Reklama

viaTOLL: Koniec drakońskich kar na drogach za brak opłaty

Inspekcja Transportu Drogowego tylko raz na dobę ukarze kierowcę lub przewoźnika za nieopłacony przejazd.

Publikacja: 28.07.2014 10:09

Elektroniczny system poboru opłat ViaToll działa od lipca ?2011 roku

Elektroniczny system poboru opłat ViaToll działa od lipca ?2011 roku

Foto: Fotorzepa, BK Beata Kitowska

Kierowcy samochodów osobowych, którzy jadą z przyczepkami i nie zapłacą za korzystanie z dróg krajowych w systemie viaTOLL, dostaną karę w wysokości 500 zł, a nie 3000 zł. Dla cięższych pojazdów kary wyniosą 1500 zł. Takie złagodzenie kar przewiduje nowelizacja ustawy o drogach publicznych, którą w piątek uchwalił Sejm.

Niższe mają być także kary, jeżeli należność za przejazd zostanie wniesiona w niepełnej wysokości, np. zabraknie środków w trakcie przejazdu lub urządzenie viaBOX do naliczania opłat zostanie źle ustawione. W takiej sytuacji właściciele pojazdów osobowych z przyczepkami (gdy masa zestawu przekroczy 3,5 tony) zapłacą 250 zł. A dla ciężarówek i autobusów kara wyniesie 750 zł. Dziś wszyscy kierowcy płacą za to naruszenie 1500 zł.

Realne kary

– Te zmiany to duży postęp. Kary zostaną dostosowane do polskich realiów finansowych – ocenia Jadwiga Dudzik z Zespołu Prawnego Transtica.

1,5 tys. zł wyniesie najwyższa kara za nieopłacony przejazd

Odpowiedzialność za brak opłat poniosą przewoźnicy, a nie kierowcy, jak jest teraz. Ustawodawca uznał, że kierowca często nie ma wpływu na to, czy przewoźnik uzupełni pieniądze na specjalnym urządzeniu viaBOX, z którego pobierane są opłaty. Szofer tira lub autobusu zapłaci karę, jeżeli to z jego winy nie zostanie naliczona należność za przejazd, np. nie włączy urządzenia viaBOX.

Reklama
Reklama

Nowela likwiduje wielokrotne karanie kierowców za nieopłacony przejazd po drogach. Chodzi o to, że kierowcy mają naliczane kary na każdej bramownicy, i to na tej samej trasie. A nowelizacja sprawi, że w ciągu doby ITD nałoży jedną karę. Będzie lepiej, ale nie idealnie.

– Zmiana ta ma wadę. Kierowca może tak naprawdę dostać dwie kary nawet w odstępie kilkunastu minut. Wystarczy, że jedno naruszenie bramownice zarejestrują pięć minut przed północą, a drugie dziesięć minut później – mówi Jadwiga Dudzik.

Przepisy przejściowe sprawią, że ci, którzy zostali przyłapani na braku opłaty, ale nie zostali jeszcze ukarani, poniosą odpowiedzialność na podstawie nowych regulacji.

2,7? tys. km dróg jest objętych systemem opłat elektronicznych ?viaTOLL

Opłat za przejazd drogami objętymi e-mytem nie będą wnosić także pojazdy np. ratownictwa górniczego czy morskiego, a nie tylko pojazdy uprzywilejowane czy też państwowych służb, takich jak policja czy BOR.

Autobusy z opłatami

Sejm nie przyjął poprawki, która miała zwolnić z opłat autobusy szkolne oraz te, które wykonują przewozy na trasach do 150 km.

Reklama
Reklama

– Stanowiłoby to niedozwoloną pomoc publiczną – tłumaczył w Sejmie Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury.

Posłowie odrzucili także poprawkę, która miała znieść e-myto na obwodnicach miast. Nie pomogły argumenty opozycji, że z powodu opłat ciężarówki korzystają z innych tras i wjeżdżają do miast. Klepacki przekonywał, że przewoźnicy wolą zapłacić kilkanaście złotych, jadąc obwodnicą, niż tracić czas w zatłoczonych miastach.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama