Od 1 stycznia obowiązują znowelizowane przepisy ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta (DzU z 2009 r. nr 52, poz. 417 ze zm.). Umożliwiły one chorym dochodzenie odszkodowania za błąd lekarski lub pielęgniarski w nowym trybie. Pacjent może rozpocząć taką procedurę przed specjalną komisją wojewódzką. W jej skład wchodzi 16 osób, m.in. lekarze i prawnicy. Komisji takich jest 16, co oznacza, że działają one przy każdym urzędzie wojewódzkim.
Odszkodowania przed komisją za uszczerbek na zdrowiu mogą dochodzić pacjenci, którzy doznali takiego uszczerbku po 1 stycznia 2012 r. W grę wchodzą tylko błędy, które popełnił personel szpitalny. Chodzi tu o zakażenie, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia albo śmierć, spowodowane działaniem personelu medycznego polegającym na tym, że postawił niezgodną z aktualną wiedzą medyczną diagnozę, źle przeprowadził operację czy nieodpowiednio zastosował lek.
Aby rozpocząć procedurę, pacjent musi złożyć dobrze uzasadniony wniosek, wskazać w nim wysokość żądanego odszkodowania i wnieść na konto urzędu wojewódzkiego opłatę 200 zł.
Jakie zasady postępowania
Poszkodowany ma prawo wysłać dokumenty w ciągu 12 miesięcy liczonych od momentu, gdy dowiedział się o swojej szkodzie. Jeśli jednak niepożądane skutki zdrowotne, np. operacji, ujawnią się później, będzie miał na złożenie wniosku trzy lata od dnia, w którym nastąpiło niepożądane zdarzenie.
Ustalanie odszkodowania i zadośćuczynienia dla pacjenta będzie się składało z dwóch etapów. Najpierw wojewódzka komisja określi, czy rzeczywiście doszło do zdarzenia medycznego. Zrobi to w czteroosobowym składzie orzeczniczym (dwóch lekarzy i dwóch prawników z odpowiednim stażem) większością głosów co najmniej 3:1.