Młodzi kierowcy jeżdżą niebezpiecznie, bo są źle wyszkoleni

Około tysiąca osób jeżdżących samochodem krócej niż 12 miesięcy, traci każdego roku prawo jazdy. To najniebezpieczniejsza grupa na drogach

Publikacja: 22.06.2012 08:30

Początkujący kierowca (posiadający prawo jazdy krócej niż  rok) traci je po zebraniu ponad 20 punktów karnych. Jego sytuacja już dziś jest gorsza niż kierowcy doświadczonego. Ten po przekroczeniu limitu punktów  musi bowiem zdać egzamin na prawo jazdy; młody – przejść od nowa cały cykl szkolenia i dopiero wówczas zdać egzamin.

Nawet te poważne konsekwencje nie odstraszają najmłodszych kierowców od łamania prawa drogowego. Dowód? Statystyki Komendy Głównej Policji. W 2003 r. tylko 148 kierowców jeżdżących najkrócej (do roku) wróciło do pozycji kandydata na kierowcę. W 2008 r. takich osób było już 687, w 2009 r. – 909, a w 2011 r. – 703. Niebawem będzie jeszcze gorzej, bo od  9 czerwca zaostrzono taryfikator punktów karnych. Za kilkanaście wykroczeń będzie ich przyznawanych więcej.

Jeździć z głową

Problem jest poważny. Kierowcy poniżej 25 lat stanowią  10 proc. populacji wszystkich jeżdżących po drogach. Tymczasem powodują oni 21 proc.  wypadków i stanowią 30 proc.  śmiertelnych ofiar w wypadkach samochodów osobowych.

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że w ponad 30 proc. wypadków uczestniczą kierowcy ze stażem krótszym niż dwa lata, a wśród nich przeważają ludzie w wieku od 18 do 24 lat.

Będzie bezpieczniej

W Polsce źle uczymy jeździć kandydatów na kierowców. Skupiamy się tylko  na przygotowaniu i  zaliczeniu egzaminu – ocenia  Mateusz Walewski, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

I dodaje, że kiedy widzi ogłoszenie „prawo jazdy w pięć dni" albo „wczasy z prawem jazdy", ma ochotę wejść do środka i powiedzieć, co  o tym myśli i czym taka działalność grozi.

– Liczy się tylko szybki zysk – uważa.

Najważniejszym rozwiązaniem, jakie przewiduje ustawa o kierujących pojazdami (ma wejść w życie w styczniu 2013 r.), jest dwuletni okres próbny. W tym czasie młody kierowca będzie poddany szczególnym rygorom, jeśli chodzi o liczbę popełnianych przez niego wykroczeń. Za dwa wykroczenia w ruchu drogowym zostanie skierowany na kurs reedukacyjny, a jego okres próbny zostanie wydłużony o kolejne dwa lata. Jeżeli popełni trzecie wykroczenie – straci prawo jazdy. Taki sam skutek będzie miało dla niego popełnienie jednego przestępstwa drogowego.

Z dwuletnim okresem próbnym będą się wiązały także inne wymagania i ograniczenia.

I tak, przez pierwsze miesiące młody kierowca nie będzie  na przykład mógł pracować jako zawodowy kierowca (nie będzie  także mógł prowadzić tego rodzaju działalności gospodarczej).

Opinia

Tadeusz Wiesław Bratos, przewodniczący Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce

Młodzi kierowcy są szkoleni po to, by zdali egzamin, a nie nauczyli się bezpiecznie jeździć. To widać potem na drogach i w statystykach wypadków. Taki kierowca nie musi być od razu piratem, który z góry zakłada łamanie przepisów drogowych. Sama wola jednak nie wystarczy. Potrzeba jeszcze umiejętności, koncentracji i trzeźwego umysłu. Nie dziwi mnie to, że najwięcej tragicznych w skutkach wypadków drogowych powodują właśnie kierowcy w przedziale 18 – 25 lat. To młodzi ludzie i mają prawo do błędów. Wielu z nich nawet po tym, jak straci prawo jazdy, wraca na drogę i zmienia swoją postawę na prawidłową. Na pozostałych, mających kłopoty z kontrolą emocjonalną, nie zadziałają nawet takie konsekwencje.

Początkujący kierowca (posiadający prawo jazdy krócej niż  rok) traci je po zebraniu ponad 20 punktów karnych. Jego sytuacja już dziś jest gorsza niż kierowcy doświadczonego. Ten po przekroczeniu limitu punktów  musi bowiem zdać egzamin na prawo jazdy; młody – przejść od nowa cały cykl szkolenia i dopiero wówczas zdać egzamin.

Nawet te poważne konsekwencje nie odstraszają najmłodszych kierowców od łamania prawa drogowego. Dowód? Statystyki Komendy Głównej Policji. W 2003 r. tylko 148 kierowców jeżdżących najkrócej (do roku) wróciło do pozycji kandydata na kierowcę. W 2008 r. takich osób było już 687, w 2009 r. – 909, a w 2011 r. – 703. Niebawem będzie jeszcze gorzej, bo od  9 czerwca zaostrzono taryfikator punktów karnych. Za kilkanaście wykroczeń będzie ich przyznawanych więcej.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
ZUS
Obniżki składki zdrowotnej na razie nie będzie. Niektóre firmy zapłacą więcej
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku