Nestle wycofuje zupy instant z ołowiem

Nestle wycofuje ze sklepów w Indiach zupy instant w których stwierdzono bardzo wysoki poziom ołowiu, a miejscowe media piszą o największym skandalu na indyjskim rynku spożywczym od niemal 10 lat.

Publikacja: 06.06.2015 12:56

Nestle wycofuje zupy instant z ołowiem

Foto: Bloomberg

Największy koncern spożywczy świata poinformował, że wycofuje z indyjskich sklepów serie zup z makaronem, sprzedawanych pod marką Maggi. W próbce kontrolnej wykryto bowiem wysokie stężenie ołowiu. Kontrolę przeprowadzili eksperci koncernu.

Prezes Nestle Paul Bulcke zwołał specjalna konferencje prasową by wyjaśnić wątpliwości i zapewniając, że koncern zrobi wszystko by skażone zupy nie dostały się na rynek. wcześniej szwajcarski koncern był krytykowany za opieszała reakcje na wykrycie zanieczyszczenia w zupach Maggi.

- Jesteśmy koncernem, który bazuje na zaufaniu konsumentów - zapewniał w New Delhi Bulcke, ale mimo zapewnień, że nie ma ryzyka zatrucia się feralnymi zupkami, został on zakrzyczany przez lokalnych reporterów. Mimo to prezes Nestle zapewniał, że nie ma powodów do niepokoju. Wstrzymanie sprzedaży zup to tylko "działanie prewencyjne".

Jednak indyjskie władze sanitarne twierdzą, że w badaniach laboratoryjnych jednoznacznie wykazano, że skażone zupy są niebezpieczne dla ludzi i mogą zaszkodzić zdrowiu konsumentów. Na dodatek Nestle złamało przepisu oznakowania środków spożywczych a także kilka innych, drobniejszych przepisów dotyczących produktów spożywczych w Indiach.

Prezes Bulcke zapewniał na konferencji prasowej, że wycofana partia zup znów trafi do sprzedaży, jak tylko sprawdzona zostanie cała linia produkcyjna. Zapewnił też, że koncern współpracuje z władzami śledczymi.

Zupy z makaronem stanowią 15-20 proc. całej sprzedaży produktów Nestle w Indiach, dają jednak mały obrót, ponieważ są stosunkowo tanie i dostępne dla każdego. Za jedna paczkę zupy trzeba zapłacić równowartość 20 eurocentów. Zupy Nestle można kupić praktycznie wszędzie od supermarketu po ulicznych sprzedawców. Maggi, reklamowane m.in. przez gwizdy Bollywood, to najpopularniejsza marka na rynku indyjskim, zostawiająca daleko w tyle konkurentów takich jak Hindustan, Unilever, Knorr czy GlaxoSmithKline.

Indyjscy analitycy ostrzegają, że Nestle może stracić na tej aferze. - Reakcja na wykrycie skażenia była zła. Tygodniami zaprzeczano a media społecznościowe aż huczały - mówi Arvind Singhal, prezes firmy doradczej Technopak. - W dzisiejszych czasach, czasach mediów społecznościowych nie można ignorować konsumentów i władz - podkreślił Singhal.

Ostatni skandal z produktami spożywczymi w Indiach miał miejsce 2006 roku, kiedy to wykryto pestycydy w napojach Coca-cola i Pepsico.

Przemysł spożywczy
Królewiec wprowadza kartki na żywność, ale nie dla wszystkich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Przemysł spożywczy
Upadła Manufaktura Piwa Wódki i Wina. Palikot w areszcie. Czy to początek końca?
Przemysł spożywczy
Czeczen właścicielem aktywów Danone w Rosji. Jest odznaczony „Orderem Kadyrowa”
Przemysł spożywczy
Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Przemysł spożywczy
Święta, święta i… do kosza. Wyrzucamy 1,6 kg świątecznego jedzenia na osobę