- Czy po przystąpieniu do ubezpieczenia ochrony prawnej ubezpieczyciel wypłaci mi należne odszkodowanie na skutek zgłoszenia szkody, czy też zobowiązany będę do dokonywania określonych czynności, zanim nastąpi wypłata odszkodowania?
W związku ze zgłoszeniem szkody w ramach posiadanego ubezpieczenia ochrony prawnej, na ubezpieczonym już od początku wszczęcia procedury likwidacji szkody ciąży obowiązek aktywnego współdziałania z towarzystwem ubezpieczeniowym.
Powinność ta, określona w ogólnych warunkach ubezpieczenia ochrony prawnej, przedkłada się na aktywną współpracę ubezpieczonego. Oznacza to, że bez działania czy też współdziałania osoby ubezpieczonej, co do zasady nie nastąpi spełnienie świadczenia z umowy ubezpieczenia bądź też jego przyznanie zostanie opóźnione na skutek niemożliwości ustalenia okoliczności faktycznych, niezbędnych do przyjęcia odpowiedzialności przez zakład ubezpieczeń.
Ubezpieczony, składając wniosek o objęcie ochroną ubezpieczeniową, powinien przekazać ubezpieczycielowi dokumenty, na podstawie których określony zostanie charakter i czas powstania zdarzenia ubezpieczeniowego. Przedłożone dokumenty wskażą na charakter powstałego sporu prawnego, a także potwierdzą, czy spór związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą przez ubezpieczonego.
Ponadto ubezpieczony powinien jak najszybciej przekazać ubezpieczycielowi dokument pełnomocnictwa udzielonego adwokatowi bądź radcy prawnemu oraz informować go o dalszym przebiegu sprawy.