Aby precyzyjnie określić odpowiedzialność za błędy medyczne z AI, najpierw przeanalizujmy, jak wygląda odpowiedzialność za błędy medyczne w tradycyjnym ujęciu, bez nowoczesnych technologii. Błąd medyczny, zwany także błędem w sztuce lekarskiej, to działanie lub zaniechanie lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego czy innego pracownika ochrony zdrowia, sprzeczne z aktualną wiedzą medyczną, które prowadzi do szkody pacjenta. Odpowiedzialność za błędy medyczne może spoczywać na lekarzu, szpitalu czy ubezpieczycielu – wszystko zależy od okoliczności.
Odpowiedzialność za AI
Przejdźmy teraz do odpowiedzialności za AI ogólnie, jako kroku do analizy błędów medycznych z AI. Punktem wyjścia jest pytanie: czym jest AI z perspektywy prawnej i czy może ona w ogóle ponosić odpowiedzialność? Sztuczna inteligencja nie posiada podmiotowości prawnej – to oprogramowanie, a więc rzecz, a nie osoba, tym samym nie może odpowiadać.
W łańcuchu dostaw produktów z AI znajdują się programiści, producenci urządzeń, dostawcy komponentów, dystrybutorzy, a na końcu użytkownicy. Dla uproszczenia można podzielić te podmioty na dwie grupy: twórców (np. producentów) i użytkowników. Jednak odpowiedzialność użytkownika, dotyczy sposobu użycia systemu, a nie samego AI jako produktu.
Aby ustalić odpowiedzialność za szkody spowodowane wykorzystaniem AI, należy najpierw zbadać, czy jej rola w danym zdarzeniu była istotna z punktu widzenia prawa. W wielu przypadkach AI pełni funkcję doradczą, a odpowiedzialność spoczywa na użytkowniku. Przykładem może być prawnik, który używa aplikacji AI do analizy. Prawie zawsze, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem usług przy wykorzystaniu AI, odpowiedzialność spoczywa na usługodawcy, nie dostawcy produktu. Podobnie jest w medycynie. Lekarz, który stawia diagnozę, posiłkując się rekomendacją AI, działa na własną odpowiedzialność.
Zatem, oceniając odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy świadczeniu usług z wykorzystaniem AI, najpierw należy zadać sobie pytanie: co było przyczyną powstania szkody? Jeśli było to zachowanie usługodawcy, to on poniesie odpowiedzialność na zasadach ogólnych. Zatem, pomimo wykorzystania AI, nie ma potrzeby sięgania do specjalnych regulacji ani tworzenia nowych.