.

Czytaj więcej

Diety pudełkowe: Polacy je kochają. W czym tkwi ich sekret?

Wśród pięciu najpopularniejszych kuchni obok włoskiej i amerykańskiej są polska, chińska i japońska. Serwis podaje, że popularność dań wegetariańskich i wegańskich wzrosła o 49 proc. – W większości restauracji są dania bezmięsne, i to takie, po które sięga się coraz częściej. Nikt nie może ryzykować ich braku, ponieważ jeśli w grupie odwiedzającej lokal choć jedna osoba nie je mięsa, to przy braku odpowiedniej oferty dla niej pozostali też zrezygnują z posiłku w tym miejscu – mówi Arkadiusz Krupicz, prezes i współzałożyciel Pyszne.pl.

– Średnia wartość zamówienia w dowozie od 2019 r. wzrosła aż o ponad 10 zł do 63,7 zł w październiku 2021 r. – mówi Grzegorz Aksamit, wiceprezes firmy Stava, obsługującej dostawy posiłków. Oznacza to wzrost rok do roku o 10,2 proc., a w perspektywie od 2019 do 2021 aż o 21,3 proc.

Z powodu pandemii i ograniczeń w przyjmowaniu gości dostawy stanowiły już w 2020 r. 44 proc. rynku gastronomicznego.

Czytaj więcej

Żabka okupuje się w dietach pudełkowych. Kolejne przejęcie