Eksperci apelują do szefów resortów zdrowia i infrastruktury. Chcą, przynajmniej czasowo, obniżyć prędkość w związku z zagrożeniem, jakie niesie z sobą rozprzestrzenianie się pandemii koronawirusa. W specjalnym wniosku do obu ministrów proponują: na autostradzie – 120 km/h; na dwujezdniowej drodze ekspresowej – 110 km/h; na jednojezdniowej drodze ekspresowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 90 km/h.; na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym – 80 km/h, a w terenie zabudowanym 50 km/h – bez względu na porę. Powód? Mniejszy ruch, mniej drobnych kolizji, ale więcej ciężkich wypadków drogowych.
– Rzeczywista redukcja prędkości jest skutecznym środkiem ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych – tłumaczy dr Jeremi Rychlewski z Zakładu Budowy Mostów i Dróg Kolejowych Politechniki Poznańskiej, jeden z autorów podpisanych pod wnioskiem. Dodaje, że obok nowych limitów ważna jest egzekucja przepisów.
Co takie ograniczenie ma przynieść? – Zmniejszenie rzeczywistej prędkości średniej o 1 km/h powoduje redukcję liczby ofiar wypadków o 3–5 proc. – twierdzą eksperci. I podają, że np. obniżając limit o 10 km/h, można oczekiwać zmniejszenia średniej prędkości o ok. 2,5 km/h, ale nawet przy takiej reakcji kierowców na odcinkach ze zmianą limitu prędkości spodziewana jest redukcja liczby ofiar wypadków, w zdecydowanej większości wymagających długiej hospitalizacji, o ok. 10 proc.
Czytaj też: