Prawo jazdy 2013: szkolenie i egzamin po nowemu

Publikacja: 17.01.2013 07:00

Prawo jazdy 2013: szkolenie i egzamin po nowemu

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer

W 2013 r. szykuje się dużo zmian dla najmłodszych kierowców i dla tych, którzy dopiero starać się będą o prawo jazdy. Reformę w szkoleniu, egzaminowaniu i „pilnowaniu" najmłodszych i najmniej doświadczonych kierowców rozłożono na kilka lat.

Wszystko to za sprawą nowej ustawy o kierujących pojazdami. Ustawa „wyjmuje" z dotychczasowego kodeksu drogowego i zmienia przepisy regulujące szkolenie, egzaminowanie, ważność dokumentów, kategorie praw jazdy i konsekwencje, jakie czekają kierowców łamiących przepisy drogowe.

Wiadomo już, że nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy ruszy 19 stycznia 2013 r. i dla wielu kandydatów będzie trudniejszy. Zamiast testów, które od lat niezmieniane funkcjonują na rynku (zdobyć gotowe odpowiedzi nie jest żadnym problemem), pojawią się nowe pytania, część z nich w postaci komputerowych symulacji. Wszystko po to, by już w trakcie testu sprawdzić, czy kandydat na kierowcę poradzi sobie z bezpiecznym zachowaniem na drodze. Będzie trudniej nie tylko z powodu nowej formuły egzaminu teoretycznego, ale i ograniczonego czasu na udzielenie odpowiedzi. Ma być tak jak na drodze. Kierowca nie ma szansy przejechać skrzyżowania niewłaściwie i wrócić, by przejazd powtórzyć. Identycznie będzie na teście.

Ponieważ naszą publikację kierujemy głównie do tych, którzy dopiero przymierzają się do nauki jazdy, radzimy: jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy (absolutnie nie sugerujmy się ceną szkolenia); jak najlepiej przygotować się do egzaminu (z czego i jak się uczyć); jakich błędów unikać podczas jazdy (są takie, które dyskwalifikują od razu) i gdzie najłatwiej zdać egzamin (małe miasta mają najlepszą zdawalność). Nie sposób nie przypomnieć też o konsekwencjach uzbierania limitu punktów karnych i możliwościach pozbycia się tych niechcianych. Kurs reedukacyjny kosztuje ok. 300 zł i raz na pół roku pozwala oczyścić konto z sześciu punktów.

Ku przestrodze zamieszczamy też najnowszy taryfikator punktów karnych (zmieniony w czerwcu 2012 r.), by każdy z młodych kierowców miał wiedzę i świadomość, jak łatwo uzbierać jest teraz komplet punktów, który pozbawi ich zdobytych niedawno uprawnień. Problem staje się coraz poważniejszy, bowiem właśnie w 2013 r. na polskich drogach pojawiło się nie tylko 300 nowych fotoradarów, 29 odcinkowych pomiarów prędkości, ale i 30 nowoczesnych aut wyposażonych w wideorejestratory, które pozwolą namierzyć kierowcę podczas podróży.

Każdy kierowca, w tym też i ten najmłodszy, musi sobie zdawać sprawę z tego, co grozi za niezgodne z prawem zachowanie na drodze, oraz wiedzieć, czy lepiej przyjąć mandat czy też korzystniej jest wybrać drogę sądową. Ponieważ z policyjnych statystyk wynika, że świeżo upieczeni kierowcy jeżdżący na początku niepewnie najczęściej narażeni są na niegroźne stłuczki, radzimy, co zrobić, kiedy taka się przydarzy.

Warto też pamiętać, kiedy bezwzględnie należy zatrzymać się do kontroli drogowej i jak się podczas niej zachować. Zanim młody kierowca usiądzie za kółkiem, powinien poznać też przepisy dotyczące spożywania alkoholu i dopuszczalnych limitów. O kilka cennych rad dla najmłodszych kierowców zapytaliśmy też policjantów z drogówki.

Czytaj więcej w poradniku:

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów