Czy rodzaj opon może mieć wpływ na odszkodowanie z polisy kierowcy

Niewielu kierowców wie, że gdy dojdzie do kolizji w śniegu i mrozie, brak zimówek może być powodem kłopotów z ubezpieczycielem

Publikacja: 27.07.2012 08:46

Obowiązku wymiany opon w kodeksie drogowym teraz nie ma

Obowiązku wymiany opon w kodeksie drogowym teraz nie ma

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

– Obowiązku wymiany opon w kodeksie drogowym teraz nie ma – przyznaje Arkadiusz Mościcki z radomskiej drogówki.

Faktu tego zdają się nie dostrzegać niektórzy ubezpieczyciele.

– Należy wnikliwie czytać ogólne warunki umowy ubezpieczenia – radzi adwokat Jarosław Chmalik prowadzący sprawy z ubezpieczycielami. –W niektórych towarzystwach ubezpieczeniowych brak opon zimowych to podstawa do zaniżenia lub niewypłacenia odszkodowania. Ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania także wtedy, gdy ich zdaniem klient dopuścił się rażącego niedbalstwa. Może to być jazda z oblodzonymi szybami lub nadmierna prędkość na śliskiej drodze – dodaje.

Jeśli chodzi o kolizje czy wypadki, w których sprawca nie miał opon zimowych, dla poszkodowanego nie ma to znaczenia.

– Warunki ubezpieczenia OC reguluje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, a z niej nie wynika, by odpowiedzialność ubezpieczyciela miała jakikolwiek związek z oponami zimowymi. Jeśli chodzi o ubezpieczenia autocasco, nie spotkaliśmy tego typu zapisu w OWU zakładów – mówi „Rz" Marcin Tarczyński, analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

A jednak. Dwa lata temu prowadząca auto kobieta wpadła w poślizg na ośnieżonej drodze i uderzyła w drzewo. Ubezpieczyciel wycenił szkodę, ale chciał wypłacić tylko połowę odszkodowania, twierdząc, że sama przyczyniła się do wypadku. Sprawa trafiła do sądu, a ten przyznał rację kobiecie. Ubezpieczyciel musiał wypłacić całe odszkodowanie.

Co może zrobić klient firmy ubezpieczeniowej, która kwestionuje lub próbuje kwestionować wypłatę pełnego odszkodowania?

– To bezprawne działanie. Radzę iść do sądu. Skoro bowiem w Polsce nie ma obowiązku jazdy na ogumieniu zimowym w sezonie, nie może być mowy o karaniu kierowcy, który nie wymieni opon – uważa mecenas Chmalik.

– Odszkodowanie to jedno, a bezpieczeństwo to zupełnie inna sprawa – uważa z kolei Janusz Węgrzyn ze Stowarzyszenia Osób Poszkodowanych w Wypadkach Drogowych. – Opony zimowe są zalecane głównie dlatego, że miękka guma oraz większa ilość wyżłobień w bieżniku zapewniają znacznie lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni.

Wielu kierowców dojrzewa do wymiany opon bez nakładania na nich takiego obowiązku. Zwłaszcza ci, którzy używają aut codziennie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.lukaszewicz@rp.pl

Łagodna zima to mniej wypadków

W I kwartale 2012 r. było mniej wypadków niż w analogicznym okresie 2011 r. Przyczyniły się do tego przede wszystkim łagodniejsza zima (mniejsze opady śniegu) oraz wzrost cen paliwa (mniej kierowców jeździło samochodami). W konsekwencji liczba szkód zgłoszonych z OC zmniejszyła się z 310 tys. do 279 tys. Wypłacono 1,3 mld zł odszkodowań z ubezpieczenia OC.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
ZUS
Obniżki składki zdrowotnej na razie nie będzie. Niektóre firmy zapłacą więcej
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku