Zamówienia in-house na publiczny transport nadal dopuszczalne

Niezasadna jest teza, że wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE wywoła rewolucję na polskim rynku usług publicznego transportu autobusowego, zmuszając zamawiających do stosowania trybu koncesji.

Publikacja: 06.07.2020 17:30

Zamówienia in-house na publiczny transport nadal dopuszczalne

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

W ostatnim czasie pojawiają się głosy, że w związku z wyrokiem TSUE z 21 marca 2019 r. w sprawach połączonych C?266/17 i C?267/17 obecnie nie jest dopuszczalne udzielanie bezpośrednich zamówień (tzw. zamówień „in-house") na usługi publicznego transportu autobusowego. Poglądy wynikają z braku rozważenia istoty zagadnienia i są zasadniczo błędne. We wspomnianej sprawie TSUE rozstrzygał spór interpretacyjny, który powstał w judykaturze niemieckiej, na gruncie art. 5 rozporządzenia PE i Rady nr 1370/2007. Niektóre sądy niemieckie wywodziły, że art. 5 ust. 2 jest przepisem szczególnym w stosunku do dyrektyw w sprawie zamówień publicznych (obecnie dyrektywy nr 24/2014 i 25/2014) i należy go stosować również w przypadku udzielania zamówień in-house na transport autobusowy lub tramwajowy. Inne sądy niemieckie były zdania, że – ze względu na wyłączenie w art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia – do bezpośredniego udzielania zamówień na transport autobusowy lub tramwajowy należy stosować zasady określone w dyrektywach (obecnie art. 28 i 29 dyrektywy sektorowej).

Pozostało 84% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?