Badanie techniczne auta z UE nie zawsze jest uznawane

Badania techniczne aut sprowadzonych z Unii powinny być ważne w Polsce. Nie zawsze tak się dzieje.

Publikacja: 25.08.2014 09:40

Badanie techniczne auta z UE nie zawsze jest uznawane

Foto: www.sxc.hu

Samochód z 2012 r. przyjechał z Niemiec. Przegląd techniczny ma ważny do 2015 r. Przy rejestracji okazuje się jednak, że trzeba zrobić badanie w Polsce. W takiej sytuacji znalazł się nasz czytelnik. Był przekonany, że badania techniczne przeprowadzone w innym państwie Unii Europejskiej są ważne w Polsce. Musiał jednak odwiedzić stację kontroli pojazdów.

Praktyka się różni

– Polska jako członek UE ma obowiązek honorować ważne badania techniczne aut sprowadzanych z innych państw członkowskich – mówi Karolina Zalewska-Zbiciak z Kancelarii Prawnej Świeca i Wspólnicy. Tłumaczy, że jeżeli zagraniczne badania nie spełniają wymagań określonych przez polskie przepisy, konieczne jest wykonanie jedynie tych brakujących. Zaznacza, że wszystkie państwa UE są zobowiązane do wzajemnego uznawania badań.

Nie tylko regulacje unijne, ale także nasze prawo o ruchu drogowym zwalnia z obowiązku wizyty w stacji kontroli pojazdów, gdy badanie sprowadzonego pojazdu jest ważne. Wyjątkiem są auta z kierownicą po prawej stronie, taksówki, pojazdy uprzywilejowane bądź dostosowane do przewozu towarów niebezpiecznych.

Co na to urzędy? W starostwie powiatowym w Mławie, gdzie czytelnik został odprawiony z kwitkiem, urzędnicy informują nas, że badań technicznych się wymaga tylko, gdy są braki w dokumentach pojazdu.

Praktyka tego nie potwierdza. Inny czytelnik (z Warszawy) musiał oddać na stację skuter z Włoch, choć miał ważne badanie, a dane w nim były te same co w polskim dowodzie rejestracyjnym. Urzędnik i tak tego nie uznał. Chcąc szybko mieć problem z głowy, czytelnik pojechał na stację i wrócił na koniec kolejki w urzędzie.

W innych urzędach też niekiedy trzeba dostarczyć polskie badanie. W starostwie powiatowym w podwarszawskim Piasecznie urzędnicy informują, że w dowodach rejestracyjnych innych państw nie zawsze są dane, które muszą się znaleźć w polskim. I wówczas konieczne jest badanie w celu ustalenia tych danych, co kosztuje 60 zł (ok. 40 zł mniej niż zwykłe badanie).

Trzeba przeliczyć

To, że wymagania co do badań są różne, potwierdzają przedsiębiorcy sprowadzający pojazdy. Wskazują, że czasem słusznie ich żąda.

– W Niemczech nacisk osi pojazdu na jezdnię podaje się w niutonach, a w Polsce w kilogramach. Urzędnik wtedy wysyła na badanie techniczne – mówi Andrzej Miciałkiewicz z firmy Carpasja.

Oczywiście, można przeliczyć te jednostki samemu. Konieczne jest jednak, by wynik miał potwierdzenie w dokumentach ze stacji kontroli.

Samochód z 2012 r. przyjechał z Niemiec. Przegląd techniczny ma ważny do 2015 r. Przy rejestracji okazuje się jednak, że trzeba zrobić badanie w Polsce. W takiej sytuacji znalazł się nasz czytelnik. Był przekonany, że badania techniczne przeprowadzone w innym państwie Unii Europejskiej są ważne w Polsce. Musiał jednak odwiedzić stację kontroli pojazdów.

Praktyka się różni

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów