Wymagania związane z podjęciem i wykonywaniem krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką określa ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (dalej: u.t.d.). Przewidziano w niej, że taka działalność wymaga uzyskania licencji wydanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Licencji udziela się na wniosek przedsiębiorcy, czyli podmiotu, który uzyskał wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), ze wskazaniem jako przedmiotu działalności – zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) – kodu 4932Z (działalność taksówek osobowych).
Sprawdź, czy możesz ubiegać się o licencję
Licencję może uzyskać tylko przedsiębiorca:
Konieczność spełnienia tych przesłanek określa się jako wymóg dobrej reputacji. W przypadku osoby prawnej powyższe ograniczenia dotyczą członków jej organu zarządzającego, a w odniesieniu do spółki jawnej lub komandytowej – osób zarządzających tą spółką.
Ustal, na jakim obszarze chcesz wykonywać działalność
Licencja jest udzielana na obszar obejmujący: gminę, gminy sąsiadujące – po uprzednim zawarciu przez nie porozumienia (w takim przypadku licencję wydaje wójt właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania przedsiębiorcy) bądź miasto stołeczne Warszawę. Po uzyskaniu licencji przedsiębiorca będzie mógł wykonywać przewozy także z obszaru wskazanego w licencji poza ten obszar. Świadczenie usług przewozowych poza obszarem określonym w licencji będzie mogło jednak polegać tylko na wykonywaniu przewozu w drodze powrotnej lub w razie złożenia zamówienia przez klienta z innego obszaru (art. 6 ust. 5 u.t.d.).