Przez pandemię Polacy stawiają na gotowe posiłki

37 proc. Polaków choć raz skorzystało z cateringu pudełkowego, a z tego co piąty zamawia go regularnie. Zwrot w tym kierunku jest coraz mocniejszy.

Publikacja: 30.11.2021 21:00

Dieta pudełkowa coraz popularniejsza

Dieta pudełkowa coraz popularniejsza

Foto: Adobe Stock

Diety pudełkowe prężnie rozwijały się od kilku lat, ale jako nisza rynku dostaw gastronomicznych. Zamknięcie Polaków w domach podczas pandemii i przejście wielu pracowników na zdalny model pracy spowodowały istną eksplozję zainteresowania taką ofertą i wzrost wartości rynku do 2 mld zł.

Z badania zleconego przez firmę Kukuła Healthy Food, przeprowadzonego na przełomie września i października, wynika, że 21 proc. spośród osób, które choć raz spróbowały takiej oferty, teraz zamawia ją regularnie. Dodatkowo aż 37 proc. Polaków planuje takiego produktu spróbować.

Obiad pod drzwiami

– W okresie powakacyjnym wzrasta liczba zamówień. Ostatni kwartał roku to dla wielu osób mobilizacja, by zdrowo i bezpiecznie popracować nad sylwetką – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i właściciel cateringu dietetycznego Kukuła Healthy Food. Z badania wynika, że główne przyczyny chęci skorzystania z cateringu dietetycznego to zdrowsze odżywianie, odchudzanie oraz brak czasu na gotowanie. Jako największą zaletę diety pudełkowej wśród osób korzystają-cych i nie korzystających z tej usługi wskazuje się oszczędność czasu związaną z zakupami i przygotowaniem posiłków.

Inni gracze potwierdzają, iż rynek rozwija się w szybkim tempie. – Intensywny proces szczepień przed wakacjami przełożył się na liczne wyjazdy Polaków na wakacje, więc catering dietetyczny zaliczył naturalny dla tego okresu spadek sezonowy: liczby dostaw w tamtym czasie sięgały poziomu ok. 160 tys. paczek dziennie – mówi Przemysław Skokowski, prezes porównywarki ofert cateringowych Dietly.pl. – Jednak rekordy wyników za 2021 r. są dopiero przed nami i będą one miały miejsce na początku grudnia, po Black Week oraz Cyber Monday, oraz w okresie ponoworocznym – dodaje.

Czytaj więcej

Dieta pudełkowa, pizza, sushi. Polska dieta à la pandemia

Wciąż wśród najchętniej zamawianych diet królują diety standardowe, odchudzające i sportowe, w tym również ich wegetariańskie warianty. Rośnie także znaczenie różnych diet eliminacyjnych – 13 proc. respondentów wyklucza z menu laktozę, 8 proc. nabiał, a co dziesiąty – gluten.

– Na przestrzeni ostatniego roku liczba zamówień na menu wegetariańskie i wegańskie zdecydowanie wzrosła, miesięcznie jest to ok 5 proc. – mówi Jakub Kukuła. – Polacy mają coraz większą wiedzę w dziedzinie prawidłowego odżywiania i coraz więcej osób przywiązuje wagę do tego, co je, i stawia na dobrze zbilansowane diety – dodaje.

Zmiana na talerzu

Boom na cateringi to element zmian zwyczajów żywieniowych i gastronomicznych, co potwierdza również badanie Food Trendy serwisu Pyszne.pl, lidera rynku zamówień online z ponad 3 mln użytkowników i 13 tys. współpracujących restauracji.

Z ostatniej edycji wynika, że najszybciej zyskują obecnie na popularności kuchnie takie jak grecka, amerykańska czy tajska. Liderem, jeśli chodzi o dania, jest oczywiście nadal pizza, choć branżowi eksperci podkreślają, iż nawet w tym przypadku na przestrzeni ostatnich lat dokonał się ogromny przełom.

– Dziesięć lat temu nikt nie słyszał o pizzy neapolitańskiej, restauracje nie sprowadzały mąki z Włoch, a hamburgery kojarzyły się z tanim daniem fastfood, a co dopiero mówić o ich na przykład roślinnej wersji – mówi Grzegorz Łapanowski, znany kucharz. – Mamy do czynienia z rewolucją jakościową. Interesujące są zwłaszcza nisze, w nich widać prawdziwą rewolucję, jeśli chodzi o wiedzę na temat kuchni i gotowania, a internet spowodował to, że ekspertów w tych dziedzi-nach jest coraz więcej – dodaje.

Czytaj więcej

Diety pudełkowe: Polacy je kochają. W czym tkwi ich sekret?

Wśród pięciu najpopularniejszych kuchni obok włoskiej i amerykańskiej są polska, chińska i japońska. Serwis podaje, że popularność dań wegetariańskich i wegańskich wzrosła o 49 proc. – W większości restauracji są dania bezmięsne, i to takie, po które sięga się coraz częściej. Nikt nie może ryzykować ich braku, ponieważ jeśli w grupie odwiedzającej lokal choć jedna osoba nie je mięsa, to przy braku odpowiedniej oferty dla niej pozostali też zrezygnują z posiłku w tym miejscu – mówi Arkadiusz Krupicz, prezes i współzałożyciel Pyszne.pl.

– Średnia wartość zamówienia w dowozie od 2019 r. wzrosła aż o ponad 10 zł do 63,7 zł w październiku 2021 r. – mówi Grzegorz Aksamit, wiceprezes firmy Stava, obsługującej dostawy posiłków. Oznacza to wzrost rok do roku o 10,2 proc., a w perspektywie od 2019 do 2021 aż o 21,3 proc.

Z powodu pandemii i ograniczeń w przyjmowaniu gości dostawy stanowiły już w 2020 r. 44 proc. rynku gastronomicznego.

Czytaj więcej

Żabka okupuje się w dietach pudełkowych. Kolejne przejęcie

Diety pudełkowe prężnie rozwijały się od kilku lat, ale jako nisza rynku dostaw gastronomicznych. Zamknięcie Polaków w domach podczas pandemii i przejście wielu pracowników na zdalny model pracy spowodowały istną eksplozję zainteresowania taką ofertą i wzrost wartości rynku do 2 mld zł.

Z badania zleconego przez firmę Kukuła Healthy Food, przeprowadzonego na przełomie września i października, wynika, że 21 proc. spośród osób, które choć raz spróbowały takiej oferty, teraz zamawia ją regularnie. Dodatkowo aż 37 proc. Polaków planuje takiego produktu spróbować.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli
Przemysł spożywczy
McDonald's wprowadza do oferty popularne pączki Krispy Kreme